Kategorie

Peugeot 205: przegląd układu kierowniczego

Robert Kuśpiel
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress
Przegląd układu kierowniczego w Peugeocie 205. Fot.Newspress
W poradniku tym dokonamy przeglądu układu kierowniczego w Peugeocie 205. Nie jest to trudna operacja i bez problemu poradzimy sobie z jej przeprowadzeniem.

Kontrolę układu kierowniczego w Peugeocie 205 zalecamy wykonywać co roku. Jazda z jakąkolwiek usterką może okazać się nieprzewidywalna w skutkach. Do poprawnego przeprowadzenia przeglądu nie potrzebujemy specjalistycznych narzędzi. Wystarczy nam podnośnik typu „żaba” wraz z podstawkami. Opcjonalnie będzie nam potrzebny płyn do układu wspomagania. W poradniku tym zostały zamieszczone wytyczne co do wyboru odpowiedniego rodzaju płynu. Jeżeli mamy problemy z wyborem najlepiej udać się do sklepu zajmującego się sprzedażą części do Peugeota. Na początku przedstawimy plan naszego działania.

Najpierw zajmiemy się przegubami drążków kierowniczych. Musimy sprawdzić luz oraz zamocowanie i osłony ochronne. Potem sprawdzimy osłony przeciwpyłowe na przegubach wahacza. Kolejno kontrolujemy luz w układzie kierowniczym oraz szczelność i brak uszkodzeń mieszków. W kołach sprawdzamy luz łożysk. Jeśli chodzi o wspomaganie układu kierowniczego, to sprawdzamy poziom oleju i uzupełniamy brak w razie potrzeby.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Zanim rozpoczniemy jakąkolwiek pracę musimy ustawić samochód na równej powierzchni. Najpierw podnosimy i podpieramy Peugeota 205 na podstawkach. Dla zapewnienia sobie lepszej widoczności oświetlamy lampą osłony przeciwpyłowe z lewej i z prawej strony i kontrolujemy, czy nie posiadają one znaków uszkodzeń. Podczas tej czynności musimy zwrócić uwagę na ślady smaru w okolicach osłony i w ich pobliżu. Jeśli odkryjemy jakiekolwiek uszkodzenie osłony trzeba je wymienić, ponieważ brud może zniszczyć przegub.

Przechodzimy do sprawdzenie luzów łożysk kół. Tutaj również pozostawiamy podniesiony i podparty samochód. Koła muszą mieć możliwość swobodnego obracania się. Na początku za pomocą jednej ręki odciągamy silnie górę opony na zewnątrz, a przy tym drugą ręką przyciskamy w stronę samochodu. Potem górną część opony musimy docisnąć do wewnątrz oraz w tym samym czasie odciągamy dolną część. Jeżeli wyczuwalne jest wyraźne odsunięcie, świadczy to o tym, że przednie koło ma za duży luz.. Po tym kontrolujemy drugie koło przednie i wedle potrzeby wymieniamy uszkodzone łożysko. Na koniec opuszczamy na dół samochód.

Kolejna ważna czynność to sprawdzanie luzu w układzie kierowniczym. Rozpoczynamy od ustawienia koła kierownicy w położeniu środkowym. Otwieramy okno i ruszamy kierownicą w każdą ze stron. Podczas tej czynności luz na kole może wynosić maksymalnie około 25 mm do momentu poruszenia się kół. Kiedy zauważymy, że luz jest zbyt duży to trzeba ponownie sprawdzić drążki, przekładnię kierowniczą oraz luzy łożysk kół przednich.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu hamulcowego

Kolejna czynność to sprawdzanie poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Nie będziemy potrzebować do tego specjalistycznych narzędzi, jednak niezbędny będzie olej ATF, który dopuszcza firma Peugeot. Poziom oleju, jaki jest w zespole wspomagania trzeba kontrolować co 10 000 km. W autach posiadających urządzenie klimatyzacyjne zbiorniczek wyrównawczy jest rozdzielony z pompą. Oznaczenia prawidłowego poziomu są widoczne na zbiorniczku, a nie na mierniku w pokrywie.

Są dwa warianty sprawdzania poziomu oleju. Pierwszy z nich to podczas nagrzanego oleju i drugi, kiedy jest zimny – przebieg działania jest identyczny. Temperatura nagrzanego oleju powinna wynosić +80°C., natomiast temperatura zimnego powinna wynosić tyle, co temperatura otoczenia. Gdy mamy unieruchomiony silnik i koła przednie ustawione na wprost możemy zdemontować pokrywę zbiorniczka. Bagnet znajdujący się w pokrywie czyścimy czystą szmatką, która nie pozostawia włókien.

Wkładamy pokrywę wraz z bagnetem i wyjmujemy. Wtedy poziom oleju musi znajdować się pomiędzy znakami na pręcie pomiarowym. W razie potrzeby uzupełniamy brak oleju. Możemy dolewać tylko olej ATF ( Automatic Transmission Fluid ) zawierającym oznaczenie ”Dexron II”. Firma PEUGEOT poleca ESSO ATF Dexron II D 21065 albo SHELL ATF Dexron II D 20137/D 21774/D 21666. Za każdym razem dolewamy wyłącznie świeży olej, dlatego że nawet najmniejsze zanieczyszczenia mogą spowodować zakłócenia w pracy wspomagania.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola układu chłodzenia

Cała pojemność układu wynosi około 0,7 litra. W razie potrzeby uzupełniamy braki oleju do momentu, aż upewnimy się, że jego poziom znajdzie się między znakami. W tym momencie podczas pracującego silnika kilka razy obracamy koło kierownicy w dwie strony do oporu. Celem takiego zabiegu jest odpowietrzenie układu. Wyłączamy silnik i zakręcamy korek wyrównawczy.

Zbyt duży ubytek płynu może świadczyć o nieszczelności w układzie. W takim wypadku nie zalecamy bagatelizować tego problemu. Wspomaganie będzie pracować nadal, jednak niski stan płynu doprowadzi do bardzo szybkiego zużycia. Jeżeli przejdziemy przez wszystkie punkty tego poradnika i nie stwierdzimy żadnych nieprawidłowości to możemy być pewni, że układ kierowniczy nas nie zawiedzie.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    29 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Nissan Qashqai 2021: test japońskiej nowości z wynikiem...

    Nissan Qashqai 2021: test japońskiej nowości jasno pokazał skalę postępu tego modelu. Auto stało się bardziej dojrzałe. Ale czy dojrzałość jest dobra?

    Ciśnienie powietrza w oponach to podstawa bezpieczeństwa

    Ciśnienie powietrza w oponach – to drugie zaraz za stanem ogumienia pojęcie, które ma szczególnie duże znaczenie z uwagi na warunki trakcyjne.

    Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

    Samochody koncepcyjne często stanowią pokaz siły. Dlatego rzadko trafiają do produkcji. I takim pokazem siły były modele zabrane na tej liście.

    Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

    Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

    NASCAR to amerykańskie F1? Trochę tak i trochę nie

    NASCAR - to hasło może niewiele mówić Europejczykom. Czy to tylko nudna jazda w kółko mocnym coupe? No właśnie nie.

    Nissan Townstar: lekki dostawczak i eko-napędy

    Nissan Townstar – według zapowiedzi firmy – ma zmienić zasady gry. To nowy, lekki dostawczak, który zaoferuje m.in. silniki benzynowe i elektryczne.

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?