Kategorie

Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

Tomasz Korniejew
Sześciocylindrowy silnik o mocy ponad 300 KM (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Sześciocylindrowy silnik o mocy ponad 300 KM (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
(Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
(Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Volvo S60 kojarzy się z autem dla statecznej głowy rodziny. Nawet najmocniejsza ponad 300-konna odmiana S60, czyli T6, nie ma nachalnej stylistyki. Poznamy ją po kilku szczegółach, które łatwo dostrzegą jedynie wprawni obserwatorzy.

Wtedy odpuszczą sobie prowokowanie do wyścigów do najbliższych świateł człowieka prowadzącego „Teszóstkę”. Z prostej przyczyny – nie łatwo wygrać z kimś, kto ma do dyspozycji 304 KM pod maską!

Model Volvo S60 opisywaliśmy szczegółowo przy okazji testu S60 z silnikiem Diesla, do którego link znajduje się tutaj. Dlatego tym razem skupimy się na krótszym opisie dotyczącym jedynie widocznej na zdjęciach odmiany T6 i wrażeń z jazdy tym 304-konnym potworem.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volvo S60

Nadwozie

Patrząc na S60 T6 aż chciałoby się rzec – „diabeł tkwi w szczegółach”. Bo to właśnie szczegóły zdradzają diabelską moc, która drzemie w tym S60. Delikatnie przeprojektowane w stosunku do słabszych odmian zderzaki i wloty powietrza, podwójny wydech wyprowadzony z tyłu po bokach, pod zderzakiem, dyskretny spojler oraz atrakcyjne obręcze kół ze stopów lekkich. To wszystko podkreślone żywym pomarańczowym kolorem. Niby nie tak wiele zmian, ale od razu czuć, że to S60 jest jakieś inne, mocniejsze, droższe, bardziej ekscytujące.

Zobacz również: Test Nissan Navara: drwal w garniturze

Wnętrze

Ciemnopomarańczowa skóra, którą obszyto sportowe fotele, zachęca do zajęcia miejsca. Rzeczywiście, na ciasno oplatającym ciało kierowcy fotelu S60 T6 siedzi się bardzo wygodnie. Tym bardziej, że fotel można regulować w wielu płaszczyznach. Tablica przyrządów, kierownica, środkowa konsola, wykończone są na o wiele wyższym poziomie niż w „cywilnych” odmianach S60. W T6 czuć mocny powiew klasy Premium i zapach materiałów najwyższej jakości. Wyposażenie? - lista jest tak obszerna, że w połowie przestaje się chcieć ją czytać, tym bardziej przepisywać. Powiedzmy, że jest wystarczające, bo i cena zakupu zawrotna. Jednak najważniejszymi z perspektywy kierowcy pozycjami z wyposażenia standardowego są silnik i napęd.

Dalej napęd/zawieszenie


Napęd/zawieszenie

Zanim ruszymy, kilka faktów z broszurki w salonie. Pod maską benzynowa szcześciocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 3 litrów i mocy maksymalnej 304 KM dostępnych przy 5600 obr./min. Duży silnik, który osiąga maksymalną moc przy wysokich obrotach, zwiastuje dużą frajdę z jazdy spotęgowaną symfonią dźwięków z rury wydechowej. Sytuacja staje się jeszcze bardziej napięta, gdy zatrzymamy się na pozycji "maksymalny moment obrotowy" – 440 Nm dostępny w zakresie obrotów od 2100 do 4200 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6,1 s, prędkość maksymalna – 250 km/h. Konkurenci są dynamiczniejsi, ale i tak będzie szybko. Do tego sprawne starty zapewnia napęd na obie osie. Średnie spalanie w ruchu miejskim? 14,5 l/100 km. Zobaczymy…

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Reklama

Po uruchomieniu silnika nie dzieje się nic spektakularnego. Silnik pracuje cicho, aż za cicho. Nawet na wyższych obrotach trzeba się wsłuchiwać w jego dźwięk. Pewne nuty szlachetności da się wychwycić, ale komfortowa cisza nie wywoła ekscytacji.

Tak naprawdę najfajniej jest podczas ruszania spod świateł. Napęd na cztery koła skutecznie redukuje buksowanie kół, co dzieje się przy zbyt dużej mocy przekazywanej na koła tylko jednej osi. Duży moment obrotowy dostępny od niskich prędkości obrotowych silnika zapewnia dynamiczne przyspieszanie niemalże od startu. W praktyce wygląda to tak, że po zdecydowanym wciśnięciu pedału gazu, komputer sterujący ma krótką chwilę opóźnienia, po czym auto zaczyna żwawo nabierać prędkości. Problem polega na tym, że tej prędkości w ogóle nie czuć.

Mimo że w T6 można ustawiać tryby pracy zwieszenia i układu kierowniczego w trzech konfiguracjach - Comfort, Advanced oraz Sport, auto wydaje się być zbyt komfortowe. O tym, jak dynamicznie się rozpędzamy, informuje nas jedynie szybko przesuwająca się wskazówka na polu prędkościomierza, a o tym, że jedziemy autem z silnikiem sześciocylindrowym, delikatne i rasowe mruknięcie tuż przed zmianą przełożenia na wyższe.

Na zakrętach samochód ma lekkie tendencje do podsterowności, ale w gruncie rzeczy prowadzi się przyjemnie i pewnie. Tylko znowu nie czuć w nim sportowego ducha, nawet w trakcie wyprzedzania przy wyższych prędkościach. Jak szybko byśmy nie jechali i jak długiego Tira chcemy wyprzedzić, wystarczy wcisnąć gaz do końca, wykonać tzw. kick down, skrzynia z lekkim opóźnieniem zredukuje bieg i po prostu błyskawicznie wykonamy manewr wyprzedzania. Szybko, komfortowo, po cichu. Znów bez emocji.

Zobacz również: Honda Accord: jaką wybrać? Poradnik kupującego

Reklama

Jazda Volvo S60 T6 przypomina jazdę szybką limuzyną. Jest szybka, ale dyskretna. S60 T6 to bardzo dynamiczny i komfortowy samochód. Ma bardzo bogate wyposażenie, precyzyjny układ kierowniczy, masę systemów bezpieczeństwa. Zawieszenie w trybie Sport robi się twarde, ale jadąc po nierównościach możemy je przełączyć w tryb Comfort, w którym staje się miękkie.

Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale podczas jazdy tym samochodem nie czuć spartańskiego ducha aut sportowych. Tocząc się T6 w ruchu miejskim wśród innych aut, nie odczuwamy, aby ten samochód się „męczył”, wyrywał do szybkiej jazdy. S60 T6 jest dostojny, a na ulicy jest trochę jak mistrz boksu na dyskotece – wszyscy chcą się z nim zmierzyć, on zachowuje się spokojnie i nic nie musi udowadniać, w razie potrzeby potrafi znokautować.

Dalej podsumowanie i opinie kierowców


Podsumowanie

Podstawowa wersja Volvo S60 T6 kosztuje 194 600 zł. Za tę kwotę można kupić porządny i szybki samochód. Powiedzmy to wprost – jeżeli szukasz bardzo mocnej i szybkiej limuzyny, która oprócz praktyczności dostarczy ci tyle emocji podczas jazdy, co rasowe auto sportowe w stylu BMW M3 lub Mercedesa C AMG, to S60 T6 swoim tatusiowatym charakterem cię rozczaruje. Będziesz za to z niego zadowolony, gdy potrzebujesz dostojnego i prestiżowego auta, przy okazji bardzo szybkiego i bardzo komfortowego, które co prawda nie wywołuje szybszego bicia serca, ale też nie wymaga od ciebie umiejętności Roberta Kubicy. A przy okazji będziesz mógł pochwalić się kolegom, że twoje auto ma ponad 300 KM.

Zobacz również: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Opinie kierowców:

Marcin Kalinowski: Na dźwięk frazy "ma 300 koni" wszystkie okoliczne (żywe) konie strzygą uszami. Niestety nie widzę znaczącej różnicy między napędzaną 163-konnym dieslem wersją D3, a 304-konną T6. Niby wszystko się zgadza, 6 sekund do setki jest, ale dodatkowych audiowizualnych efektów (ryku silnika i palenia gumy) ani widu, ani słychu. Wsiadając do środka miałem ochotę na randkę z Larą Croft... a powitał mnie Hitman 47.

Paweł Dobosz: Moje zdanie o tym aucie różni się od opinii młodszych kolegów. Oni szukali w tym aucie przede wszystkim emocji (w końcu 304 KM przemawia do wyobraźni), a Volvo postawiło na coś zupełnie innego. Stworzyli auto dla osób, które nie muszą krzyczeć „Patrzcie, ale jestem wypasiony!!!”. Przygotowali coś dla mężczyzn, którzy od ostentacyjności wolą dyskretną elegancję. Może przyspieszania nie czuje się wszystkimi zmysłami, ale w żaden sposób nie zmienia to faktu, że po 6 sekundach jedziemy 100 km/h. Nie ukrywam, że to mi wystarczy – nie muszę prężyć muskułów, wystarczy mi świadomość, że je mam. Podsumowując: mnie Volvo S60 T6 się spodobał. Nawet pomimo mandatu, który otrzymałem za przekroczenie prędkości (tak – nie zauważyłem, że tak szybko jadę…).

Zobacz także: Volvo S60 – jakiego wybrać? Poradnik

Dane techniczne:

Długość: 4628 mm

Szerokość: 1865 mm

Wysokość: 1484 mm

Rozstaw osi: 2776 mm

Masa: 1711 kg

Pojemność bagażnika: 380 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: wszystkie koła

Typ silnika: turbobenzyna

Liczba cylindrów: 6

Pojemnośc silnika: 2953 ccm

Moc silnika: 304 KM/5600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 440 Nm/2100 obr/min

Prędkość maksymalna: 250 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 sekundy

Zużycie paliwa: 14,5/7,3/9,9 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Bagażnik Volvo S60 T6 AWD ma pojemność 380 l, fot. moto.wieszjak.pl
Dopracowane detale (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Także tylna kanapa jest mocno wyprofilowana (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Komfortowe fotele, spełniają swoją rolę podczas sportowej jazdy (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Automatyczna przekładnia przyjemnie rozleniwia kierowcę (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Kamera cofania ułatwia manewry (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Dwustrowa klimatyzacja i charakterystyczny "ludzik" Volvo ułożony z przycisków sterowania nawiewem (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Bezkluczykowy system jest bardzo wygodny w użytkownaniu (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Bagażnik jest niewielki ale schowki pojemne (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Tryby pracy zawieszenia ustawia się przyciekami (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Dwukolorowa wielofunkcyjna kierownica robi wrażenie (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Luksusowe centrum dowodzenia (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl
Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl
Podwójny wydech i ładne obręcze dyskrentnie podkreślają sportowy charakter S60 T6 (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Z tej perspektywy to Volvo prezentuje się najmniej atrakcyjnie (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
(Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Stateczny wygląd, diabelska moc (Volvo S60 T6 AWD fot. moto.wieszjak.pl)
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?