REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Peugeot 205: wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych

Robert Kuśpiel
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.
Wymiana świec zapłonowych i sprawdzenie połączeń elektrycznych w Peugeocie 205.

REKLAMA

REKLAMA

Celem tego poradnika jest przeprowadzenie pełnej kontroli świec zapłonowych w Peugeot 205. Jednym z elementów będzie wymiana świec w Peugeot 205 w silniku benzynowym.

W modelu 205 zalecamy wymieniać świece co 80 000 km. Świece zapłonowe nie wymagają tak częstej wymiany jak w przypadku żarowych. Koszt zakupu nie jest duży. Cena jednej sztuki to wydatek ok. 20-30zł.

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

  • Klucz do świec zapłonowych (na wyposażeniu pojazdu lub musimy kupić)
  • Szczypce
  • Odpowiednie świece zapłonowe

Zaczynamy od wyjęcia każdej nasadki świec ciągnąc tylko i wyłącznie za wtyczki. Nie dopuszcza się wyjmowania ich trzymając za przewody - można je zerwać. Właśnie do tego zadania bardzo przydatne okazują się szczypce. Jeżeli mamy możliwość, to przedmuchujemy wnęki świec sprężonym powietrzem, aby po wymontowaniu świec zanieczyszczenia nie wpadły do otworów. Nie każdy ma jednak dostęp do kompresora lub urządzenia generującego wyższe ciśnienie. Dla takich osób dobrym rozwiązaniem jest użycie odkurzacza z nasadką szczelinową.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana filtru powietrza i paliwa w silniku benzynowym

Wykręcamy świece przy pomocy odpowiedniego klucza i sprawdzamy ich wygląd. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnych wniosków dotyczących stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- stalowo-szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika

- czarne: zbyt bogata mieszanka

- jasno-szare: zbyt uboga mieszanka

- zaolejone: przerwy w pracy danej świecy albo nienadające się do dalszej pracy pierścienie tłokowe.

Na koniec kontrolujemy, czy nie ma upływu prądu poprzez izolatory świec. Możemy to zauważyć po cienkich, nieregularnych śladach na powierzchni.

REKLAMA

Nadszedł czas na montaż nowych świec zapłonowych. Zanim je wkręcimy warto sprawdzić przy pomocy szczelinomierza odstęp elektrod. Oczywiście montując nowe ze sklepu pomiar powinien dawać odpowiednią wartość, jednak można się upewnić co do tego. Prawidłowa wartość dla silników TU i XU: od 0,7 mm do 0,8 mm. Natomiast wymagany odstęp przy silnikach XV, XW, i XY : 0,6 mm.

Przeważnie w każdej nowej świecy producenci zachowują prawidłowy odstęp, także powyższy krok nie jest obowiązkowy. W przypadku stwierdzenia nieodpowiedniej odległości pomiędzy elektrodami musimy dogiąć elektrodę boczną. Wystarczy przyginać ją dowolnym narzędziem, którym nie dokonamy niepotrzebnych szkód. Jeżeli będziemy musieli zmniejszyć szczelinę operacja będzie wyglądać nieco inaczej.

Zobacz też: Peugeot 205: wymiana oleju silnikowego

Podpieramy mały śrubokręt o krawędź gwintu świecy, lecz pod żadnym pozorem nie opieramy go o elektrodę środkową, gdyż zostanie uszkodzona. Po takich manualnych zabiegach czyścimy dokładnie gwint świecy czystą szmatką i wkręcamy je ręcznie do momentu, kiedy oprą się o głowicę. Jeżeli na początku wyczuwamy duży opór to może być znak, że wkręcamy je ukośnie lub dostało się jakieś zabrudzenie, które blokuje gwint.

REKLAMA

Do końcowego przykręcania świec bardzo przydatny jest klucz dynamometryczny. W przypadku jego braku musimy to robić na wyczucie. Osoba z małym doświadczeniem może mieć z tym problem. Ukręcenie świecy może być bardzo drogie w skutkach. Koszt wykręcenia jednej świecy to wydatek od 200 do 400zł w zależności od regionu w którym wykonujemy taką naprawę.

Przykręcamy świece momentem 25 Nm. Ważna wskazówka dla osób nieposiadających klucza dynamometrycznego. Dokręcając świece należy obrócić ją o ok. ¼ obrotu, nie polecamy mocniejszego „dociągania”. W tym momencie nakładamy nasadki świec odpowiednio do kolejności zapłonu, czyli pierwsza świeca, trzecia świeca, czwarta świeca i druga świeca.

Kontrolujemy, czy osadzenie nasadek jest prawidłowe i solidne. Przy okazji oglądamy przewody wysokiego napięcia poprzez poruszanie ich w obie strony. Musimy sprawdzić również osadzenie każdego z przyłączy znajdującego się przy cewce zapłonowej i rozdzielaczu. W przypadku stwierdzenia usterek dokonujemy zmiany pękniętych końcówek przewodów.

Zobacz też: Peugeot 205: kontrola skrzyni biegów

Przyłącza, które są skorodowane i wilgotne trzeba oczyścić drucianą szczotką bądź papierem ściernym. Możemy także spryskać je preparatem typu „kontakt” mającym za zadanie konserwowanie styków. Jeżeli przewody i końcówki nie mają oznak zużycia nie należy ich wymieniać.

Zdarzają się przypadki, że podczas wykręcania świec jedna lub więcej stawia duży opór. Częściej zdarza się to w silnikach Diesla jednak w benzynowych również bywają takie przypadki. Wówczas mamy do wyboru 3 warianty. Możemy próbować odkręcać świecę na siłę ryzykując jej ukręcenie. Drugie rozwiązanie to oddanie auta do warsztatu mającego doświadczenie w takich przypadkach. Ostatnia metoda jest dosyć często używana przez użytkowników wielu aut z takimi problemami.

Chodzi tutaj o polewanie świecy preparatem WD40. Słuszność takiego postępowania jest dyskusyjna, jednak niejednokrotnie pomocna, mając na uwadze koszt wykręcenia ukręconej świecy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA