Szybkość jest wielkością fizyczną, informującą jak duży odcinek drogi jest pokonywany przez poruszający się przedmiot, w tym wypadku pojazd, w jednostce czasu. W motoryzacji najczęściej spotyka się wyrażenie prędkości w kilometrach na godzinę, zaś bardzo rzadko i niemal wyłącznie w opisach technicznych i w tekstach o bezpieczeństwie ruchu drogowego – w metrach na sekundę.
Szybkość dzielimy na kilka rodzajów:
- szybkość chwilowa;
- szybkość bezpieczna;
- szybkość ekonomiczna;
- szybkość podróżna;
- szybkość maksymalna.
reklama
reklama
Z szybkością chwilową mamy do czynienia w bardzo krótkim odcinku czasu. Parametr ten nie jest przydatny w normalnej eksploatacji pojazdu, dlatego nie będziemy się nim szerzej zajmowali.
Zobacz też: Michael Schumacher czy Jaś Fasola: jakim jesteś kierowcą?
Za to niezwykle ważnym, o ile nie najważniejszym parametrem, ważnym z punktu widzenia bezpieczeństwa jest szybkość bezpieczna. W zasadzie nie istnieje taka szybkość, przy której można mieć stuprocentową gwarancję bezpieczeństwa. Niefortunne uderzenie przechodnia przez samochód, jadący z, wydawałoby się, bezpieczną szybkością rzędu 20 km/godz. może mieć dla niego fatalne, nawet – tragiczne skutki. Stąd w definicji szybkości bezpiecznej pojawia się dodatkowy parametr. Tak więc szybkość bezpieczna jest to taka prędkość, przy której w danych warunkach pogodowych i drogowych kierowca jest w stanie uniknąć każdego nieszczęśliwego zdarzenia. Oczywiście niebagatelne znaczenie ma jego stan psychofizyczny, w jakim się on w danej chwili znajduje, oraz stopień jego doświadczenia za kierownicą. Szybkość bezpieczna na pasach startowych nieczynnego lotniska, gdzie nikt się niespodziewanie nie pojawi, może wynosić nawet 300 km/godz, pod warunkiem że pojazd jest w pełni sprawny technicznie i że nie nastąpi niespodziewany wystrzał opony.
Szybkość bezpieczna jest bardzo trudna do wyznaczenia, a przepisy nie są w stanie przewidzieć jej dla każdej sytuacji na drodze. Stąd rozbieżności pomiędzy szybkością maksymalną dopuszczoną znakami, a szybkością bezpieczną według opinii kierowców. Szybkość bezpieczna zależy od stanu nawierzchni, jej szerokości, natężenia ruchu, umiejętności i poziomu zmęczenia kierowcy (a także innych kierowców, czego jednak nie da się prowadząc auta sprawdzić), stanu technicznego samochodu i kilku innych. Pojęcie szybkości bezpiecznej wprowadził znany kierowca rajdowy Sobiesław Zasada w swojej książce "Szybkość Bezpieczna".