REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Oznaczenia opony
Oznaczenia opony
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rocznik opony daje kierowcy pewność, że rzeczywiście kupuje nowe ogumienie. Rocznik opony to jednak też informacja mówiąca o tym, czy wiek nie kwalifikuje ogumienia do wymiany.

Kierowca podczas zakupu nowego kompletu ogumienia powinien sprawdzić kilka czynników. W pierwszej kolejności musi skupić się na parametrach - tak, aby model dało się zamontować w jego aucie i aby spełniał on warunki określone przez producenta. Drugim z czynników jest wybór opony o możliwie najlepszych właściwościach jezdnych w możliwie najbardziej rozsądnej cenie. Trzeci wskaźnik dotyczy rocznika opony. Czemu ma on znaczenie? W ten sposób kierowca wie, że nie wybiera produktu, który od kilku lat zalega w magazynie.

REKLAMA

Rocznik opony - czyli ile właściwie mogą leżeć w magazynie?

Zasadnicze pytania są dwa. Ile opona może czekać w sklepie na kupującego? I jak właściwie sprawdzić jej rocznik? W pierwszym przypadku odpowiedź może stanowić norma PN-C94300-7 Ogumienie - pakowanie, przechowywanie i transport. W jej głos nieużywane opony przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują parametry fabryczne przez pierwsze 3 lata. Po tym czasie według przepisów prawa sprzedający nie może nazywać produktu fabrycznie nowym. Jeżeli chodzi o drugie pytanie, odpowiedź przynosi tzw. kod DOT naniesiony na ścianę boczną ogumienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kod DOT (Department of Transportation) to współcześnie nic innego jak ciąg czterech cyfr. Te często są otoczone kołem. Jak rozszyfrować producenckie oznaczenie? Sposób kodowania jest uniwersalny dla całego rynku oponiarskiego. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, w którym model został wyprodukowany. Dwie ostatnie odnoszą się do roku. I tak kod 0518 powinien stanowić dla kierowcy informację, że opona opuściła taśmę linii produkcyjnej w piątym tygodniu roku 2018.

Rocznik opony tak naprawdę można jednak rozpatrywać z kilku punktów widzenia. Ten daje kierowcy nie tylko pewność, że kupuje produkt "świeży". Daje też niezwykle ważną informację dotyczącą czasu, przez który opony mogą być eksploatowane. Ogumienie używa się bowiem nie zawsze do momentu starcia bieżnika - tj. według polskiego prawa osiągnięcia jego wysokości poniżej 1,6 mm. W przypadku pojazdów jeżdżących mało, proces ten mógłby trwać np. kilkanaście lat. To oznacza, że kierowca powinien wziąć pod uwagę czynnik drugi - mianowicie wiek.

Rocznik opony określa też bezpieczną granicę eksploatacji

Guma, z której wykonywane jest ogumienie, stanowi naprawdę trwałą mieszankę. Wytrzymuje obciążenia wynikające z masy samochodu, pokonanych przeszkód czy prędkości. Niestety z biegiem czasu również podlega naturalnym procesom starzenia. Pod wpływem wieku i np. operowania promieni słonecznych staje się mniej elastyczna, a na jej powierzchni pojawiają się pęknięcia. Naruszenie struktury sprawia, że eksploatacja ogumienia zaczyna być coraz mniej bezpieczna i coraz bardziej grozi wystąpieniem uszkodzenia podczas jazdy.

Kiedy dokładnie najlepiej zamienić opony na nowe? Specjaliści z rynku oponiarskiego nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Zakładając prawidłową eksploatację, przechowywanie i konserwowanie ogumienia, po 10 roku życia powinno ono zostać wycofane z użytkowania. Co więcej, producenci zalecają, aby po 5 roku od daty produkcji poddawać opony wnikliwej kontroli podczas każdorazowej zmiany sezonowej. W ten sposób kierowca w stu procentach upewni się, że zachowały one optymalne parametry, a w strukturze gumy czy wzmocnień wewnętrznych nie postępuje zbyt mocno proces starzenia.

Rocznik opony - podsumowanie

Opony są jednym z ważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. Bez nich nie ma mowy o właściwym poziomie trakcji i działaniu elektronicznych systemów wspomagających. Aby kierowca miał pewność, że może bezpiecznie eksploatować ogumienie, powinien sprawdzić jego stan i… wiek. Rocznik opony nigdy nie powinien być starszy niż 10 lat! Wskaźnik ukryty w kodzie DOT przydaje się także podczas zakupu. W ten sposób kierowca wie, że kupuje ogumienie niedawno wyprodukowane, które ma pełne parametry fabryczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA