REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Testy syntetycznego e-paliwa od Audi

Audi A3 Limousine
Audi A3 Limousine
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Audi opublikował pierwsze wyniki badań dotyczące syntetycznego paliwa, nad którym pracuje razem z firmą Global Bioenergies. Rezultaty tego przedsięwzięcia brzmią zachęcająco.

Nasz test pokazuje, że poza jazdą z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej, istnieją też inne koncepcje umożliwiające pokonywanie długich odcinków z minimalną emisją spalin“ – mówi Reiner Mangold, kierownik ds. rozwoju zrównoważonych produktów w Audi.

REKLAMA

Założenia testu

Inżynierowie z laboratoriów Audi skupili się przede wszystkim na stworzeniu odpowiedniej mieszanki i na zbadaniu zachowania syntetycznych paliw podczas spalania. By prześledzić cały ten proces, w komorze ciśnieniowej, przy ciśnieniu 15 barów i temperaturze ok. 350 stopni Celsjusza, dokonali symulacji warunków panujących w jednostce napędowej. Specjalna kamera dokumentowała zachowanie paliwa podczas wtrysku, ponieważ podstawą optymalnego spalania jest uzyskanie jak najczystszej mieszanki.

Zobacz też: Audi pracuje nad nowym, syntetycznym paliwem

Test paliwa w szklanym silniku

Kolejny etap badań przebiegał w szklanym silniku. To, co na co dzień skrywają metalowe ściany cylindra, w tej konstrukcji stworzonej specjalnie do testów, jest doskonale widoczne. Przez okno ze szkła kwarcowego eksperci obserwują jak paliwo jest rozprowadzane w cylindrze. Mogą ocenić też interakcję paliwa ze strumieniem powietrza w komorze spalania. Przy każdym z maksymalnie trzech tysięcy obrotów na minutę silnika testowego, nieznaczna ilość paliwa wtryskiwana jest do szklanego cylindra, gdzie ulega sprężeniu i zapłonowi, a powstałe wskutek tego spaliny wydzielane są na zewnątrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyniki badań nowego paliwa syntetycznego

Podsumowując: w przeciwieństwie do paliw kopalnych, które zależnie od obszaru ich wydobywania mają różny skład, syntetyczne e-paliwa Audi są całkowicie wolne od zanieczyszczeń, a podczas spalania wydzielają mniej szkodliwych substancji. Nie zawierają olefinów i aromatów. Dzięki temu, paliwa syntetyczne zapewniają uzyskanie lepszej mieszanki, czyste spalanie i niską emisję spalin.

Zobacz też: Jazda na oleju rzepakowym - o czym trzeba wiedzieć?

Kiedy syntetyczne paliwo pojawi się na rynku?

Na inżynierów z Ingolstadt czeka już następne zadanie: chcą jeszcze bardziej zoptymalizować proces produkcji e-etanolu i e-diesla. Gdy cel ten zostanie osiągnięty, nowe paliwa pojawią się na rynku. Koncern Audi wspólnie ze swoim partnerem, firmą Joule, w miejscowości Hobbs w Nowym Meksyku w USA, użytkuje instalacje badawcze służące do wytwarzania e-etanolu i e-diesla. W wytwórni tej, mikroorganizmy produkują najwyższej czystości paliwa z wykorzystaniem wody (słonej, półsłonej lub ścieków), światła słonecznego i dwutlenku węgla. Elementem kompleksowej strategii Audi dotyczącej e-paliw jest też tzw. e-gas project, czyli wytwórnia syntetycznego e-gazu zlokalizowana w niemieckiej miejscowości Wertle. Na jej przykładzie można dokładnie prześledzić, jak duże ilości „zielonego prądu” w efektywny sposób gromadzić w dowolnym miejscu, zamieniać go w metan i w końcowym etapie wprowadzać do sieci gazowej.

Źródło: materiały prasowe Audi

e-paliwo testy szklany silnik Audi
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA