REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora może doprowadzić do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy jak samemu sprawdzić i wymienić alternator.

Pierwszy krok to sprawdzenie alternatora. W tym celu będzie nam potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny. Teraz uruchamiamy silnik, podczas wykonywania tej czynności napięcie może spaść nawet do 8V. Ustalamy obroty silnika na 3000 obr/min i sprawdzamy wskazanie miernika. Jeśli jest w zakresie od 13.5 do 14V to znak, że alternator jak i regulator napięcia działa prawidłowo.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

REKLAMA

Taki sam test przeprowadzamy przy włączonych światłach. Napięcie nie powinno wzrosnąć o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli wyniki pomiarów są inne to należy wymienić alternator (nie ma konieczności od razu) lub mieć na uwadze, że są z nim pewne problemy.

W tym momencie zaczynamy demontować alternator. Wyłączamy zapłon i odłączamy masowy przewód od akumulatora. Kolejny krok to zdjęcie paska wieloklinowego. W tym celu należy unieść samochód. Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. W silniku Diesla należy odpiąć opaski i wymontować przewód łączący chłodnicę powietrza doładowującego (intercoolera) z turbosprężarką.

Następnie zwalniamy naciąg paska. W tym celu należy obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza płaskiego. Teraz możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejny krok to demontaż napinacza paska wieloklinowego. Zamocowany jest za pomocą trzech śrub. Następnie odkręcamy dwa przewody elektryczne i odpinamy złącze wtykowe. Na końcu pozostaje nam odkręcić śruby mocujące alternator do wspornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

REKLAMA

Po wymontowaniu należy zastanowić się jak przeprowadzić naprawę. Do wyboru mamy: oddanie naszego alternatora do regeneracji, kupno nowego lub używanego. Warto poznać wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie.

Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę. W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jaki mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.

Zobacz też: Skoda Octavia II FL: wymiana kierownicy

Kiedy podjęliśmy odpowiednią decyzję i mamy już gotowy alternator, przystępujemy do montażu. Zanim zamontujemy alternator wbijamy na około 1mm tulejki gwintowane śrub mocujących. Teraz osadzamy alternator na wsporniku i wkręcamy śruby mocujące. Podłączamy przewody elektryczne oraz wpinamy złącze wtykowe. Kolejny krok to zamontowanie paska wieloklinowego. Zalecamy kupno nowego paska.

Nakładamy go na koła pasowe zwracając szczególną uwagę na jego ułożenie. Obracamy napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara i nakładamy pasek wieloklinowy. Delikatnie go opuszczamy, kontrolując ułożenie. Regulacja paska odbywa się w sposób automatyczny. W silnikach wysokoprężnych montujemy i zabezpieczamy za pomocą opasek, przewód łączący intercoolera z turbosprężarką. Na końcu przykręcamy dolną osłonę silnika. Pozostaje podłączyć przewód masowy akumulatora i uruchomić samochód.

Właściciele aut z klimatyzacją mają dodatkowo o jedną czynność więcej. Należy odkręcić śrubę mocującą sprężarkę klimatyzacji. Samą sprężarkę podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Wszystkie przewody od klimatyzacji pozostawiamy podłączone. Pamiętajmy, że nie wolno rozszczelniać obiegu czynnika chłodzącego.

Zobacz też: Jak wymienić mechanizm opuszczania szyb w Skodzie Octavii?

Osoby mające pewne doświadczenie w naprawach mogą spróbować zregenerować alternator samemu. Po wyjęciu alternatora zdejmujemy jego pokrywę. Następnie demontujemy osłonę regulatora napięcia i wykręcamy śruby mocujące regulator. Odlutowywujemy przewody plecione szczotek węglowych jeśli są krótsze niż 5mm. Kontrolujemy pierścienie ślizgowe, jeśli jest taka potrzeba to szlifujemy je i polerujemy. Pamiętamy również o oczyszczeniu wszystkich powierzchni prowadzących.

Przechodzimy do złożenia alternatora. Wkładamy nowe szczotki węglowe oraz sprężyny w szczotkotrzymacze i przylutowujemy przewody. Kontrolujemy czy szczotki mogą się swobodnie przesuwać w szczotko trzymaczach. Instalujemy regulator napięcia, a na końcu dokręcamy obudowę alternatora.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

REKLAMA