Kategorie

Test Mercedes-Benz A 200

Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
To nie jest auto dla ,,starych'' ludzi - tak nowego Mercedesa klasy A podsumowaliby bracia Coen. Czwarta generacja klasy A naszpikowana jest nowościami, począwszy od nowego, bardziej sportowego designu do nowoczesnego wyposażenia uwzględniającego system głosowy Linguatronic oraz szereg systemów bezpieczeństwa.

Bartłomiej Ceglarski

Poprzednia odsłona klasy A wraz ze spokrewnionymi modelami trafiła do ok. 3 mln nabywców. Dla Mercedesa, oprócz komercyjnego sukcesu, zwycięstwem było to, że w Klasę A zaczęli wsiadać młodzi ludzie. W 2018 r. idąc za ciosem, Mercedes wypuścił czwartą generację kompaktowego modelu, której zadaniem jest przyciągnąć do siebie jeszcze więcej "młodej krwi". Sportowy design, nowoczesne wnętrze i cała masa technologicznych nowinek - to ukłon Niemców w stronę młodych kierowców.

Nowe szaty króla

Reklama

Nowy Mercedes Klasy A to auto, które przyciąga wzrok - to fakt potwierdzony w trakcie testu. Testowane auto miało agresywnie czerwony kolor, dzięki czemu zdecydowanie wyróżniało się w tłumie. Nie tylko barwa sprawia, że samochód zwraca na siebie uwagę. Niemcy postawili na mocno sportowy wygląd, który wyraża się m.in. w szerokim grillu, smukłych reflektorach oraz dość przysadzistej sylwetce. Widzimy sporo inspiracji nowym CLS-em. Niestety, długi i bardzo niski ,,dziób'' Mercedesa sprawia, że zdarza mu się otrzeć o różnego rodzaju przeszkody drogowe (np. większe progi zwalniające, uskoki drogowe i krawężniki).

Najnowsza generacja klasy A urosła względem swojego poprzednika. Auto mierzy 4419 mm długości (poprzednik 4299 mm) i jest szerokie na 1796 mm (poprzednik 1780 mm). Nowa klasa A jest wyższa o 7 mm - mierzy 1440 mm. Zwiększył się także rozstaw osi, który liczy sobie 2729 mm, co daje 30 mm wzrostu względem trzeciej generacji. Auto zyskując na rozmiarach, stało się wygodniejsze zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażerów, którzy swobodnie czują się na tylnej kanapie - mają wystarczającą ilość miejsca nad głową i przed sobą, nawet gdy przed jednym z nich zasiada 185-cm kierowca. Samochód zapewnia również więcej przestrzeni ładunkowej - w czwartym wcieleniu jest to 370 litrów, co daje wynik lepszy o 29 litrów.

Bartłomiej Ceglarski

Nowoczesne wnętrze

Reklama

Teraz omówię to co budzi największe emocje w nowej Klasie A, czyli wnętrze i wyposażenie. Śródtytuł jasno daje do zrozumienia czego należy się spodziewać. Nowy Mercedes Klasy A cechuje się bardzo nowocześnie zaprojektowanym wnętrzem oraz bogatym wyposażeniem, już w podstawowej wersji. Filozofią niemieckich projektantów jest możliwość ,,skrojenia auta'' pod konkretnego klienta, dzięki wielu opcjom konfiguracyjnym - TUTAJ znajdziecie państwo konfigurator wyposażenia testowanego modelu, gdzie możecie poznać szczegółową listę wyposażenia auta oraz jego cenę.

To, co najbardziej rzuca się w oczy po otworzeniu drzwi, to szerokoekranowy kokpit. Dwa wyświetlacze, połączone jednym szkłem, dostępne są w dwóch rozmiarach: 7 cali w wersji standardowej i 10,25 cali na życzenie klienta. Wyświetlacz zapewnia wyrazisty obraz bardzo dobrej jakości, a panel dotykowy działa bardzo sprawnie, dzięki czemu szybko możemy poruszać się po wielu funkcjonalnościach auta. System sterowania systemami to nie tylko panel dotykowy ale również zestaw przycisków oraz gładzik umieszczony w tunelu środkowym. Do wad w wyposażeniu należy zaliczyć brak ,,starych'' wejść USB - nowa klasa A wyposażona jest wyłącznie w cztery złącza typu USB-c, a więc konieczne jest posiadanie odpowiedniej przejściówki.

Wnętrze pojazdu wyłożono plastikiem lakierowanym na czarno - wygląda to efektownie, jednakże ma dwie wady: plastik jest podatny na zarysowania oraz przyciąga odciski palców i kurz, co wygląda bardzo nieestetycznie. Matowe wykończenie byłoby znacznie bardziej praktyczne. Wzrok przyciągają również wyglądające niczym turbiny, sportowo stylizowane kratki nawiewu, które wyposażone są w podświetlenie Ambiente (za dodatkową opłatą) - wygląda to bardzo efektownie. Dla nabywców przygotowano również trzy rodzaje foteli, z możliwością ich wentylacji oraz funkcją masażu (opcje na życzenie). W testowanym egzemplarzu dysponowałem elektrycznie sterowanymi, podgrzewanymi fotelami, które choć dosyć wąskie, okazały się bardzo wygodne, zwłaszcza gdy uruchomiłem "kinetykę fotela", która z początku budziła moje mieszane uczucia, jednak na dłuższym dystansie sprawdziła się, skutecznie rozluźniając odcinek lędźwiowy.   

Bartłomiej Ceglarski

Rozwiązania przyszłości dostępne już dziś

MBUX (Mercedes-Benz User Experience), czyli system multimedialny działający w nowej Klasie A oferuje mnóstwo opcji personalizacji auta. Możemy wybrać ogólny styl zegarów, kolor oświetlenia wnętrza auta itd. Możliwości jest mnóstwo i na pewno każdy fan tego typu gadżetów znajdzie coś dla siebie. Na pochwałę zasługuje również, starannie zaprojektowana, bardzo sprawnie działająca nawigacja, która dosyć szybko potrafi reagować na nagłą zmianę trasy. Jako dodatkową opcję klient może zamówić ekran nawigacji z technologią rozszerzonej rzeczywistości, czego próżno szukać u konkurencji.

Czwarta generacja Mercedesa Klasy A znana jest głównie z szumnie zapowiadanego systemu obsługi głosowej Linguatronic. Nowy system charakteryzuje się rozwiniętą sztuczną inteligencją oraz zaawansowanym systemem rozpoznawania mowy. Całość aktywujemy komendą ,,Hej Mercedes'', auto odpowiada np. ,,jak mogę pomóc?'' i wtedy wydajemy odpowiednią komendę. Jak to działa w praktyce?

System sterowania głosowego pozwala np. na ustawienie temperatury w aucie, uruchomienie ogrzewania fotela, wybranie stacji radiowej, sterowanie nawigacją, a nawet na zmianę koloru oświetlenia w aucie. Linguatronic to nie tylko komendy, ale również i pytania - możemy zapytać auto czy będzie padać, jakie auto ma spalanie, kiedy trzeba zrobić przegląd, jakie obowiązuje ograniczenie prędkości itd. System jest bardzo rozwinięty i pozwala na wiele. Największą zaletą tego systemu jest to, że ,,wychwytuje'' mowę potoczną, co w praktyce oznacza szeroki zasób słów, na które reaguje. Przykładowo, jeżeli powiem ,,Hej Mercedes, zimno mi'', samochód samodzielnie podwyższy temperaturę wewnątrz. To bardzo ciekawe rozwiązanie, które jednak wymaga kilku poprawek. System nie zawsze poprawnie rejestruje nasze komendy, więc czasem trzeba się powtarzać. Podejrzewam, że system głosowy ma problem z językiem polskim, którego dopiero się uczy. Koncern zapowiadał, że Mercedes będzie się "uczyć" co oznacza, że z każdą aktualizacją będzie umiał jeszcze więcej i precyzyjniej reagował na nasze komendy. Niestety z autem spędziłem zbyt mało czasu by poznać efekty tej nauki, jednak wydaje mi się, że "im dalej w las" tym lepiej rozumiałem się z Mercedesem.

Mimo początkowej niechęci do Linguatronica, głosowe sterowanie autem okazało się bardzo pomocne, skutkiem czego korzystałem z niego przy każdej możliwej okazji. Możliwość głosowej zmiany stacji radiowej lub zmiany temperatury pozwala zachować koncentrację i czujność na drodze, co niepomiernie przekłada  się na bezpieczeństwo.

Bartłomiej Ceglarski

Nowoczesne systemy wsparcia kierowcy

Nowy Mercedes umożliwia skrojenie auta na miarę. Auto już w standardzie wyposażone jest w dużą liczbę systemów wsparcia kierowcy. Ich ilość uzależniona jest oczywiście od zasobności portfela kierowcy. W podstawowej wersji znajdziemy m.in.: klimatyzację, wspomniany system multimedialny MBUX, wysokiej jakości kamerę cofania, kamerę 360°, system automatycznego utrzymywania odległości Distronic, tempomat, asystenta limitu prędkości, CPA oraz aktywnego asystenta utrzymania pasa jazdy. Za dodatkową opłatą w aucie możemy mieć klimatyzację Thermotronic, asystenta "martwego pola", Parktronic z aktywnym asystentem parkowania, wyświetlacz head-up i wiele innych bajerów.

Krótko o systemach bezpieczeństwa - są one "aż nadto" skuteczne. Nowa Klasa A jest przesadnie czujna - auto "krzyczy" przy parkowaniu, nawet gdy obiektywnie wokół jest sporo miejsca, a system utrzymujący samochód w pasie ruchu, agresywnie i przy wydaniu nieprzyjemnego chrobotnięcia z okolic kół "spycha" samochód na właściwy tor. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że lepszy jest nadmiar czujności niż jej niedomiar, jednakże myślę, że systemy mogłyby być mniej "władcze".

Co pod maską?

Mercedes w ostatnim czasie poszerzył wybór, jeżeli chodzi o silnik nowej Klasy A. Wcześniej mieliśmy do wyboru trzy wersje benzynowe oraz jedną wersję z silnikiem diesla - na chwilę obecną możemy wybrać spośród 6 różnych wariantów. Koncern oferuje następujące wersje silnikowe:

  • A 160 -1325 cm3, 80 kW (109 KM),
  • A 180 - 1332 cm3, 100 kW (136 KM),
  • A 200 - 1332 cm3, 120 kW (163 KM),
  • A 220 - 1991 cm3, 140 kW (190 KM),
  • A 250 - 1991 cm3, 165 kW (224 KM),
  • A 180 d - 1461 cm3, 85 kW (116 KM) - Diesel

W tekście skupię się na testowanym modelu tj. wersji A 200.

W A 200 pod maską znajduje się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,33 l. Zaopatrzony w filtr cząstek stałych motor, będący dzieckiem współpracy Mercedesa z Renault, oferuje moc nominalną 163 KM oraz moment obrotowy na poziomie 250 Nm. Samochód osiąga prędkość 100 km/h w 8 s, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Z silnikiem współpracuje dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów 7G-DCT. Czy francusko-niemiecki "skok w bok" (nie pierwszy i pewnie nie ostatni) się sprawdza?

W mojej ocenie turbodoładowany silnik o pojemności 1,33 l sprawdza się zaskakująco dobrze i oferuje sporo mocy. Auto chętnie przyspiesza i sprawnie zmienia biegi, dzięki czemu jazda jest dynamiczna i płynna. Z całą pewnością nie zaznamy problemów z wyprzedzaniem - zwłaszcza, w trybie Sport dostępnym w ramach Dynamic Select, obok trybów Comfort, Eco oraz Individual, w którym sami dokonamy wyboru jakiego auta chcemy: dynamicznego czy bardziej zrównoważonego. Nawet przy dużych prędkościach silnik pracuje w miarę cicho, a przynajmniej nie słychać go w kabinie. Wyjątkiem jest tu przyspieszanie, kiedy to auto wydaje z siebie dźwięk, o którym za bardzo nie wiadomo co myśleć - z pewnością nie jest to czyste, sportowe brzmienie. Również hamulce dobrze spełniają swoje zadanie - samochód bardzo szybko staje w miejscu, a pedał hamulca nie jest nadmiernie czuły - mamy kontrolę nad zatrzymaniem pojazdu. Pochwalić trzeba również wspominany automat, który zdaje się czytać w myślach kierowcy. Auto dokładnie wie kiedy zmienić bieg i robi to w sposób nieodczuwalny dla kierowcy, dzięki czemu określenie "automat" doskonale do niego pasuje. Jeżeli zaś chodzi o zużycie paliwa, testowane auto całkiem nieźle sobie radziło. Na trasie auto spalało niewiele ponad 5 l/100 km, natomiast w mieście auto ok. 8-8,5 l/100 km. Przy spokojnej jeździe, mając do dyspozycji 43 l zbiornik paliwa, nie będziemy zbyt często odwiedzać stacji benzynowych.

Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski

Bartłomiej Ceglarski

Zawieszenie

Klasa A oferuje różne warianty zawieszeń. W standardzie znajdziemy koła o średnicy 16 cali, a także wspomniany wcześniej Dynamic Select, który pozwoli na wybór preferowanej charakterystyki zawieszenia. Zawieszenie nowego Mercedesa Klasy A to kolumny MacPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu. W mocniejszych wersjach np. A 250 znajduje się wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Auto prowadziło mi się z niekłamaną przyjemnością - zawieszenie małego Mercedesa nie jest przesadnie twarde, dzięki czemu auto jest dość komfortowe, a jednocześnie jest bardzo stabilne i sprawnie reaguje na wszelkie manewry kierownicą. W zakrętach Klasa A zachowuje się przewidywalnie i nie ma większych tendencji do płużenia przodem, dzięki czemu pokonywanie winkli jest przyjemnością. Za dobre prowadzenie odpowiada także precyzyjny układ kierowniczy z całkiem niezłym feedbackiem.

Mercedes Klasy A - cena

Ceny nowego Mercedesa Klasy A, w najsłabszej 109-konnej wersji, zaczynają się już od 97 600 zł. Model A 200 zaczyna się od 123 000 zł, jednak wartość testowego egzemplarza wyniosła grubo ponad 170 000 zł z uwagi na jego bogate wyposażenie i inne wizualne dodatki, które są stosunkowo drogie - przykładowo, za podświetlane listy progowe z napisem ,,Mercedes Benz'' zapłacić trzeba 736 zł, dach panoramiczny to wydatek rzędu 4500 zł. Dorzućmy do tego elektryczne, podgrzewane i wentylowane fotele, 10-calowy wyświetlacz, system nagłośnienia Burmester oraz Parktronic i już niebezpiecznie zbliżamy się do kwoty 200 000 zł. A to oczywiście nie koniec dostępnego, dodatkowego wyposażenia.   

Podsumowanie

Mercedes Klasy A czwartej generacji to auto ewidentnie kierowane do młodszych kierowców. Dynamiczny, zwinny, szalenie nowoczesny, a przy tym niesamowicie bezpieczny - czegóż więcej wymagać? Po tym jak już go lepiej poznamy i zaakceptujemy "gadający samochód" oraz wszechobecną technologię, można spędzić w nim wiele przyjemnych chwil. Nowa Klasa A bije swojego poprzednika na głowę, czyniąc przy tym spore zamieszanie wśród konkurencji. Najnowsze wcielenie niemieckiego kompakta w końcu ostatecznie zrywa z wizerunkiem auta dla starszych osób i dobitnie uświadamia, że pod względem technologicznym niewielu rywali jest w stanie z nim walczyć.

Silnik Benzynowy R4 z turbo, 16V
Pojemność silnika 1332 cm3
Moc maksymalna 163 KM przy 5 500 obr./min
Maks mom. obrotowy 250 Nm przy 1620 obr./min
Prędkość maksymalna 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 43 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,1l / 4,7l / 6 l
Długość 4419 mm
Szerokość 1796 mm
Wysokość 1440 mm
Rozstaw osi 2729 mm
Masa 1405 kg
Pojemność bagażnika 370 l

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Mercedes Klasy A / fot. Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?