REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Seacie Ibiza IV i Volkswagenie Polo III. Samochody są podobne konstrukcyjnie dlatego wymiana oleju przebiega tak samo.

Tradycyjnie wymianę oleju zalecamy przeprowadzić co roku o tej samej porze. Jeśli chodzi o dystans, wymianę przeprowadzamy też co 20 000 kilometrów. Jeśli chodzi o zakup filtrów są one identyczne dla każdego z tych modeli. Różnią się tylko w zależności od wersji silnikowej. Jego cena to około 30 złotych. W przypadku oleju zalecamy wybrać taki sam jaki był użyty wcześniej. Częste i przypadkowe zmiany oleju nie wpływają korzystnie na silnik.

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola skrzyni biegów

W celu przeprowadzenia naszej pracy będą nam potrzebne następujące przyrządu i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz taśmowy do filtrów
  • Klucz nasadowy do filtrów
  • Podnośnik lub kanał
  • Puste naczynie o pojemności około 7 litrów
  • Olej
  • Filtr oleju
  • Czyste szmatki

Na początku przedstawimy ile oleju potrzeba dla każdej wersji silnikowej:

  • Silnik benzynowy 1.2 – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.4 – 3.2L
  • Silnik benzynowy 1.4 FSI – 3.5L
  • Silnik Diesla 1.4 – 4.2L (AMF), 3.8L (BAY)
  • Silnik Diesla 1.9 TDI i SDI – 4.3L

REKLAMA

Przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy, że silnik musi być rozgrzany do temperatury roboczej. Ułatwi to nam zlanie całego oleju. Pierwszy krok to uniesienie auta lub wjechanie na kanał. Wymianę można wykonać z pozycji tradycyjnego podnośnika jednak jest to bardzo ryzykowne a do tego wymiana jest stosunkowo utrudniona. W silniku wysokoprężnym musimy na początku wykręcić śrubę mocującą obudowę filtru. Wszystko po to, żeby olej mógł spłynąć do miski olejowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. Nie jest to trudne zadanie. Kiedy się dokładnie przyjrzymy zobaczymy jej wszystkie mocowania. Następnie podsuwamy pusty pojemnik pod korek spustowy i go odkręcamy. Podczas tej czynności musimy bardzo uważać, pierwszy wypływ oleju następuje z dużym impetem. Jest on rozgrzany przez co może dojść do poparzenia skóry. Czekamy do momentu aż spłynie cały olej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Warto przyjrzeć się w jakim jest stanie. W przypadku stwierdzenia dużej ilości metalowych opiłków możemy stwierdzić, że nasz silnik nie pracuje prawidłowo. Jest to efekt ścierania się niektórych elementów. Taką usterkę powinniśmy naprawić w warsztacie trudniącym się silnikami samochodowymi. Na koniec powinni wykonać dokładnie płukanie kanałów i przewodów olejowych.

REKLAMA

Wkręcamy korek spustowy używając nowego pierścienia uszczelniającego i przystępujemy do wymiany filtru oleju.  Operację tą podzielimy na poszczególne grupy silnikowe. Zaczynamy os silnika benzynowego 1.4 (oznaczenie AUA, AUB, BBY, BBZ). Na początku musimy poluzować sam filtr. Łapiemy go od doły za pomocą klucza płaskiego 30. W tym momencie chwytamy go ręką i odkręcamy. Wyciekający olej wycieramy za pomocą szmatki.

Czyścimy dokładnie kołnierz filtru na kadłubie silnika. Używajmy do tego szmatki niepozostawiające włókien. Jeżeli pozostały resztki uszczelki to należy ją bezwzględnie usunąć. W tym momencie przechodzimy do montowania nowego wkładu. Najpierw nawilżamy dokładnie uszczelkę nowego filtru olejem silnikowym. Wystarczy tylko cienka warstwa. Teraz dokręcamy go ręką. Obserwujemy dokładnie kiedy uszczelka zetknie się z silnikiem. Wtedy należy obrócić go jeszcze o ½ obrotu. Pamiętajmy, żeby był prawidłowo zamontowany.

Zobacz też: Seat Ibiza III: wymiana żarówek

Pozostajemy dalej w temacie silników benzynowych. Teraz zajmiemy się jednostkami 1.2 i 1.4 o oznaczeniu AWY, AZQ oraz silnikiem 1.4 FSI o sygnaturze AXU. Pierwszy krok to odkręceniu górnej pokrywy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykonaniu tej czynności demontujemy pokrywę. Należy mieć przy sobie czystą szmatkę w celu wytarcia wypływającego oleju.

Wyjmujemy stary wkład i ściągamy stary pierścień. Czyścimy dokładnie miejsce uszczelnienia na silniku za pomocą czystej szmatki. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający, wkładamy nowy filtr i dokręcamy górną pokrywę.

Kolejną grupą silników będą jednostki wysokoprężne. Zaczniemy od silnika 1.9 SDI o oznaczeniu ASY. Na początku należy odkręcić pokrywę od obudowy filtru. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza taśmowego. Zdejmujemy ją i wyjmujemy stary wkład razem z pierścieniami uszczelniającymi. Czyścimy powierzchnię styku, montujemy nową uszczelkę wraz z filtrem i dokręcamy górną obudowę.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola cieczy chłodzącej

Na końcu pozostają nam silniki 1.4 TDI (AMY, BAY) oraz 1.9 TDI ATD, AXR, ASZ). Pierwszy krok to odkręcenie pokrywy. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykręceniu wyjmujemy pokrywę razem z wkładem filtru. Wypływający olej należy wytrzeć za pomocą szmatki. Jeżeli pozostał pierścień uszczelniający to musimy go zdjąć. Czyścimy dokładnie powierzchnie przylegania i zakładamy nową uszczelkę.

Wkładamy nowy filtr i zakręcamy pokrywę. Po zmianie filtru przyszedł czas na zalanie silnika nowym olejem. Stosujemy taką ilość oleju jaka została podana na początku tego poradnika. Zalecamy wlać ok. ¾ nominalnej objętości i uruchomić silnik i pozwolić mu popracować na luzie. Po 3 minutach sprawdzamy stan oleju i dolewamy ewentualną różnicę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

REKLAMA

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA