REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować się do prac przy samochodzie?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Prace przy samochodzie, nawet te najprostsze, nie należą do czystych. Dlatego należy liczyć się nie tylko z zabrudzeniem rąk, ale także z przypadkowym pobrudzeniem odzieży.

Wykonując jakiekolwiek prace przy samochodzie na drodze lub na ulicy, czyli poza zamkniętym terenem lub przydrożnym parkingiem albo terenem stacji paliw, należy, bez względu na porę dnia, założyć pomarańczową kamizelkę z odblaskowymi elementami. Włączyć przy tym światła awaryjne, a gdy zanosi się na dłuższy postój (np. podczas wymiany koła), na obszarze poza miastem lub na ruchliwej miejskiej ulicy ustawić w przepisowej odległości trójkąt ostrzegawczy.
Do sprawnego wykonania prac należy mieć przygotowane odpowiednie narzędzia. Doraźnie wystarczy zestaw, dołączany przez producenta do nowych samochodów. Poważniejsze naprawy wymagają różnych narzędzi specjalistycznych. Warto więc zaopatrzyć się przynajmniej w niektóre.

REKLAMA

Wykaz niezbędnych narzędzi

1. Mały komplet kluczy oczkowych (od 6 do 22) tzw. odsadzonych (główka klucza jest w innej płaszczyźnie, niż jego trzpień). Mogą to być klucze kombinowane, z jednej strony normalne, z drugiej oczkowe.
2. Klucz nastawny (tzw. francuski)
3. Wkrętak z zestawem wymiennych końcówek.
4. Podstawowy zestaw małych kluczy imbusowych (ampulowych lub ampułowych – są różne nazwy dla tego produktu), od 3 do 10 mm, jeżeli w samochodzie są używane tego typu śruby.
5. Komplet kluczy nasadowych od 6 do 19 lub 22 mm, z odpowiednimi pokrętkami i przedłużaczami.
6. Krzyżakowy klucz w którym jedna z nasadek pasuje do śrub, mocujących koła. Kluczem takim łatwiej i szybciej odkręca się i dokręca śruby, niż typowym, z zestawu fabrycznego narzędzi samochodowych.
7. Kombinerki, płaskoszczypy wydłużone i ewentualnie szczypce boczne do obcinania przewodów elektrycznych.
8. Specjalistyczne szczypce dla elektryków samochodowych, ułatwiające ściąganie izolacji z przewodów, zaciskanie na nich końcówek konektorowych i inne prace przy przewodach.
9. próbnik napięcia oraz niewielki cyfrowy miernik uniwersalny.
10. młotek.

Zobacz również: Jak naprawić cieknące uszczelki szyb i szyberdachu?

REKLAMA

Do prac pod samochodem przydaje się karimata, materac gąbkowy lub ostatecznie zwykły koc. Konieczne są przy tym przynajmniej dwa specjalne kliny do podstawienia pod koło. We własnym garażu warto mieć specjalne kobyłki do podstawienia pod podniesione auto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba zaopatrzyć się w kilka par niezbyt grubych rękawic roboczych (do nabycia w sklepach z odzieżą ochronną), rękawiczki lateksowe lub polietylenowe jednorazowego użytku, przydatne przy sprawdzaniu poziomu oleju w silniku, dolewaniu płynów eksploatacyjnych, nalewaniu paliwa na stacjach samoobsługowych i do innych drobnych prac.

Zobacz również: Jak samemu wymienić tłumik?

Jak się umyć?

REKLAMA

Niezbędna jest pasta do mycia rąk (popularna „Pasta BHP” lub specjalna dla mechaników samochodowych) albo dowolny detergent w płynie, jak choćby zwykły płyn do mycia naczyń dobrze usuwający z rąk zanieczyszczenie smarami. W samochodzie zawsze (z wyjątkiem zimy) należy wozić pojemnik z wodą, aby móc umyć ręce po naprawie. Zimą brudne ręce wyciera się dokładnie szmatką lub jednorazowymi papierowymi ręcznikami, nakłada lateksowe rękawiczki jednorazowe i jedzie do najbliższego miejsca z dostępem do ciepłej wody. Jednorazowe rękawiczki polietylenowe, jakie są za darmo dostępne na stacjach paliw, są bezużyteczne w przypadku konieczności prowadzenia pojazdu brudnymi rękoma – są zbyt śliskie.

Nie wszystkie uszkodzenia trzeba usuwać w drodze. Z niektórymi można zaczekać do powrotu do domu, inne usunie stacja serwisowa. Nie ma sensu wożenie całego wymienionego wyżej zestawu narzędzi. Wystarczy mieć przy sobie narzędzi i urządzenia wymienione w punktach: 1, 3, 4, 6, 7 i 9, oraz obowiązkowo kliny do podłożenia pod koła.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA