Kategorie

Przydatne porady dla kobiet za kierownicą!

Praktyczne porady dla kobiet za kierownicą /fot. Fotolia
Jak sprawdzić moc swojego silnika w samochodzie albo wiek jego opon? Na te pytania odpowiedzi nie znają często nie tylko kobiety, ale często nawet doświadczeni za kółkiem mężczyźni. Oto garść praktycznych porad dla kobiet-kierowców i nie tylko!

Czy wiesz, ile koni mechanicznych ma twoje auto albo skąd się tego dowiedzieć? Czy bez wysiadania z kabiny potrafisz sprawdzić, z której strony masz wlew paliwa? Skąd się dowiesz, w którym roku wyprodukowano Twoje opony? Tego typu wiedza na temat własnego samochodu uchroni przed błahymi błędami, które mogą kosztować dużo nerwów i pieniędzy. Oto kilka podstawowych faktów, które powinien znać każdy kierowca. Niezależnie od płci.

1. Pamiętaj o datach

Są takie daty, o których jako właściciel samochodu po prostu musisz pamiętać. Chodzi przede wszystkim o terminy obowiązków, jakie wiążą się z posiadaniem i użytkowaniem pojazdu. Po pierwsze, przegląd rejestracyjny. Już teraz sprawdź w dowodzie rejestracyjnym (na jego drugiej stronie), czy posiadasz aktualne badanie techniczne. Po upływie jego terminu, nie masz prawa poruszać się swoim autem po drogach. Jeśli ta data się zbliża, udaj się do dowolnej stacji diagnostycznej. Po drugie, sprawdź datę ważności polisy OC. Po trzecie, staraj się wykonywać przeglądy techniczne zgodnie z zaleceniami producenta. Wizyta w serwisie (w zależności od modelu samochodu i typu silnika) powinna odbywać się po przejechaniu określonej liczby km lub raz w roku. W serwisie możemy liczyć na wymianę oleju, sprawdzenie stanu najważniejszych układów i zalecenie koniecznych napraw.

Zobacz też: Jak ograniczyć koszty eksploatacji samochodu?

2. Oszczędności wygenerujesz słuchając silnika

Jeśli podróżujesz nowym samochodem, korzystaj z tego. Coraz więcej aut wyposażonych jest w tzw. podpowiadacz. To proste urządzenie, które za pomocą strzałek na wyświetlaczu deski rozdzielczej, sugeruje kiedy zmienić bieg, aby zużyć jak najmniej paliwa. Strzałka do góry – wrzuć wyższy bieg, strzałka do dołu – zredukuj. Słuchając tych podpowiedzi oszczędzisz sporo paliwa. Jeśli Twoje auto nie umie podpowiadać, my to zrobimy. W autach z silnikiem diesla operuj przekładnią tak, by obroty utrzymywały się w przedziale 2-3 tys. obr./min, w autach z silnikiem benzynowym około 2,5 – 3,5 tys. obr./min. Unikaj gwałtownych przyspieszeń i wysokich prędkości (powyżej 130 km/h). Przewiduj zachowanie innych uczestników ruchu tak, by jak najrzadziej hamować i koniecznie planuj trasę. Staraj się wytracać prędkość redukując po kolei biegi, ale do świateł dojeżdżaj na biegu. Sprzęgło wciskaj w ostatniej chwili. Tych kilka prostych zasad to gwarancja oszczędzenia nawet 20 proc. paliwa. Chcesz więcej oszczędności? Korzystaj z programów lojalnościowych na stacjach benzynowych. A jeśli jesteś sprytna, połącz wspomniane programy z innymi, które zapewnią zwrot części wydanych na paliwo pieniędzy. Przykładowo, kiedy płacisz za paliwo kartą Visa TurboKARTA wydawaną przez Santander Consumer Bank, na twoje konto, dzięki moneyback, może wrócić nawet do 360 zł rocznie. 

3. Nie ignoruj sygnałów o usterkach

Najnowsze samochody same informują kierowcę o usterce przy pomocy odpowiedniego komunikatu na ekranie komputera pokładowego. W tańszych oraz starszych pojazdach jesteśmy zdani tylko na kontrolki. Każda z nich oznaczona jest uniwersalnym symbolem, dlatego warto je zapamiętać. Generalnie obowiązuje zasada, że to, co świeci się (podczas jazdy) na czerwono wymaga szczególnej uwagi. Zignorowanie „czerwonej” informacji może być kosztowne (poważna awaria, wypadek itp.).

Zobacz też: Jak skutecznie zabezpieczyć samochód przed włamaniem hakera?

Kontrolki świecące się na żółto sygnalizują bieżące działanie niektórych urządzeń lub awarie, które nie grożą bezpośrednio uszkodzeniem pojazdu. Kontrolki zielone nie sygnalizują awarii - informują o działaniu układów (np. świateł). Ale i od tych reguł są odstępstwa. Dlatego warto zapoznać się ze znaczeniem poszczególnych symboli w instrukcji auta lub w internecie. Znajomość tych oznaczeń oszczędzi ci stresu i pieniędzy. Jeśli odpowiednio zareagujesz na komunikaty własnego auta, nie dopuścisz do spustoszeń w jego układach.

4. Trójkąta ostrzegawczego szukaj w bagażniku. I upewnij się, że ma odpowiednią homologację

Zmiana koła z przebitą oponą? Awaria? Nieważne z jakiego powodu zatrzymujesz auto na poboczu. Ważne, by postój odpowiednio zasygnalizować. Obowiązkiem każdego kierowcy jest wożenie trójkąta ostrzegawczego. Jego brak może skutkować otrzymaniem mandatu, dlatego warto wiedzieć, w którym miejscu w aucie jest on przechowywany. Zazwyczaj ma on swoje specjalne miejsce w bagażniku, np. jest przymocowany od środka do klapy. Przy zakupie tego obowiązkowego elementu wyposażenia samochodu, warto pamiętać, że musi on mieć homologację, czyli odpowiednio dużą powierzchnię odblaskową. Obowiązkowo wystawiasz trójkąt, jeśli zatrzymujesz się na poboczu (pasie awaryjnym) autostrady lub drogi ekspresowej. Jego odległość od pojazdu powinna wynosić 100 m (przeciętnie to około 120 kroków). Trójkąt powinnaś wystawić także, jeśli zatrzymujesz auto w miejscu, w którym postój jest niedozwolony (np. w skutek awarii pojazdu). W obszarze niezabudowanym jego odległość od samochodu powinna wynosić 30 – 50 m, a w obszarze zabudowanym 1 m od niego. Pamiętaj, aby za każdym razem włączyć światła awaryjne.

5. Stłuczka to już wystarczający kłopot. Nie narażaj się na mandat

Dla większości z nas każde bliskie spotkanie z innym autem to „wypadek”. Jednak „wypadek” ma swoją wyraźną kodeksową definicję. Dlaczego warto ją znać? Żeby nie dostać mandatu. Wypadek to zdarzenie mające miejsce w ruchu lądowym, spowodowane poprzez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w tym ruchu, którego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni. Zatem, jeśli w zdarzeniu nie było ofiar ani poszkodowanych, należy jak najszybciej usunąć auta z jego miejsca (jeśli tamują ruch). Uszkodzony zderzak czy lakier nie jest powodem do tworzenia korków. Tak samo uważają policjanci (i przepisy). Jeśli będziesz czekać na patrol na środkowym pasie głównej ulicy w mieście, tylko dlatego, że inne auto otarło się o Twoje – dostaniesz mandat.

Zobacz też: Główne zasady ekonomicznego używania auta

Co więcej, jeśli nie ma wątpliwości, co do winowajcy zajścia, w ogóle nie musisz wzywać policji. Wystarczy zwykłe oświadczenie sprawcy. Powinno ono zawierać: dane osób uczestniczących w zdarzeniu, dane pojazdów, nazwę ubezpieczyciela oraz pełny nr polisy OC i okres jej obowiązywania, szczegółowy opis przebiegu zdarzenia, opis uszkodzeń pojazdów, szkic sytuacyjny. Warto zrobić też kilka zdjęć obu samochodów. Wszystko powinno odbywać się w taki sposób, by nie utrudniać przejazdu innym uczestnikom ruchu drogowego.

6. Rok produkcji opon odczytasz ze specjalnego kodu

Kondycję opon warto sprawdzać w zakładzie wulkanizacyjnym. Jeśli wolisz zrobić to sama, pamiętaj,
że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. Jednak w przypadku opon letnich, warto
je zmienić, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm. Już wtedy mają znacznie ograniczone osiągi. Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Warto też pamiętać, że nie należy kupować opon starszych niż 10 lat (nawet jeśli są nieużywane). Jak to sprawdzić? Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 z nich oznaczają datę produkcji. Np. DOT J3EX 4305 to opona wyprodukowana w 43 tygodniu, czyli mniej więcej pod koniec października 2005 roku. Koniecznie też należy pilnować prawidłowego ciśnienia, które opisane jest w instrukcji, a także na nalepce w okolicach drzwi kierowcy.

7. Wzór na liczbę koni mechanicznych

Jedno z pierwszych pytań, jakiego możesz się spodziewać w rozmowie na temat samochodu z osobą, która choć trochę zna się na motoryzacji, to jaką ma moc Twoje auto albo ile ma koni mechanicznych. Warto znać te parametry. Odpowiednią informację wyczytasz z dowodu rejestracyjnego. Na ostatniej jego stronie, w kolumnie P.2, znajdziesz cyfrę określającą moc pojazdu podaną w kilowatach (kW). Jeśli chcesz wiedzieć ile Twoje auto ma koni mechanicznych, wystarczy podaną cyfrę pomnożyć przez 1,33. 

8. Olej czy benzyna

Dużo podróżujesz? Często pożyczonym autem? Zanim zatankujesz musisz wiedzieć, czy wlać do baku benzynę, czy olej napędowy. Niektórzy kierowcy są w stanie poznać to po charakterystycznym dźwięku silnika diesla, ale warto się upewnić. Wlanie nieprawidłowego paliwa to zagrożenie dla silnika i kłopot dla kierowcy. Wskazówkę, czy pojazd jest na olej napędowy (ON), czy na benzynę (PB) zawiera naklejka po wewnętrznej stronie wlewu paliwa. Taką informację możesz również znaleźć w dowodzie rejestracyjnym w rubryce P.3. Jeśli widnieje w niej literka P (jak Petrol), potrzebujesz benzyny, jeśli D (jak Diesel) – zatankuj olej napędowy. Warto też zapamiętać, że obrotomierze aut na olej napędowy zazwyczaj wyskalowane są do 6 tys. obrotów na minutę, a tych, które potrzebują benzyny do 7 lub nawet 9 tys. obrotów na minutę.

Zobacz też: Co się bardziej opłaca - hybryda czy auto na gaz LPG?

9. Gdzie jest wlew paliwa sprawdzisz bez wysiadania z auta

Dylemat, z której strony podjechać do dystrybutora na stacji to zmora osób, które często zmieniają samochody, np. w ramach firmowej floty. Przeciąganie węża za samochodem nie jest wygodne i może się skończyć uszkodzeniem lakieru. Jest łatwy sposób, aby podjeżdżając pod dystrybutor bez wysiadania z samochodu sprawdzić, gdzie mamy wlew. W większości pojazdów przy wskaźniku poziomu paliwa na desce rozdzielczej znajduje się mała strzałka, która o tym informuje. Europejskie samochody mają ją zazwyczaj z prawej strony, natomiast auta z Azji z lewej.

Źródło: materiały prasowe 

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    24 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.