Kategorie

Ford Focus MK2 i C-MAX: wymiana paska wieloklinowego

Robert Kuśpiel
Wymiana paska klinowego w modelu Focus MK2 i C-MAX
Wymiana paska klinowego w modelu Focus MK2 i C-MAX
Wymiana paska wieloklinowego to kolejna czynność, którą możemy wykonać we własnym zakresie. Poniżej znajduje się opis jak samemu wymienić pasek wieloklinowy w modelu Focus MK2 i C-MAX.

Na początku przybliżymy rozwiązania jakie zostały zastosowane w Focusie MK2 i C-MAX. We wszystkich silnikach poza 1.4 Duratec i 1.6 Duratec pasek klinowy napinany jest za pomocą automatycznego napinacza i nie należy dokonywać kontroli naciągu paska. Niezależnie od silnika wymagana jest kontrola stanu paska wieloklinowego. Jeśli widać na nim uszkodzenia lub oznaki nierównomiernego zużycia

Silnik 1.4 i 1.6 Duratec

Reklama

W silnikach Duratec nie zaleca się ponownego montażu tego samego paska, ponieważ przy każdym zdjęciu ulega on uszkodzeniu. Na początku zajmiemy się silnikami 1.4 i 1.6 Duratec. To właśnie w tych silnikach nie ma automatycznego napinacza paska wieloklinowego. Na początku odłączamy klemy od akumulatora. Teraz musimy podnieść przód samochodu a dokładnie jego prawą stronę. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami.

Odkręcamy i zdejmujemy prawe koło. Kolejny krok to wyjęcie wszystkich osłon wewnątrz koła (nadkola). W tym momencie mamy swobodny dostęp do pasków napędowych. Teraz należy przeciąć paski napędowe (długi i krótki). Możemy to zrobić za pomocą ostrego noża lub przecinaka. Wyjmujemy stare paski i sprawdzamy koła pasowe pod kątem zużycia i ewentualnego bicia podczas obracania się.

Jeśli kupujemy pasek w serwisie Forda to dostajemy również zestaw montażowy, który będzie nam potrzebny w tym momencie. Zakładamy przyrząd montażowy na koło wału korbowego. Środek przyrządu powinien być w położeniu wskazującym godzinę 12. Teraz należy zablokować silnik. W tym celu włączamy bieg i zakładamy pasek klinowy na koło pasowe wału korbowego, pompę cieczy chłodzącej i wspomaganie układu kierowniczego.

Zobacz też: Co może być przyczyną awarii pompy wodnej?

Reklama

Instalujemy przyrząd napinający na kole pompy cieczy chłodzącej. Jeżeli wykonamy to prawidłowo to usłyszymy charakterystyczne kliknięcie natomiast łapa przyrządu powinna wskazywać godzinę 10. Obracamy przyrząd napinający o 90 stopni, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Kontrolujemy czy pasek jest prawidłowo osadzony w rowkach.

Teraz przekręcamy przyrząd napinający zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Musimy doprowadzić do takiego położenia, w którym koło pasowe pompy cieczy chłodzącej i pasek znajda się w jednej linii. Jeżeli prawidłowo osadzimy pasek to możemy zdjąć przyrząd z koła. Wykonujemy to pociągając za łapę. Ustawiamy dźwignię zmiany biegów w pozycję neutralną i obracamy wał korbowy silnika za środkową śrubę o kąt 90 stopni (zgodnie z ruchem wskazówek zegara).

Zdejmujemy z koła pasowego pierwszy przyrząd montażowy i sprawdzamy ułożenie paska obracając wał korbowy z kierunkiem takim, jak podczas ruchu silnika. Teraz przechodzimy do wymiany krótkiego paska wieloklinowego. Zakładamy przyrząd montażowy na koło wału korbowego i ustawiamy go w położeniu godziny 7. Osadzamy pasek wieloklinowy na koło sprężarki klimatyzacji oraz na przyrząd montażowy.

Obracamy koło wału korbowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Pasek wieloklinowy powinien samoczynnie zaciągnąć się na koło. Sprawdzamy czy jest poprawnie ułożony i zdejmujemy przyrząd montażowy. Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak dobrze wybrać koło pasowe?

Silnik 1.8 i 2.0 Duratec

Pierwszy krok to odłączenie klem od akumulatora. Następnie unosimy prawą stronę samochodu za pomocą lewarka i podkładamy kobyłki. Zdejmujemy prawe przednie koło oraz odpinamy nadkole. Teraz odkręcamy (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) 7 klamer mocujących dolną osłonę silnika. Wyjmujemy ją i mamy dostęp do wszystkich elementów napędzających.

Przecinamy stary krótki pasek i zdejmujemy go z kół. Następnie demontujemy górną pokrywę silnika i obracamy napinacz (nakładając klucz na centralną śrubę) przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Przekręcamy go do momentu aż będziemy mogli zdjąć długi pasek klinowy. Kontrolujemy stan kół pasowych. Nie mogą być zużyte oraz mieć bić podczas obracania się.

Zakładamy nowy długi pasek klinowy na wszystkie koła, które napędza. Należy zwrócić uwagę na oznaczenia, musi być zainstalowany w taki sam sposób jak stary. Luzujemy napinacz długiego paska wieloklinowego. Następnie przechodzimy do zamontowania krótkiego paska klimatyzacji. Do tego będzie nam potrzebny narzędzie naprowadzające, które jest dostępne w zestawie montażowym przy zakupie paska.

Zakładamy go na koło pasowe wału korbowego w położeniu godziny 9. Osadzamy pasek na koło sprężarki klimatyzacji oraz na przyrząd naprowadzający. Przykręcamy widoczne metalowe oczko do obudowy silnika i zaczynamy obracać koło wału korbowego o 180 stopni zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Efektem tego działania powinno być prawidłowe osadzenia paska na kole wału korbowego.

Wyjmujemy wszystkie przyrządy montażowe i sprawdzamy ułożenie każdego paska. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to montujemy pozostałe elementy w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Jak postępować po zerwaniu paska klinowego w przypadku braku zapasowego?

Silniki Diesla

Początek jest taki sam jak w przypadku silników benzynowych. Odłączamy klemy od akumulatora i podnosimy przód samochodu. Tutaj również możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i kobyłek. W silniku 1.6 demontujemy dolną osłonę paska wieloklinowego. Jest ona zamocowana za pomocą 3 śrub. W tym momencie możemy poluzować pasek wieloklinowy. Obracamy napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Pamiętajmy o zablokowaniu rolki napinającej. Wystarczy do tego odpowiedniej długości klin, który wsadzamy w przeznaczony do tego otwór i zdejmujemy pasek klinowy.

W silniku 2.0 na początku należy zdjąć górną osłonę silnika. W tym celu należy odkręcić nakrętkę, która się znajduje na osłonie. Mamy teraz swobodny dostęp do paska wieloklinowego.

Pierwszy krok to poluzowanie napinacza. Obracamy go przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Teraz musimy zablokować napinacz. Wykonujemy to tak samo jak w silniku 1.6. Wsadzamy odpowiedni sworzeń w otwór napinacza i blokujemy jego rolkę. Teraz możemy swobodnie zdjąć pasek wieloklinowy.

Zobacz też: Dlaczego pasek klinowy piszczy?

Kolejne czynności są takie same dla silnika 1.6 jak i 2.0. Kontrolujemy zużycie kół pasowych oraz czy nie mają bicia podczas obrotu. Osadzamy nowy pasek wieloklinowy i sprawdzamy czy leży prawidłowo. Naciągamy napinacz tak, żeby pasek miał prawidłowy naciąg. Montaż pozostałych elementów przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Na koniec uruchamiamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał gazu i obserwujemy czy pasek się prawidłowo obraca.

Na końcu pozostaje silnik 1.8. W tym przypadku wymiana jest podobna do silników przedstawionych powyżej. Jednak jest potrzebny specjalny przyrząd, który jest dostępny w serwisach. Cała czynność jest trochę bardziej skomplikowana i wymiana we własnym zakresie może być kłopotliwa.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    2 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.