REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Skoda Octavia RS 245 2.0 TSI DSG

DS
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie produkowana Skoda Octavia RS to najmocniejsza wersja Octavii, jaką kiedykolwiek wyprodukował czeski koncern. Niby to kompaktowe rodzinne auto, jednak z bardzo wyraźnym zacięciem sportowym, które na co dzień z jazdy daje wiele frajdy. Komu Skoda Octavia RS z 245-konnym silnikiem przypadnie do gustu?
Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS – historia modelu

Skoda Octavia produkowana jest nieprzerwanie od 1996 roku. Co prawda wcześniej również model Octavia był dostępny na rynku, jednak było to w latach 1959 – 1971. W 2000 r. przy okazji liftingu pierwszej generacji Octavii pojawił się model RS. Co interesujące, wówczas produkowany był wyłącznie w czterech kolorach: srebrnym, żółtym, czerwonym oraz czarnym. Od 2013 r. Skoda produkuje trzecią generację Octavii, która w 2016 r. doczekała się faceliftingu. Testowany egzemplarz Octavii 2.0 TSI 245 KM DSG, pochodzi z 2018 r. Do jego budowy użyto popularnej płyty podłogowej MQB znanej chociażby z Volkswagena Golfa i Jetty, Audi A3 czy Seata Leona.

REKLAMA

Skoda Octavia to świetnie się sprzedający model na naszym rynku. Przestronne, rodzinne, bezpieczne i komfortowe auto otrzymało sportowy charakter. Nic więc dziwnego, że wersja RS oraz RS 245 również cieszą się sporym zainteresowaniem.

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wygląd zewnętrzny

Nie sposób pomylić testowaną wersję ze zwykłą Octavią. Sportowego charakteru Octavii RS 245 nadaje czarny grill z logotypem RS, czarne obudowy bocznych lusterek, specjalne czarne 19-calowe felgi Xtreme, (dedykowane wyłącznie do tej wersji) z przebijającymi się czerwonymi zaciskami hamulcowymi oraz tylna klapa wyposażona dodatkowo w spoiler i logotyp RS. Poniżej dwie błyszczące, sportowe i oczywiście czarne końcówki wydechu. Wymiary Skody Octavii RS 245 są następujące: 4685 mm długości, 1184 mm szerokości oraz 1449 mm wysokości. W stosunku do swojej poprzedniej wersji została obniżona o 15 mm.

Podzielone przednie lampy LED nie wszystkim klientom przypadły do gustu, ja również nie jestem ich wielkim fanem.

Skoda Octavia RS 245 nie jest sedanem, nie jest również hatchbackiem… To liftback, czyli nieco zmodyfikowany hatchback z klapą i zintegrowaną szybą w jednym. Kąt tylnej szyby jest na tyle płaski, że obecna tam wycieraczka jest zbędna i gdybym się czepiał, to moim zdaniem trochę psuje jej sportowy wygląd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wnętrze

REKLAMA

Już na pierwszy rzut oka widać, że również mamy do czynienia z wyjątkową wersją RS. Logo RS znajdziemy między innymi na kierownicy, wszystkich fotelach, dźwigni zmiany biegów i progach. W pierwszej kolejności na uwagę zasługują duże kubełkowe fotele zintegrowane z zagłówkami. Świetnie trzymają w zakrętach a przy tym są bardzo wygodne. Wykonane zostały z naturalnej skóry i alcantary. Oba przednie fotele z możliwością regulacji wysokości. Trójramienna kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach - wykonana jest z dobrej jakości, perforowanej skóry.

Centralna deska rozdzielcza została dobrze rozplanowana i wykonana z dobrej jakości materiałów. W jej centralnej części umieszczono 8-calowy wyświetlacz Maxi-DOT, który służy do obsługi większości systemów dostępnych w aucie. Pozbawiony został manualnych pokręteł, jednak system „czyta” nasze ruchy i gdy zbliżymy rękę do wyświetlacza, szybko pojawi się dodatkowe menu.

Poniżej wyświetlacza znajdują się manualne przyciski i pokrętła do sterowania między innymi klimatyzacją oraz podgrzewaniem foteli. Poniżej pokręteł umieszczono łatwo dostępny slot USB. I to miejsce jest zdecydowanie lepsze niż chociażby w schowku pod klapką, jak w przypadku Skody Superb.

Dużą zaletą każdej Octavii jest dużo miejsca, zarówno do kierowcy jak i pasażerów podróżujących z tyłu. Co prawda kubełkowe fotele zajmują nieco więcej miejsca niż zwykłe, jednak nikt z pasażerów nie powinien narzekać na brak miejsca. Skoda Octavia posiada ogromny bagażnik o pojemności 590 litrów, a po złożeniu tylnych foteli otrzymujemy przestrzeń aż 1580 litrów. Przemyślane podwójne haczyki i schowki pomagają utrzymać w nim porządek. W bagażniku zmieści się pełnowymiarowe koło. Do dyspozycji jest też gniazdo 12 V.

Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – wyposażenie

Każda Octavia RS 245 posiada pakiet Black w standardzie, który nadaje jej zadziornego charakteru. W jego skład wchodzą: czarne listwy wokół okien, czarny grill, oraz czarne obudowy lusterek. W wersji kombi dodatkowo czarne relingi dachowe.

O nagłośnienie dba niezłe radio Bolero, sparowane standardowo z 8 głośnikami. Testowany model posiada nawigację Columbus (dopłata 5500 zł), oraz rozbudowany system audio niemieckiej firmy Canton wraz z 10 głośnikami i subwooferem.

Już w standardowej konfiguracji Skoda Octavia RS 245 wyposażona jest w ESP (stabilizacja toru jazdy), ABS (zapobieganie blokowaniu kół pod czas hamowania), MSR (optymalizacja przyczepności przy hamowaniu silnikiem), ASR (optymalizacja przyczepności podczas ruszania), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), HBA (hydrauliczny wspomagacz awaryjnego hamowania), DSR (podpowiedź ruchu kierownicy), RBS (osuszanie tarcz hamulcowych), MKB (hamulec antykolizyjny), XDS+ (kompensacja podsterowności na zakręcie) 7 poduszek powietrznych oraz światła LED zarówno z przodu (z funkcją AFS) oraz z tyłu. 

Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – prowadzenie

REKLAMA

Testowany egzemplarz przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy. To bardzo dobry wynik. Przykładowo Seat Leon Cupra R przyspiesza do 100 km/h w 5,7 sekundy, ale ma aż o 65 KM więcej. Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI z tym samym silnikiem i skrzynią, potrzebuje 6,2 sekundy, aby rozpędzić się do 100 km/h, jest jednak nieco lżejszy. Ford Focus ST2 2.0 (250 KM) zrobi to o 1 sekundę szybciej, chodź od Octavii jest cięższy.

Skoda przede wszystkim jest autem komfortowym. Prowadzi się bardzo dobrze i co ważne jest dość ekonomiczna jak na moc, którą reprezentuje. Zawieszenie jest oczywiście sztywne, jednak bez przesady, bo nie jest to rasowy samochód sportowy. Autem podróżuje się dość przyjemnie. Nie sposób narzekać na wygodę. Dla maksymalnej przyjemności z podróżowania można eksperymentować z adaptacyjnym zawieszeniem. Do wyboru są tryby: Eco, Comfort, Normal, Sport oraz Individual. Testowany model posiada adaptacyjne zawieszenie, ale gdyby przyszło nam za nie zapłacić, to musielibyśmy dopłacić 3600 zł.

Najbardziej cieszą możliwości elektronicznego mechanizmu różnicowego z ograniczonym poślizgiem VAQ. Dzięki tej technologii błyskawicznie Octavia wyjeżdża z każdego zakrętu. Dostarczanie mocy na koło o zmniejszonym tarciu jest ograniczane a dodatkowo przekazane na drugie napędzane koło. Powoduje to bardzo efektywny rozkład mocy.

Na pokładzie jest również aktywny tempomat, który wspomaga naszą podróż aż do 210 km/h. Taka przyjemność dodatkowo kosztuje 3900 zł, ale możemy wybrać tańszą wersję oczywiście do niższej prędkości.

Wsiadając do takiego samochodu każdy ma na myśli oczywiście jazdę w trybie Sport. I słusznie. Wówczas Octavia potrafi bardzo wiele. Układ kierowniczy staje się sztywniejszy, skrzynia reaguje niemal błyskawicznie zrzucając nawet o 3-4 biegi, kiedy potrzebujemy zapasu mocy. Usłyszymy też inny dźwięk silnika… Inny, to znaczy sztuczny, ale znacznie przyjemniejszy niż w BMW. Niestety producenci przyzwyczaili konsumentów do głosowego wspomagania silnika poprzez system audio, ale Skodzie można to wybaczyć, dźwięk nie jest przesadzony a co najważniejsze, można go wyłączyć.

Przy codziennym użytkowaniu w cyklu mieszanym, spalanie w mieście nie powinno przekroczyć 10 l na 100 km. Octavia potrafi być ekonomiczna. Najszybciej kierowca odczuje mniejsze zużycie paliwa w trybie Eco. Co prawda Octavia reaguje wolniej, niż w trybie Sport, ale nie można powiedzieć, że to ospały tryb jazdy. Spali za to około 6 litrów na 100 km co jest wynikiem dość satysfakcjonującym.

Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – ceny

Ceny Skody Octavii RS 245 zaczynają się od 130 tys. zł w wersji liftback, a za wersję kombi przyjdzie nam dopłacić około 5 tys. zł. Skoda Octavia RS z silnikiem 2.0 TSI (245 KM) z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów kosztuje 130 420 zł. Za ten sam model z automatyczną skrzynią (7-biegową) DSG musimy zapłacić 138 420 zł. 

Ceny tańszej wersji Octavii RS o mocy 230 km zaczynają się od 116 tys. (manualna skrzynia). Ten sam model z automatyczną skrzynią biegów (6-biegowa) DSG będzie kosztował 124 860 zł.

Dla osób, które ponad wszystko cenią sobie ekonomię, do rozważenia pozostaje zakup Octavii RS z silnikiem diesla. Skoda Octavia 2.0 TDI (184 KM) z 6-biegową, manualną skrzynią kosztuje 119 090 zł. Ten sam model ze skrzynią automatyczną (również 6-biegową) kosztuje 127 100 zł. Warty uwagi jest model z napędem 4x4 połączony z automatyczną skrzynią (6-biegowa) DSG za 135 750 zł.

Zarówno Skoda Octavia RS jak i Skoda Octavia RS 245 już w podstawowych wersjach są bardzo dobrze wyposażone. Za dodatki do obu wariantów zapłacimy co do zasady takie same kwoty (z nielicznymi wyjątkami). Niestety wraz z dodatkowym wyposażeniem, szybko będzie wzrastać cena wybranego modelu, co oczywiście powoduje konieczność porównania z konkurentami, którzy co prawda w wyższej cenie, ale również mają sporo do zaoferowania. Testowany egzemplarz został bardzo dobrze wyposażony. Jego cena wynosi 178 820 zł. To sporo, jednak niektóre dodatki można uznać za zbędne. Jest więc pole manewru, aby kupić Skodę Octavię RS 245 sporo taniej niż testowany egzemplarz.

Skoda Octavia RS 245

Skoda Octavia RS 245

DS

Skoda Octavia RS 245 KM – podsumowanie

Jeżeli od zawsze naszym marzeniem było posiadanie sportowego samochodu, ale jeszcze nie udało nam się go kupić mam dwa rozwiązania. Zbierać nadal pieniądze i z dużym prawdopodobieństwem go nie kupić lub zastanowić się nad zakupem Octavii RS.

Octavia RS 245 łączy zarówno zalety komfortowego, rodzinnego samochodu z szybkim, autem sportowym. Pamiętać trzeba, że jednak w tej sytuacji zawsze to będzie kompromis. Z jednej strony to auto, które świetnie spisze się w codziennej jeździe, z drugiej strony zapas mocy pozwala trochę poszaleć.

Skoda Octavia RS 245 KM – dane techniczne

Silnik Benzynowy R4 z turbo, 16V
Pojemność silnika 1984 cm3
Moc maksymalna 245 KM w zakresie 5000-6700 obr./min.
Maks mom. obrotowy 370 Nm w zakresie 1600-4300 obr./min.
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s
Skrzynia biegów 7-biegowa, automatyczna (DSG)
Napęd Na przednie koła
Zbiornik paliwa 50 l
Katalogowe zużycie paliwa
(miasto/ trasa/ średnie)
8,3 l/5,3 l/6,4 l
Długość 4689 mm
Szerokość 1814 mm
Wysokość 1448 mm
Rozstaw osi 2680 mm
Masa 1445 kg
Pojemność bagażnika 590 l
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245
Skoda Octavia RS 245 KM
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    Czy za narkotyki też można stracić samochód od 14 marca 2024 r.?

    Za prowadzenie po alkoholu kierowca może stracić samochód lub zapłacić wysoką nawiązkę. Co jednak z prowadzeniem pod wpływem środka odurzającego? Czy w tym przypadku również działają przepisy kodeksu karnego dotyczące przepadku pojazdu lub jego równowartości?

    REKLAMA