Kategorie

Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej

Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej fot. Cushman & Wakefield
Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej fot. Cushman & Wakefield
Według opinii specjalistów z branży dane nie kłamią. Popyt na powierzchnię magazynową w Europie Środkowej jest obecnie najwyższy od dwóch dekad.

Z danych opublikowanych przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika, że w 2013 r. wybudowano w Europie Środkowej łącznie 690 000 mkw. nowoczesnej powierzchni przemysłowej, logistycznej i magazynowej. Wartość inwestycji wyniosła ponad 330 mln euro, co pozwoliło stworzyć w regionie ok. 3700 nowych miejsc pracy.

Sąsiedztwo Niemiec dobrze wpływa na rynek Europy Środkowej

Reklama

Ferdinand Hlobil, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych na Europę Środkową firmy Cushman & Wakefield, powiedział: „Europa Środkowa dużo zyskuje na sąsiedztwie Niemiec, które są kołem zamachowym europejskiej gospodarki. Niemieckie firmy, zwłaszcza z sektora motoryzacyjnego, przenoszą produkcję do krajów Europy Środkowej od szeregu lat i nic nie wskazuje na to, aby proces ten miał się zakończyć. Optymizmem napawa fakt, że zagraniczne firmy budują tu zaawansowane technologicznie zakłady – region ten już nie jest tylko warsztatem, w którym odbywa się montaż samochodów z części wyprodukowanych gdzie indziej”.

W 2013 r. wolumen transakcji najmu powierzchni magazynowej w Polsce wyniósł ponad 2 mln mkw. Zawarte duże transakcje świadczą o tym, że Polska stała się bardzo atrakcyjną lokalizacją dla centralnych obiektów logistycznych dzięki znacznej poprawie infrastruktury drogowej oraz że oferuje dogodne warunki do ulokowania lub przeniesienia tu zakładów produkcyjnych z Europy Zachodniej lub innych krajów.

Tom Listowski, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych w Polsce i relacji z klientami korporacyjnymi na Europę Środkowo-Wschodnią firmy Cushman & Wakefield, powiedział: „Polska jest niewątpliwie jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji inwestycyjnych w Europie. Do kluczowych czynników można zaliczyć wzrost optymizmu konsumentów i wydatków konsumpcyjnych, stabilność polityczną, wzrost PKB, płynność oraz dostęp do kapitału ludzkiego i korzystne dla inwestorów przepisy prawa pracy. Przewidujemy, że dzięki nim Polska będzie przyciągać w najbliższych latach kolejne inwestycje”.

Rok 2013 rekordowy pod względem ilości wynajętej powierzchni magazynowej w EC

Reklama

Rok 2013 był rekordowy pod względem ilości wynajętej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej – wolumen transakcji w Czechach, Polsce, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech wyniósł prawie 4 mln mkw. Zainteresowanie firm tym regionem może się utrzymać równie ż w bieżącym roku.

Ferdinand Hlobil powiedział: „W Europie Środkowej inwestują również firmy z innych części świata, które ze względu na dostęp do wysoko wykwalifikowanej siły roboczej budują tu nowe ośrodki badawczo-rozwojowe. Dotyczy to także podmiotów z sektora magazynowo-logistycznego, a zwłaszcza związanych z rozwojem handlu internetowego. W ich przypadku liczy się przede wszystkich niska cena i tania siła robocza”.

Dla porównania w 2012 r. wynajęto w Europie Środkowej ponad 2,8 mln mkw. powierzchni magazynowej, a rok wcześniej 3,2 mln mkw. Dziesięć lat temu roczny wolumen transakcji najmu wyniósł zaledwie ok. 500 000 mkw.

Stabilizacja rynku wynajmu powierzchni magazynowych

Deweloperzy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom najemców, które zmieniają się wobec rozwoju handlu internetowego i rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami w wynajmowanych obiektach. Niemniej jednak głównymi kryteriami przy wyborze powierzchni magazynowej są nadal jakość obiektu, siła robocza, infrastruktura i koszty najmu. W ubiegłym roku nowa podaż powierzchni magazynowej wyniosła prawie 690 000 mkw. i była zbliżona do średniej z ostatnich czterech lat – dla porównania w 2012 r. powstało ok. 740 000 mkw. nowej powierzchni.

Ferdinand Hlobil powiedział: „Rynek powierzchni magazynowej w Europie Środkowej ustabilizował się na poziomie ok. 700 000 mkw. nowych inwestycji rocznie i taki wolumen powierzchni znajduje najemców wśród nowych firm napływających do tego regionu. Mało prawdopodobny jest powrót rocznej podaży do rekordowych poziomów z lat 2007-2008, gdy wynosiła ona blisko 2,5 mln mkw. Obecnie rynek jest w stanie równowagi, co sprzyja zarówno najemcom, deweloperom, jak i inwestorom”.

Wysokość czynszu podstawowego za wynajem powierzchni magazynowej

Od trzech lat wskaźnik pustostanów utrzymuje się na dobrym poziomie, który dla całego regionu wynosi średnio 10 proc. Jeżeli nie wystąpią istotne zmiany koniunktury, dotychczasowa dynamika popytu utrzyma się również w bieżącym roku. Wynika to z wysokości stawek czynszu podstawowego, które wahają się w granicach 3,5-3,7 EUR/mkw./miesiąc, w zależności od atrakcyjności lokalizacji i stopy pustostanów.
Łączne zasoby nowoczesnej powierzchni magazynowej w Europie Środkowej wynoszą obecnie 16,5 mln mkw.

Miasta powinny ze sobą współpracować

Europa Środkowa ma znaczny potencjał gospodarczy i siłę nabywczą. Rośnie jej atrakcyjność zarówno dla producentów, jak i firm logistycznych, dla których granice państwowe są coraz mniej istotne. Plany ekspansji firm produkcyjnych są uzależnione przede wszystkim od jakości, dostępności, kosztów i lojalności pracowników. Natomiast w logistyce najważniejszymi czynnikami są zasięg oddziaływania i odległość do klientów. W związku z tym kluczem do przyszłości Europy Środkowej jest bliska współpraca.

Ferdinand Hlobil dodaje: „W przypadku miast takich Wrocław i Liberec czy Katowice i Ostrawa wspólny marketing może przynieść więcej korzyści niż rywalizacja. Dla firm możliwość uzyskania pełnych danych o lokalnym rynku stanowi znaczne ułatwienie, ponieważ nie muszą tracić czasu na poszukiwania informacji u różnych źródeł. Region, który jest dobrze przygotowany i reaguje na potrzeby inwestorów, ma znacznie większe szanse przyciągnąć kolejne inwestycje”.

Źródło: Materiały prasowe Cushman & Wakefield

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    26 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.