REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Yamaha Xenter: funkcjonalny elegant

Kajetan Sokołowski

REKLAMA

REKLAMA

Całkiem niedawno w salonach dilerskich Yamahy pojawiła się nowa Yamaha T-max i to ona obecnie znajduje się w centrum uwagi. Jednak bogata oferta producenta obejmuje także mniejsze skutery w bardziej przystępnych cenach. Jednym z nich jest Xenter, przeznaczony dla użytkowników poszukujących niedrogiego środka lokomocji.

Pierwsze co się rzuca w oczy spoglądając na Xentera to jego duże 16-to calowe felgi z oponami w rozmiarze 100/80 z przodu i 120/80 z tyłu. Dzięki dużym kołom skuter wygląda poważnie. Plastiki, którymi obudowano pojazd mają zaokrąglone kształty, dzięki czemu skuter sprawia wrażenie bardziej eleganckiego.

REKLAMA

Dobre wrażenie zostaje zaburzone po bliższym przyjrzeniu się detalom. Elementy plastikowe, czyli cały kokpit, nie sprawiają wrażenia, że zostały wykonane z materiałów dobrego gatunku. Niestety pierwsze „macanko” tylko potwierdza wrażenia optyczne. Przełączniki wyglądają na tanie i mało wytrzymałe. Są podobne do tych, jakie można spotkać w popularnych chińczykach.

Zobacz też: Test Romet 717

REKLAMA

Podobnie jest z wyświetlaczem, który na zdjęciach wygląda dobrze i solidnie, a w rzeczywistości rozczarowuje swoim wykonaniem i bardziej przypomina wyświetlacz z archaicznej Nokii. Jeśli chodzi o jego funkcjonalność, to jest czytelny jednak zabrakło takiej podstawowej rzeczy jak obrotomierz. Za to mamy wskaźnik temperatury zewnętrznej.

Z praktycznych rzeczy jakie mamy do dyspozycji warto wspomnieć o dwóch rzeczach: pierwsza to 39-cio litrowy kuferek z Logo Yamahy, który spokojnie zmieści kask, a drugą znajdziemy przed kierownicą, chodzi o dużą przednią szybę, która doskonale chroni kierowcę przed wiatrem, deszczem i pyłem drogowym. Ponadto na kierownicy mamy do dyspozycji mały schowek, do którego z powodzeniem zmieści się telefon, bądź pęk kluczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Yamaha Xenter jest napędzana 4-suwowym silnikiem o pojemności 155 ccm i generuje moc 16 KM i 14,8 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wartości te można uznać za zadowalające w przypadku urządzenie służącego do przemieszczania się w mieście. Oczywiście dostarczanie paliwa do cylindrów odbywa się za pomocą wtryskiwaczy, tak aby obsługa była maksymalnie prosta.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie skuterów

Właściwości jezdne Xentera są zadowalające. Skuter chętnie przyspiesza do 100 km/h i prowadzi się pewnie, jednak powyżej tej prędkości kierowca może odnieść wrażenie, że konstrukcja nie jest przystosowana do takiego obciążenia. Ważne w warunkach miejskich jest przyspieszenie do 60 km/h, a to odbywa się sprawnie i możemy być pewni, że nie będziemy spowalniać peletonu aut ustawionego na „czerwonym”.  Xenter bardzo lekko składa się w zakręty i bezproblemowo trzyma tor jazdy, jednak wąskie opony sprawiają, że „cięcie” zakrętów wymaga przyzwyczajenia.

W kwestii połykania aglomeracyjnych nierówności Xenter radzi sobie świetnie i jest to zapewne zasługa tylnego amortyzatora typu Monocross znanego chociażby z maxiskutera T-Max.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

REKLAMA

Rzeczą niespotykaną w skuterach tej klasy jest układ hamulcowy z systemem UBS, którego zadanie polega na kompensowaniu różnicy hamowania między przednim a tylnym hamulcem. Niestety w egzemplarzu, który testowaliśmy, przedni hamulec sprawiał wrażenie zapowietrzonego, ponieważ klamkę można była przycisnąć do samej manetki, a siła hamowania i tak była marna.

Jeżeli to rzeczywiście wada testowanego sprzętu, to mogę sobie jedynie wyobrazić, jak działają sprawne hamulce. Dodam, że na przednim kole znajduje się tarcza o średnicy 267 mm z jednotłoczkowym zaciskiem.

Pozycja za sterami jest dość specyficzna, ponieważ nawet jak na skuter kierownica jest blisko kierowcy, co u wyższych osób wymusza przygarbioną pozycję. Miejsca na nogi jest sporo i można je schować przed wiatrem bądź deszczem i nie martwić się o to, że zmokniemy.

Zobacz też: Zakup używanego skutera: na co zwrócić uwagę?

Podsumowując Xentera można powiedzieć, że jest to skuter miejski, którego głównym zadaniem jest przede wszystkim dostarczenie kierowcy do punktu docelowego. Jego wykonanie mogłoby być zdecydowanie lepsze, jednak do właściwości jezdnych, osiągów i praktyczności nie można mieć zastrzeżeń. Za cenę 14 900 złotych, otrzymujemy sprawne miejskie jeździdełko, które zaspokoi wszystkie nasze komunikacyjne potrzeby, a przy tym nie wstyd się będzie na nim pokazać przed znajomymi z pracy.

Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Yamaha Xenter
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA