REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak omijać w różnych sytuacjach przeszkody nieruchome?

Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Fot. Ford
Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Fot. Ford

REKLAMA

REKLAMA

Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.

Nieruchome przeszkody można podzielić umownie na dwa rodzaje: przeszkody stałe i przeszkody „doraźne”, powstające w wyniku zdarzenia na drodze, awarii innego pojazdu itp. Przeszkody stałe są najczęściej dość dobrze lub dobrze oznakowane. Przeszkody „doraźne” bywają w ogóle nie oznakowane i dojeżdżający do nich kierowca nie otrzymuje żadnych lub prawie żadnych ostrzeżeń o niebezpieczeństwie.

REKLAMA

Takimi nieoznakowanymi przeszkodami są, między innymi, uszkodzone pojazdy tuż po awarii, kiedy jeszcze ich kierowcy nie zdążyli wystawić trójkątów ostrzegawczych, albo zapomnieli o tym obowiązku. Są to także pojazdy komunikacji publicznej, stojące na przystankach, ładunki „zgubione” przez przejeżdżające pojazdy, maszyny i urządzenia wykonujące jakieś krótkotrwałe prace na drodze lub tuż przy niej, pojazdy dostarczające towary do sklepów itp. Żadna z tych przeszkód nie jest zazwyczaj dobrze oznakowana; niektóre nie są wcale oznakowane.

Zobacz też: Jak bezpiecznie wykonać manewr mijania?

REKLAMA

Przy omijaniu przeszkód nieruchomych, bez względu na ich rodzaj, należy zachować szczególną ostrożność, tym większą im większa jest taka zawalidroga i im bardziej zasłania widoczność. Jeżeli jest to uszkodzony pojazd, należy liczyć się z tym, że koło niego może pojawić się osoba, zaprzątnięta usuwaniem awarii, która nie zwróci uwagi na jadące tuż obok pojazdy. Dlatego taką przeszkodę należy ZAWSZE omijać szerokim łukiem, większym, niż w przypadku pojazdu jednośladowego. Ponieważ bardzo często nie ma możliwości wcześniejszego stwierdzenia, czy pojazd, tarasujący drogę jest akurat naprawiany, trzeba „w ciemno” przyjąć, że tak jest.

Jeżeli do ominięcia przeszkody pozostało niewiele miejsca, manewr należy wykonywać z bardzo ograniczoną prędkością. Pozwoli to na uniknięcie przykrych niespodzianek, np. uszkodzenia karoserii przez wystające elementy przeszkody, trudne z daleka do zauważenia. Zmniejszenie prędkości pozwoli także na upewnienie się, czy przeszkoda jest rzeczywiście nieruchoma, czy też coś się z nią dzieje, np. jest unoszona przez dźwig.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać manewr cofania?

REKLAMA

Osobnym zagadnieniem jest omijanie miejsc incydentów drogowych, takich jak wypadki lub stłuczki. Jeżeli ruch w ich bezpośrednim sąsiedztwie nie jest kierowany, należy zachować szczególną ostrożność, zredukować prędkość do minimum i zwrócić baczną uwagę na to, czy na jezdni nie ma elementów karoserii rozbitych pojazdów, przedmiotów które mogły z nich wypaść na drogę itp. Jeżeli na drogę wycieka z rozbitych pojazdów paliwo lub olej, nie wolno wjechać w ich plamę. Paliwo może się w każdej chwili zapalić, olej zanieczyści bieżnik opon i znacznie zmniejszy ich przyczepność do czasu, kiedy zostanie z niego usunięty siłą odśrodkową lub piaskiem z pobocza.

Nie wolno zatrzymywać się tuż przy miejscu wypadku. Jeżeli konieczne jest udzielenie pomocy, należy swój pojazd ustawić w bezpiecznym miejscu. Jeżeli trzeba ostrzec innych użytkowników drogi, można swoim pojazdem zatarasować pas, na którym doszło do wypadku lub znajdują się jego ofiary. Trzeba jednak uruchomić światła awaryjne, wystawić w dostatecznej odległości trójkąt ostrzegawczy i wykonać inne czynności, aby zapobiec kolejnym wypadkom, które często się w takich sytuacjach zdarzają.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA