Kategorie

Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego auta? cz. II

Piotr Czerniakowski
Wybór auta musi być przemyślaną decyzją.
Wybór auta musi być przemyślaną decyzją.
Fotolia
Druga część naszego poradnika kupującego nowe auto. Tym razem skupiamy się na mniej technicznych aspektach budowy i użytkowania auta.

Komfort jazdy

Kupując auto sportowe – ostatni punkt na liście naszych wymagań. Kupując reprezentacyjną limuzynę lub rodzinnego vana – pierwszy lub jeden z pierwszych. Powszechnie uważa się, że nasze wysokie wymagania co do komfortu jazdy przychodzą z wiekiem. Tak naprawdę wszystko zależy od tego jaki mamy styl jazdy. Gdy lubimy dynamiczną jazdę, prowadzenie auta, które przechyla się na zakrętach, będzie udręką. Z kolei gdy jeździmy spokojnie, to nawet gdy posiadamy istnego „pożeracza” zakrętów, po prostu nie wykorzystamy potencjału auta. Pamiętajmy jednak, że jedno nie musi wykluczać drugiego. Jest wiele aut, głównie spod znaczka Forda lub BMW, które w sposób wybitnie udany łączą komfort jazdy ze świetnym prowadzeniem.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy nowego wyborze auta? cz. I

Wykończenie wnętrza

Reklama

Nie chodzi tutaj tylko o to, czy podobają się nam zegary czy konsola środkowa. Jakość materiałów, ich spasowanie oraz odporność na zużycie jest w przypadku wieloletniej eksploatacji auta bardzo ważną kwestią. Wiadomo, że kupując nowe auto chcemy zachować jego „świeżość” jak najdłużej, więc przy wyborze zwróćmy uwagę na to, jak wykończone zostało wnętrze naszego upatrzonego modelu.

Ważną kwestią są tutaj również fotele. Po pierwsze w wielu modelach zdecydować się musimy na wybór tapicerki – materiałowa, skórzana, a może alcantara? Wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Pamiętajmy jednak, że każdy rodzaj tapicerki potrzebuje odpowiedniej pielęgnacji. Mowa tutaj zwłaszcza o tapicerkach skórzanych lub skóropodobnych.

Zobacz też: Kryzys w motoryzacji, co oznacza dla klientów?

Utrata wartości

Wprawdzie kupując nowe auto rzadko kiedy myślimy o jego odsprzedaży, to prędzej czy później ten temat się pojawi.  W zasadzie już po wyjeździe z salonu większość aut traci od 10 do 15 % ceny, jaką musieliśmy zapłacić za auto u dealera. Po trzech latach użytkowania, średnia utrata wartości większości aut waha się od od 45 do 55 % ceny początkowej. Oczywiście mowa jest tutaj o autach bezwypadkowych, użytkowanych jako auta prywatne, z „rozsądnymi” przebiegami. Na utratę wartości duży wpływ ma także cena początkowa.  Czym droższe auto, tym utrata wartości większa. Nie mówimy tutaj oczywiście o autach z krótkoseryjnej produkcji czy samochodach kolekcjonerskich, które stanowią swoistą lokatę kapitału i po kilku latach mogą być wyceniane na wyższe kwoty, niż trzeba było wydać na nie w salonie. Jeżeli kupujemy nowe auto i myślimy długofalowo, dowiedzmy się jaka jest przewidywana utrata wartości auta, którym jesteśmy zainteresowani.

Zobacz też: Samochód złożony z "ćwiartek" – jak go poznać i czy to w ogóle możliwe?

Gwarancja

Kiedyś standardowym okresem na jaki producent udzielał gwarancji mechanicznej, były 2 lata. Kilkanaście lat temu wyłamała się z tego Toyota oraz inne japońskie marki, które ze względu na swoją niezawodność mogły sobie na to pozwolić. Do dzisiaj wielu producentów zdecydowało się na wydłużenie okresu gwarancyjnego do 3 lat, choć są jeszcze marki (głównie niemieckie), które nadal gwarancji udzielają na 2 lata. Są jednak i producenci, którzy poszli o krok naprzód i zaoferowali swoim klientom jeszcze więcej. Najlepszym przykładem jest tutaj Kia, która jako pierwsza zaczęła udzielać aż 7-letniego okresu gwarancyjnego.

Zobacz też: Symbole: źródło cennej wiedzy o samochodzie

Czas oczekiwania

Ludzie mawiają, że czas to pieniądz. Dla niektórych termin odebrania auta z salonu nie ma większego salonu, lecz są ludzie, dla których okres oczekiwania wynoszący kilka miesięcy, zdaje się być wiecznością. Minimalny okres oczekiwania na nowe auto wynosi około 6-8 tygodni. Sytuacja ta wygląda znacznie gorzej u producentów, których fabryki nie nadążają z produkcją aut. Tak jest chociażby w salonach Kii, gdzie na nową Kię Sportage trzeba czekać nawet 8 miesięcy. Jeszcze gorzej jest z autami superluksusowymi – na modele Ferrari czy Rolls-Royce'a trzeba czekać nawet 2 lata. Jak widać luksus nadwyręża nie tylko nasz portfel, ale i naszą cierpliwość. Oczywiście pewnym wyjściem może być kupno auta „z placu” tj. już wyprodukowane auto, które stoi na terenie konkretnego dealera. Oszczędzimy wtedy na czasie, jednak musimy się pogodzić z tym, że nie będziemy mogli skonfigurować auta dokładnie według naszych potrzeb i chęci.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?