Kategorie

Jakie są wady bezkluczykowego dostępu do auta?

Kamil Fraszkiewicz
samochód, auto, kluczyki
samochód, auto, kluczyki
ShutterStock
System bezkluczykowy to rozwiązanie podnoszące komfort użytkowania pojazdu. Ma jednak dość poważne wady. Okazuje się bowiem, że wyraźnie ułatwia złodziejom kradzież auta! Jak to możliwe?

Czy system bezkluczkowy ułatwia kradzież auta?

System bezkluczykowy ma na celu ułatwić korzystanie z samochodu jego użytkownikowi. Zbliżając się do pojazdu moduł zamontowany w kluczyku/karcie wysyła sygnał, dzięki któremu auto rozpoznaje swojego właściciela i przygotowuje się do otwarcia drzwi i uruchomienia silnika.

Na co dzień rozwiązanie to okazuje się szalenie wygodne. Nie trzeba przeszukiwać kieszeni kurtki czy spodni w celu odnalezienia właściwych kluczyków od samochodu, tylko wystarczy posiadać kartę/moduł keyless przy sobie. Ułatwia to obsługę auta zwłaszcza wtedy, gdy w ciągu dnia korzystamy z kilku samochodów (służbowego i prywatnego). Biorąc pod uwagę, że zwykle posiadamy przy sobie jeszcze do klucze od domu czy miejsca pracy, to gąszcz kluczy jakie musimy sprawdzić jest szeroki.

W systemie bezkluczowym nie ma tradycyjnej stacyjnej. Silnik uruchamia się przyciskiem Fot. Fotolia

Zobacz też: Sposoby na kradzież paliwa z baku

Reklama

System bezkluczykowy sprawdza się także przy rutynowych czynnościach przy samochodzie. Idąc do samochodu i trzymając w rękach torby z zakupami, nie trzeba ich odstawiać na ziemię, aby wyjąć kluczyki. Czynność ta jest wyjątkowo irytująca zwłaszcza wtedy, gdy pogoda nie dopisuje, a my odkładając torby na ziemię dobrze wiemy, że całe błoto czy śnieg wniesiemy wraz z nimi do samochodu.

Kolejną zaletą systemu bezkluczykowego jest także fakt, że dzięki niemu nie zatrzaśniemy kluczyków w aucie. Nawet jeśli karta wypadnie nam podczas załadunku bagaży do kufra, kierowca nie dostrzeże tego i zamknie bagażnik, to i tak otworzy drzwi swojego pojazdu. Auto nadal będzie wykrywało w swojej okolicy przypisanego do niego kluczyki. Funkcja ta jest naprawdę przydatna na co dzień.

Poważna wada systemu bezkluczykowego keyless

Niestety, jak mówi stare porzekadło – nie wszystko złoto co się świeci. System keyless może przysporzyć właścicielowi auta poważnych problemów. Okazuje się, że złodzieje samochodów znaleźli lukę w jego zabezpieczeniach. Dzięki bezkluczykowemu dostępowi do auta, jego kradzież jest paradoksalnie znacznie łatwiejsza niż w przypadku samochodu, który go nie posiada. Dlaczego?

Zobacz też: Kradzież auta - jak się zabezpieczyć?

Złodzieje wykorzystują w tym celu wzmacniacz sygnału, zwiększający siłę nadajnika zamontowanego w kluczykach/karcie auta. Wystarczy, że jeden z nich zbliży się ze wzmacniaczem do kierowcy danego pojazdu, który wyszedł dopiero co ze sklepu, a sygnał wysyłany z jego karty kilkukrotnie zwiększy swoją moc. Dzięki temu samochód wykryje go z odległości kilkuset metrów i odblokuje zamki oraz stacyjkę. W tym momencie drugi z przestępców stojący obok danego pojazdu, może wejść do pojazdu, uruchomić go i odjechać. Jako że silnik nie może samoczynnie się wyłączyć, auto będzie w pełni funkcjonalne nawet jeśli w jego kabinie nie będzie modułu keyless. Dopiero po zgaszeniu silnika, jego ponowny rozruch będzie wymagał drugiego modułu. Do tego czasu złodzieje zrobią z autem co będą chcieli.

Jak bronić się przed złodziejami aut mając system keyless?

W tej chwili trudno wskazać sensowną metodę obrony przed złodziejami au, którzy polują na modele z systemem bezkluczykowego dostępu. W gruncie rzeczy jedynym sposobem jest zablokowanie sygnału wysyłanego przez moduł w kluczykach. Aby to zrobić można posłużyć się aluminiową folią. Po zawinięciu w nią kluczyków, sygnał zostanie zablokowany (klatka Faradaya). Pojawia się tu jednak poważny problem. Po co system bezkluczykowego dostępu do auta, skoro przed każdym otwarciem auta, trzeba by wyciągać kluczyki z folii? To kompletnie bezsensu. Skoro system bezkluczykowego dostępu ma tak poważne luki w bezpieczeństwie, może lepiej zamówić auto bez takiej funkcji. O ile jest to możliwe.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?