reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Opisy silników > Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Silnik 1.9 TDI - które jego wersje mają droższą turbinę o zmiennej geometrii łopatek?

Silnik 1.9 TDI wyposażony jest w turbosprężarkę zwiększającą jego moc maksymalną. Niektóre jej wersje dla poprawy osiągów wyposażono dodatkowo w zmienną geometrię łopatek. Oto lista silników 1.9 TDI z turbosprężarką VGT.

Aby wydobyć większą moc i moment oborowy z silnika spalinowego, wielu producentów stosuje w tym celu turbosprężarkę. Nie zawsze jednak przynosi ona spodziewane efekty. Największy problem dotyczy sporej bezwładności turbiny przy niskich obrotach silnika.

Zobacz też: Silnik 1.9 TDI - które jego wersje posiadają pompowtryskiwacze?

Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek VGT

Aby poprawić zachowanie jednostki napędowej w niskim zakresie obrotów, niektóre turbosprężarki wyposażane są w zmienną geometrię łopatek, a właściwie kierownicy, tzw. VGT. W rozwiązaniu tym wirnik turbiny ma stały kształt i wymiary, natomiast zmienność parametrów jest realizowana przez zmianę kąta nachylenia łopatek kierujących spaliny na wirnik turbiny. Gazy wycechowane produkowane przez silnik są wykorzystywane w sposób bardziej efektywny. Wyraźnej poprawie ulega także przebieg krzywej momentu obrotowego.

silnik 1.9 TDI z turbiną o zmiennej geometrii łopatek
oznaczenie silnika moc
AHH 90KM przy 4000obr/min
ALH 90KM przy 4000obr/min
ASV 110KM przy 4150obr/min
AFN 110KM przy 4150obr/min
ANU 90KM przy 4000obr/min
AXR 101KM przy 4000obr/min
ATD 101KM przy 4000obr/min
AVB 101KM przy 4000obr/min
AVF 130KM przy 4000obr/min
BKC 105KM przy 4000obr/min
BKE 116KM przy 4000obr/min
AUY 116KM przy 4000obr/min
AJM 116KM przy 4000obr/min
ATJ  116KM przy 4000obr/min
AWX 130KM przy 4000obr/min
ASZ 130KM przy 4000obr/min
ARL 150KM przy 4000obr/min
BTB 150KM przy 4000obr/min
BPX 160KM przy 3750obr/min
 BUK  160KM przy 3750obr/min
BTX 160KM przy 3750obr/min

Wady turbosprężarki VGT

Rozwiązanie to ma jednak także wady. Pierwsza z nich to większa usterkowość. Zdarza się bowiem dosyć często, że intensywna eksploatacja samochodu przyczynia się do zapieczenia się łopatek. Konieczna jest wtedy wizyta w warsztacie zajmującym się regeneracją turbosprężarek. I tu pojawia się drugi problem – cena. Koszty serwisu takiej turbiny są wyższe niż w przypadku klasycznej turbosprężarki. Poza tym, niektórzy fachowcy odradzają jej naprawę z uwagi na duże ryzyko związane z niezachowaniem odpowiedniej precyzji. Zazwyczaj jednak klienci decydują się na regenerację turbosprężarki nie odczuwając, że auto straciło 4-5 KM.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kupno auta z najsłabszą wersją silnika 1.9 TDI o mocy 90KM nie gwarantuje, że jego koszty eksploatacji będą najniższe. Wersja ANU posiada bowiem zarówno pompowtryskiwacze jak i turbosprężarkę VGT.
Kupno auta z najsłabszą wersją silnika 1.9 TDI o mocy 90KM nie gwarantuje, że jego koszty eksploatacji będą najniższe. Wersja ANU posiada bowiem zarówno pompowtryskiwacze jak i turbosprężarkę VGT.

VAT 2021. Podatki część 239.90 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Forum Doradców Podatkowych

Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama