Kategorie

Jak usprawnić standardowy alarm samochodowy?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress
Firmy ubezpieczeniowe wymagają, aby jednym z zabezpieczeń przed kradzieżą samochodu był uznawany przez nie system alarmowy. Nie biorą przy tym pod uwagę, że ułatwiają w ten sposób zadanie złodziejom.

Wykonywanie przeróbek fabrycznych układów alarmowych może prowadzić do ich uszkodzenia lub zniszczenia. Ale samo urządzenie można bez obaw wykorzystać jako sterownik do układu, pozwalającego na uruchamianie dodatkowo klaksonów w samochodzie, które są dużo głośniejsze, niż głośniczki typowych alarmów.

Aby tak przerobić instalację samochodową, żeby po uruchomieniu się alarmu włączył się także klakson, konieczna jest podstawowa wiedza elektroniczna oraz umiejętność zakładania na końce przewodów łączówek, tzw. konektorów. Potrzebne są do tego odpowiednie narzędzia.

Zobacz również: Jak nie dać się złodziejowi?

Reklama

Modernizację instalacji samochodowej należy zacząć od zmierzenia napięcia, jakie zasila głośnik urządzenia alarmowego w chwili zadziałania alarmu. Konieczny jest do tego woltomierz prądu przemiennego z zakresem pomiarowym 20 woltów. Napięcie to zwykle wynosi kilka woltów, nie przekraczając 6 V. Trzeba zdobyć przekaźnik, pracujący przy takim napięciu, jak odczytane podczas pomiaru. Typowe samochodowe pracują przy napięciu 12 lub 24 V, więc są bezużyteczne. Na dodatek przekaźnik taki powinien mieć cewkę o dużej oporności, aby natężenie płynącego przez nią prądu nie przekroczyło 100 mA (miliamperów). Jego styki muszą wytrzymać co najmniej 2 ampery! Takie przekaźniki są dość trudne do zdobycia.

Cewkę takiego przekaźnika włącza się pomiędzy przewody, zasilające głośnik alarmu poprzez diodę prostowniczą o parametrach: napięcie pracy – 50 V, prąd maksymalny – 1 A. Równolegle z cewką przekaźnika należy włączyć kondensator elektrolityczny o pojemności najwyżej 10 mikrofaradów i napięciu pracy co najmniej 10 V. Pamiętać o zachowaniu właściwej biegunowości. Robocze styki przekaźnika włączyć pomiędzy bezpiecznik w skrzynce bezpiecznikowej, na którym stale utrzymuje się napięcie, nawet przy wyłączonej stacyjce, lub – co łatwiejsze, pomiędzy dodatni przewód zasilający urządzenie alarmowe, a właściwą końcówkę przekaźnika klaksonu (dodatnią, nie tę od strony masy).

Zobacz również: Jak uchronić auto przed kradzieżą?

Po wykonaniu opisanej przeróbki prawdopodobnie spadnie siła dźwięku, jaki będzie się wydobywał z fabrycznego głośnika alarmu, zamontowanego w samochodzie. Może on być w ogóle nie słyszany, bo zagłuszy go znacznie głośniejszy klakson. Gdyby klakson działał bez przerwy, a nie tak, jak głośnik alarmu, należy zmienić kondensator spinający cewkę przekaźnika na inny, o mniejszej pojemności lub go całkiem usunąć.

Klakson samochodowy zużywa sporo energii elektrycznej, więc należy liczyć się z tym, że akumulator może zostać poważnie rozładowany. Trzeba się zdecydować, czy lepiej mieć samochód z rozładowanym akumulatorem, czy go nie mieć wcale po kradzieży.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.