REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?

Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.

Strefa czystego transportu, czyli co?

Czym są strefy czystego transportu w Polsce? Według ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych są to strefy wyznaczone w miastach, w których w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko, ogranicza się możliwość wjazdy wyłącznie do określonych typów pojazdów. Pomijając auta elektryczne, wodorowe i napędzane gazem ziemnym, mogą to być również samochody spalinowe, ale spełniające określone wymogi emisyjne w kontekście normy Euro.

REKLAMA

Kto stworzy pierwszą SCT w Polsce? Kraków i Warszawa ruszyły

Gdzie powstanie pierwsza strefa czystego transportu w Polsce? Wyścig po nowelizacji ustawy o elektromobilności z roku 2019 ruszył. Na razie startuje w nim przede wszystkim Kraków i Warszawa. Tyle że na realizację SCT w tych miastach jeszcze trzeba nieco poczekać... Jako pierwsze plan na strefę czystego transportu ujawnił Kraków. I choć pomysł został ogłoszony już w marcu 2022, jego wejście w życie i to też stopniowe nie stanie się faktem wcześniej niż w roku 2024. To za dwa lata! W kwietniu w podobnym tonie wypowiedzieli się przedstawiciele warszawskiego ratusza.

Pierwsza SCT w Polsce już była. Przez chwilę... Co dalej?

Strefy czystego transportu w Polsce znajdują się w powijakach. Była jedna, szybko zniknęła i teraz szynko nie wróci. A jak sprawa SCT wygląda na świecie? Liczba miast stosujących ograniczenia dla najbardziej emisyjnych pojazdów zwiększyła się ciągu ostatnich trzech lat o 40 proc., a dokładnie z 228 na 320. Co ciekawe, europejskimi liderami w tym temacie nie są wcale rowerowe raje w Danii czy Holandii - połowa europejskich stref czystego transportu znajduje się we Włoszech, a blisko 1/4 w Niemczech.

Polacy nie wiedzą czym są strefy czystego transportu

Ostatnie pytanie na dziś brzmi. Czemu Polacy tak niechętnie podchodzą do tematu stref czystego transportu? Nie do końca wiedzą co miałyby one oznaczać. A niewiadoma tworzy pole do popisu dla strachu... I jasno pokazują to badania, a w tym ankieta pt. "Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?". Aż 61 proc. respondentów nie wie, jak mają działać SCT w Polsce. 81 proc. nie zna normy emisji spalin swoich samochodów. A to od nich w dużej mierze zależeć będzie możliwość wjechania do SCT.

Zobacz również: Strefy czystego transportu w Europie. Aż 320 punktów!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto chce stref czystego transportu w Polsce? Ręka do góry!

REKLAMA

Na koniec musimy jeszcze obalić jeden mit. Polacy wbrew pozorom nie boją się elektromobilności i stref czystego transportu. Dowód? 74 proc. mieszkańców Wrocławia jest za utworzeniem SCT w tym mieście. W przypadku Łodzi odsetek wynosi 66 proc., a Warszawy 58 proc.

Wyniki przeprowadzonego badania mówią wprost – Polacy chcą stref czystego transportu. Teraz należy je zaimplementować. By to jednak odpowiedzialnie zrobić konieczne są odpowiednie narzędzia oraz praktyki. – komentuje Klaudia Zagorzycka z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA