REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto kupić filtr węglowy zamiast zwykłego? Jak często zmieniać filtr kabinowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Filtr kabinowy dobrze jest zmienić przed wakacjami. Fot. Renault
Filtr kabinowy dobrze jest zmienić przed wakacjami. Fot. Renault

REKLAMA

REKLAMA

Filtr kabinowy oczyszcza powietrze zaciągane do kabiny pasażerskiej przez wentylator. Zazwyczaj przy wymianie tego elementu stajemy przed wyborem... tańszy zwykły czy może droższy węglowy? Czy w tym przypadku opłaca się zapłacić więcej?

Przygotowując auto do lata warto wymienić filtr kabinowy. Ten element oczyszcza powietrze, które wpada do kabiny i jest szczególnie doceniany przez alergików. Taki filtr zatrzymuje pyłki, ale i groźny dla turbiny wentylatora piach i inne elementy stałe. Najprostszy filtr to właściwie bardzo gęsta siatka bawełniana lub syntetyczna. Jeszcze skuteczniejsze są te z wkładem papierowym, najbardziej wyrafinowane są jednak te z aktywnym węglem.

REKLAMA

Co daje węgiel?

Aktywny węgiel w filtrze ma zdolność pochłaniania różnych substancji. W praktyce oznacza to, że przez taki filtr nie dostają się do kabiny, nie tylko elementy stałe (pyłki, kurz), ale i część uciążliwych gazów. Węgiel łączy się z metalami ciężkimi, pochłania opary benzyny i niektóre tlenki. Wymyślono go po to, żeby do kabiny nie przedostawały się groźne spaliny i nieprzyjemne zapachy.

Zobacz również: Czy kupować tylko oryginalne części?

Warto jednak pamiętać, że teoria nie zawsze pokrywa się z praktyką. Żaden wkład węglowy nie jest jednak doskonały. Nie ma co liczyć, że pojedynczy filtr zatrzyma wszystkie nieprzyjemne zapachy. Pochłonie ich tylko część. To dlatego w limuzynach najwyższej klasy montuje się całe zespoły tych filtrów. Stosowanie filtrów węglowych zależy również od grubości portfela. Wkład z aktywnym węglem jest średnio od 50 do nawet 100 procent droższy niż zwykły. W autach z wielostrefową klimatyzacją będzie on do wymiany osobno dla każdej z nich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak często wymieniać filtr – czy można go uprać?

REKLAMA

Stan filtra kabinowego warto sprawdzać przynajmniej raz w roku. Najlepiej już wczesną wiosną, zanim rośliny zaczną pylić. Jest on umieszczony najczęściej pod specjalną pokrywą na podszybiu, rzadziej dostęp do niego mamy z kabiny. Wtedy pokrywa znajduje się pod deska rozdzielczą po stronie pasażera, za lub pod schowkiem na rękawiczki. Ważne, żeby filtr wyjmować przy wyłączonym silniku, tak żeby przypadkiem nie pracował wentylator.

Kontrola filtra kabinowego wygląda identycznie jak w przypadku filtra powietrza, zresztą bardzo podobnie się on brudzi. Zanieczyszczenia zostają tylko po jednej stronie. W przypadku filtra „zwykłego” brud widać na pierwszy rzut oka. Nowy filtr jest śnieżno biały z biegiem czasu i kilometrów szarzeje od brudu. Filtr węglowy często jest ciemniejszy, nawet ciemno szary, dlatego mniej widać na nim kurz.

Zobacz również: Jakich zapachów unikać w samochodzie?

W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonego filtra kabinowego rozwiązanie jest jedno – trzeba zamontować nowy wkład. Jeśli jednak zanieczyszczeń jest stosunkowo niewiele filtr można tylko wyczyścić. Robi się to sprzężonym powietrzem, ewentualnie odkurzaczem, ale nie wolno trzeć po powierzchni filtra. Zmechacona siatka przestaje przepuszczać odpowiednią ilość powietrza.

Filtrów kabinowych się nie myje. Te papierowe pod wpływem wody rozmiękną i stracą kształt. Tekstylne przez upranie mogą się natomiast doszczętnie zatkać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA