REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć z przyczepą w mieście?

Jakubowski Ryszard
Jazda z przyczepą nie należy do łatwych zadań. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się pojawiać, gdy trzeba z takim dodatkowym obciążeniem przejechać przez miasto. fot. Newspress
Jazda z przyczepą nie należy do łatwych zadań. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się pojawiać, gdy trzeba z takim dodatkowym obciążeniem przejechać przez miasto. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z przyczepą nie należy do łatwych zadań. Jednak prawdziwe problemy zaczynają się pojawiać, gdy trzeba z takim dodatkowym obciążeniem przejechać przez miasto.

Przy dużym natężeniu ruchu wykonywanie różnych, nawet w normalnych warunkach banalnie prostych manewrów takich jak zmiana pasa ruchu, może nastręczać bardzo wielu trudności.

REKLAMA

Zobacz również: Czy zawsze należy zapinać pasy bezpieczeństwa?

REKLAMA

Przy jeździe z przyczepą należy zawsze pamiętać, że zespół, jaki stanowi w połączeniu z nią samochód, zajmuje dużo więcej miejsca na drodze, niż sam samochód. Dlatego lusterka wsteczne powinny być do takiej jazdy znakomicie ustawione, aby dobrze widzieć, co dzieje się obok przyczepy i za nią. Nie zawsze wystarczą zewnętrzne lusterka fabrycznie montowane. W przypadku holowania dużych przyczep z plandeką, przyczep campingowych lub jachtów na dużych przyczepach podłodziowych konieczne jest zamontowanie specjalnych lusterek na wysięgnikach, znacznie poprawiających widoczność do tyłu.

Dodatkowe lusterka na wysięgnikach nie stanowią kompletu z lusterkami, montowanymi fabrycznie na samochodzie, dlatego obraz na nich może być inny, niż na fabrycznych. Trzeba wówczas korzystać wyłącznie z lusterek dodatkowych, co pozwoli na uniknięcie złej oceny sytuacji na drodze, a zwłaszcza oceny odległości do innych, jadących z tyłu pojazdów.

Duża długość zespołu samochód-przyczepa ma istotne znaczenie co najmniej w kilku przypadkach. Oto one:

• Podczas wyprzedzania. Zjeżdżając na prawy pas podczas kończenia manewru należy to zrobić znacznie dalej, niż podczas jazdy samym autem, aby przyczepa nie uderzyła w pojazd wyprzedzany lub nie zmusiła go do gwałtownego hamowania;
• W ruchu miejskim, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez skrzyżowanie; jeżeli za skrzyżowaniem tworzy się korek i nie będzie dostatecznie dużo miejsca aby je opuścić, przyczepa zostanie w obrębie skrzyżowania;
• Przy skręcaniu. Przyczepa nie pokonuje zakrętu dokładnie śladem pojazdu holującego, lecz go „ścina” albo „zachodzi”, dlatego trzeba jechać znacznie obszerniejszym łukiem, niż zazwyczaj.
• Przy parkowaniu. Parkować można tylko równolegle do krawędzi jezdni, a tym samym istnieje możliwość zablokowania wyjazdu pojazdom, parkującym na chodniku, wyjeżdżającym z posesji lub parkingów itp. Po zatrzymaniu się trzeba sprawdzić, czy przyczepa nikomu nie stoi na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak ustawić fotel kierowcy?

Podczas jazdy z przyczepą, a szczególnie podczas jazdy przez miasto mniej więcej tyle samo czasu trzeba poświęcać na patrzenie do przodu co na kontrolowanie w lusterkach sytuacji z tyłu. Nie wszyscy kierowcy i nie wszyscy piesi rozumieją zagrożenie, jakie stwarza każda holowana przyczepa. Bywa, że przechodnie za wszelką cenę chcą przejść tuż za samochodem i tylko gwałtowne hamowanie ratuje ich przed wpadnięciem pod przyczepę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA