REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test akumulatorów - który akumulator jest najlepszy?

Pro-Test
Akumulator, ładowanie Fot. Fotolia
Akumulator, ładowanie Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W teście akumulatorów przygotowanym przez Pro-test uwzględniono zarówno akumulatory przeznaczone do samochodów z systemem start&stop, jak i tradycyjne odmiany baterii.

W ramach testu akumulatorów  przeprowadzonego w specjalistycznym laboratorium eksperci sprawdzili, czy baterie spełniają parametry podawane przez producentów, zmierzyli szybkość ich rozładowywania i naładowywanie, odporność na przeładowanie i trwałość. Ocenili też, czy nadają się do technologii start-stop.

REKLAMA

Zobacz też: Co się dzieje ze zużytą baterią hybrydowego Priusa?

Akumulatory dedykowane do systemów start&stop

Technologia start-stop staje się w nowych samochodach coraz powszechniejsza. Pozwala zaoszczędzić do 15% paliwa podczas jazdy w mieście i około 3% w cyklu mieszanym. I – co nie mniej istotne – do środowiska trafia mniej spalin. Jednak uruchamianie silnika na każdym czerwonym świetle to wyzwanie dla akumulatora. Jeżeli samochód dodatkowo zamienia energię z hamowania w prąd i magazynuje ją w akumulatorze, by wystarczyło jej do ponownego ruszenia (tzw. rekuperacja), dla akumulatora to istna "męka".

Polecamy: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

REKLAMA

Dlatego wielu konstruktorów samochodów wyposaża auta wykorzystujące technologię start-stop w specjalne akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat). Z założenia mają przetrwać wiele tysięcy cykli ładowania bez utraty jakości. Mają też znosić ponowne wykorzystywanie energii. Jednak ich zwiększona odporność powoduje, że są sporo droższe od konwencjonalnych akumulatorów. Akumulator AGM do samochodu średniej klasy (70 Ah) to wydatek w granicach około 600 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tańsze są akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery), które również powinny wytrzymać obciążenia towarzyszące technologii start-stop. Zgodnie z wynikami testu, najtańsze akumulatory typu EFB  (za 449 zł i 440 zł) uplasowały się na końcu rankingu, choć ich noty były dobre. Najlepiej wypadł stosunkowo drogi model za 600 zł.

Zobacz też: Jak właściwie eksploatować akumulator?

Akumulator AGM czy EFB?

Żywotność akumulatora przystosowanego do eksploatacji z systemem start-stop jest ograniczona do czterech - pięciu lat. Czy podczas wymiany zdecydować się na serię AGM, czy EFB? Okazuje się, że oba typy akumulatorów mają porównywalną jakość. Co ciekawe, najwyższą notę uzyskał akumulator EFB. Okazał się najlepszy pod względem prawdziwości deklarowanych przez producentów parametrów.

Sporą wadą akumulatorów EFB w porównaniu z ich konkurentami z testu jest fakt, że duże wyładowanie bardziej im szkodzi. A zatem przypadkowo pozostawione włączone światła czy lampka wewnątrz auta na stałe obniża ich wydajność. Przez to akumulator trzeba będzie wcześniej wymienić.

Zobacz też: Pojemność akumulatora w niskich temperaturach

Tradycyjne akumulatory nie radzą sobie z systemem start&stop

REKLAMA

Badacze porównali w ramach testu także trzy zwykłe akumulatory. Badano je też podczas jazdy w systemie start-stop i z magazynowaniem energii pozyskanej z hamowania. Co się okazało? Rekuperacja nie powiodła się. Tylko najlepszy z tradycyjnych testowanych akumulatorów w ostateczności sprawdzi się w systemie start-stop. Ale i to tylko w awaryjnym wypadku.

Ponieważ zwykłe akumulatory nie są stworzone do pracy w technologii start-stop, ich zachowanie w takim systemie było badane tylko w celach porównawczych. Wynik nie wpłynął na ogólną ocenę jakości.

Już teraz alternatywą dla tradycyjnych odmian akumulatorów są akumulatory EFB. Są co prawda droższe od tradycyjnych, ale za to bardziej wytrzymałe. Eksperci szacują, że producenci w przyszłości zastąpią zwykłe modele akumulatorami EFB.

A akumulator AGM? Czy on również jest alternatywą dla tych zwykłych? Raczej nie. Test wykazał, że ten rodzaj akumulatorów jest wrażliwy na temperaturę. Dlatego są one często umiejscowione w bagażniku lub pod siedzeniem pasażera. Stąd zamiana tradycyjnego akumulatora, który montowany jest koło silnika, na akumulator AGM jest najczęściej niemożliwa.

Zobacz też: Jaki akumulator wybrać przed zimą? Przegląd rozwiązań

Pełne wyniki testu na: www.pro-test.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA