REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Montaż regulowanego zawieszenia - jak i po co?

Konrad Bagiński
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Regulowana twardość zawieszenia to patent nie tylko dla sportowców, to również świetne rozwiązanie na co dzień. Z jego dobrodziejstw korzysta coraz większa liczba producentów aut.

Jednym przyciskiem wybierasz tryb sportowy, zwykły lub komfortowy. Pierwszy idealny jest na tor czy autostradę, drugi do zwykłej jazdy, trzeci zaś doskonale sprawdza się na nierównych nawierzchniach – kręgosłup bez problemów wytrzyma jazdę po polskich drogach. Patent Audi polega za zatopieniu opiłków żelaza w oleju w amortyzatorze. Poddane działaniu pola elektromagnetycznego zagęszczają olej, utwardzając zawieszenie.

REKLAMA

Zobacz również: Magnetyzer, czy to działa?

Rozwiązania firmowe są drogie i stosowane na ogół w nowych samochodach, choć już kilkanaście lat temu testowała je np. Mazda, również oferując trójpoziomową regulację twardości amortyzatorów.

Zupełnie inna zasada obowiązuje w autach z aktywnym zawieszeniem hydropneumatycznym. Od wielu lat (ponad pięćdziesięciu!) jest ono znakiem firmowym Citroena. Obecnie nad regulacją zawieszenia czuwa komputer, który sam decyduje o obniżeniu bądź zwiększeniu prześwitu i twardości resorowania.

Sterowanie z kabiny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ofercie firm tuningowych znajdują się w pełni regulowane zawieszenia do wielu modeli samochodów. Sterowanie odbywa się z kabiny, patentów jest kilka, ale na ogół wszystko opiera się na regulacji ciśnienia gazu w amortyzatorze,

Gwintowane amortyzatory

Dużo prostszym rozwiązaniem są amortyzatory gwintowane. Ich regulacja jest jednak trudna. Trzeba zdjąć koło i specjalnym kluczem skręcić amortyzator. Niestety, dość często po takim zabiegu rozjeżdża się geometria, więc nie zrobisz tego w 5 minut.

Regulacja pod maską – strzał w dziesiątkę

Co jest najrozsądniejszym kompromisem pomiędzy tymi typami regulacji zawieszenia? Amortyzatory, w których stopniem twardości można zawiadywać po podniesieniu maski. Górna część amortyzatora montowana jest w tzw. kielichu, widać je wyraźnie po obu bokach auta. By zmienić stopień twardości amortyzatorów wystarczy śrubokrętem ustawić odpowiednią pozycję specjalnej śrubki umieszczonej na samej górze amortyzatora. Na ogół ma ona podziałkę, ułatwiającą ustawienie obu amorków w tym samym położeniu. To ważne, by oba tłumiły z tą samą siłą, inaczej jazda byłaby w najlepszym razie niewygodna, w najgorszym – niebezpieczna.

Zobacz również: Tuning hamulców - porada specjalisty.

Takie amortyzatory znajdują się w ofercie kilku poważnych producentów kojarzonych ze sportem samochodowym. I słusznie, bo w sporcie sprawdzają się najlepiej. Chcesz jechać wieczorem do kina a rano skoczyć na tor wyścigowy, zmienić komplet opon w kupkę dymiącego granulatu? Nic prostszego – z pośredniego ustawienia w minutę przechodzisz na twarde i możesz bez oporów śmigać po równym asfalcie. Masz ochotę później pojeździć po szutrze? Zmieniasz ustawienie na w miarę miękkie i amortyzowane koła nie odrywają się od podłoża na nierównościach, zapewniając pewną i stałą trakcję.

Wady tego rozwiązania? Jedna – spora cena, ale jeśli przyjmiesz, że amortyzatory dwukrotnie droższe od zwykłych zastępują trzy albo i cztery komplety – warto w nie zainwestować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA