Kategorie

Odprawy importowe bez zabezpieczeń na granicy. Ułatwienia w rozliczaniu VAT przy imporcie od 1 kwietnia 2011 r.

Aleksandra Kalinowska
1 kwietnia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, która zniosła obowiązek składania przez importerów kosztownego zabezpieczenia. Warunkiem jednak skorzystania z rozliczenia podatku VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej jest przedstawienie organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów z tejże deklaracji w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów.

Rozliczania VAT z tytułu importu w deklaracji nie było przez polskich przedsiębiorców w pełni stosowane, gdyż wiązało się z dużymi kosztami. Wszystko przez obowiązek składania wysokiego zabezpieczenia. Od ponad dwóch lat, bo od 1 grudnia 2008 r. do ustawy o VAT zostało wprowadzone uproszczenie dla importerów polegające na możliwości rozliczeniu VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej, bez konieczności zapłaty podatku na konto urzędu celnego. Uproszczenie to jest przewidziane dla firm, które posiadają status tzw. „zaufanego importera” dokonujące importu towarów w ramach tzw. procedur uproszczonych. Niestety uproszczenie to w praktyce nie działało w pełni.

Zabezpieczenia nie do osiągnięcia

Artykuł 33a ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT nakładał bowiem na te podmioty obowiązek złożenia zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, którego kwota powinna odpowiadać 2-3-miesięcznym należnościom podatkowym importera. W dużych firmach mogło ono wynosić nawet kilkaset milionów złotych. Wiązało się to z dodatkowymi kosztami dla firm. Standardowa opłata za gwarancję bankową wynosi bowiem ok. 1,5–2 proc. wysokości zabezpieczenia w skali roku, co wpływało znacząco na wzrost kosztów działalności firm. Na szczęście 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o VAT, która zniosła obowiązek składania przez importerów kosztownego zabezpieczenia.

Zwolnienie tak, ale…

Reklama

Warunkiem jednak skorzystania z rozliczenia podatku VAT z tytułu importu w deklaracji podatkowej jest przedstawienie organowi celnemu dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów z deklaracji podatkowej w terminie 4 miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów. W przypadku, gdy podatnik nie przedstawi w powyższym terminie stosownych dokumentów, traci on prawo do rozliczania należnego podatku VAT w deklaracji podatkowej i jest zobowiązany do zapłaty organowi celnemu kwoty podatku VAT wraz z odsetkami. W sytuacji, gdy organ celny pobierze kwotę podatku VAT, a podatnik rozliczył ją w deklaracji podatkowej, podatnik ma prawo do korekty deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym kwota podatku VAT została pobrana przez organ celny.

Powyższe rozwiązanie może być również stosowane w sytuacji, gdy importerzy korzystają z usług agencji celnych, które działają jako przedstawiciele pośredni dokonując zgłoszeń celnych na rzecz importerów. Uprawnienie to przysługuje wówczas importerowi na rzecz którego jest składane zgłoszenie celne. Ustawodawca w nowelizacji przepisów ustawy o VAT zniósł obowiązek składania przez agencje celne zabezpieczenia w powyższym przypadku.

Reklama

Podatnicy, którzy nie będą przestrzegać 4-miesięcznego terminu na przedstawienie dokumentów potwierdzających rozliczenie podatku VAT z tytułu importu w deklaracjach podatkowych mogą utracić prawo do rozliczania VAT importowego w deklaracjach na okres 36 miesięcy. Utrata prawa do rozliczania podatku VAT z tytułu importu w deklaracjach następuje na podstawie decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Z tego względu bardzo ważna kwestią dla importerów w jest wdrożenie procedur w firmach, które zapewnią skuteczne monitorowanie obowiązków raportowania oraz zapewnią wywiązywanie się z ustawowego terminu.

Możliwość rozliczania podatku VAT z tytułu importu w deklaracjach podatkowych przy jednoczesnym braku obowiązku składania kosztownego zabezpieczenia jest szansą na rozwój polskich agencji celnych. Do tej pory znacząca część polskich firm, które dokonują importu towarów spoza Unii Europejskiej ze względu na koszty związane z obowiązkiem składania zabezpieczenia decydowała się na odprawy celne w innych krajach, np. w Niemczech, czy Holandii. Miejmy nadzieję, że wprowadzona zmiana w przepisach ustawy o VAT będzie skutkowała zwiększeniem ilości odpraw celnych dokonywanych w Polsce.

Poszerzaj swoją wiedzę, czytając naszą publikację
VAT zmiany od 1 lipca 2021 r.
VAT zmiany od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.