REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?
Czym różnią się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

REKLAMA

REKLAMA

Olej samochodowy to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Jak często wymieniać środek smarujący i czym różnią się od siebie oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne?

Olej samochodowy jest jednym z kluczowych czynników decydujących o stanie technicznym silnika. Dlatego warto o olejach wiedzieć trochę więcej. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele różnych środków smarnych, spośród których kierowcy mogą wybrać ten, najlepiej pasujący do silnika ich auta. Na co warto zwrócić uwagę dokonując tego wyboru?

REKLAMA

Więcej informacji na temat olejów silnikowych i ich eksploatacji znajdziesz w naszym serwisie Oleje

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Stosowanie odpowiednio dobranego dobrego oleju zapewnia płynną pracę silnika. Przede wszystkim olej, dzięki zapewnieniu ochronnej warstwy smarnej, zapobiega tarciu części metalowych silnika i ich zużyciu. Wysoka jakość bazy olejowej oraz odpowiednie dodatki zapewniają także dodatkowe zabezpieczenie redukując osadzanie szlamów. To wszystko pozwala zachować silnik w czystości, dzięki czemu może on działać sprawnie.

Zobacz też: Samodzielna wymiana oleju silnikowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Olej, podobnie jak inne płyny eksploatacyjne znajdujące się w samochodzie, powinien być regularnie wymieniany. Zgodnie z zaleceniami producentów pojazdów wymianę powinno się przeprowadzać co 15 do 30 tyś. km. Warto podkreślić, że jest to wartość uśredniona, która może zarówno wydłużyć się, jak i skrócić, ponieważ istotny wpływ na decyzję o wymianie ma nie tylko stan silnika ale i styl jazdy.

O częstszej wymianie oleju pamiętać powinni kierowcy samochodów z silnikiem Diesla, gdyż to właśnie tam najczęściej dochodzi do wymieszania oleju silnikowego z olejem napędowym, co skraca żywotność tego pierwszego, szczególnie przy częstym hamowaniu i ruszaniu.

Zobacz też: Dobór oleju do danego rodzaju silnika

Jak skontrolować poziom oleju w silniku?

Przede wszystkim samochód trzeba zaparkować na równym podłożu. Po kilku minutach od wyłączenia silnika należy wyjąć bagnet olejowy, przetrzeć szmatką lub chusteczką, a następnie włożyć go z powrotem.
Po ponownym wyjęciu, na mierniku pozostanie ślad wskazujący aktualny poziom oleju. W przypadku, gdy ślad nie będzie wyraźnie widoczny, czynność należy powtórzyć. Sprawdzając poziom oleju trzeba pamiętać, że niekorzystny jest zarówno nadmiar, jak i niedobór oleju, zaś optymalny stan znajduje się między górną, a dolną kreską na podziałce.

Zobacz też: Czym jest syntetyczny środek smarny?

Olej syntetyczny, półsyntetyczny czy mineralny?

REKLAMA

Najczęściej stosowany podział olejów silnikowych wyodrębnia produkty mineralne, półsyntetyczne i w pełni syntetyczne. To co je rozróżnia znajduje się w tzw. bazie olejowej, którą określa się podstawowy składnik oleju.
W porównaniu produktów  najlepiej wypada olej syntetyczny. Zapewnia on najlepszą ochronę silnika oraz doskonale sprawdza się zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Przykładem tego typu oleju mogą być produkty Shell Helix Ultra. Oleje wytwarzane w Technologii Shell PurePlus są pozbawione większości zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej, co pozwala utrzymać najwyższe parametry eksploatacyjne silnika.

Według informacji producenta produkty Shell Helix Ultra pomagają zachować optymalną czystość silnika, gdyż żaden inny olej silnikowy nie zapewni czystości silnika w stopniu tak zbliżonym do fabrycznej (na podstawie testu tworzenia się szlamu Sequence VG przeprowadzonego na oleju SAE 0W-40). Słabiej od olejów syntetycznych oceniane są tzw. półsyntetyki będące mieszanką mineralnych i syntetycznych baz olejowych. Najgorzej w tym zestawieniu wypadają coraz rzadziej używane oleje mineralne, które nie są w stanie zagwarantować pełnej ochrony silnika. Odznaczają się gorszą odpornością
na wysoką temperaturę.  W efekcie trzeba częściej uzupełniać stan oleju. Ponadto oleje mineralne przyczyniają się do tworzenia większej ilość osadów niż dzieje się to w przypadku olejów syntetycznych. Kupując nowy olej warto pamiętać, że wybór produktu syntetycznego nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Nie należy zalewać tego typu olejem silników starszych, z dużym przebiegiem lub takich, które są w złym stanie technicznym.

Dodatki olejowe – jaką rolę spełniają?

Wybierając olej warto zwrócić uwagę na jego dodatki tj. detergenty, antyoksydanty, środki dyspersyjne, modyfikatory tarcia czy dodatki przeciwkorozyjne. Detergenty dbają o czystość silnika oraz neutralizują zagrażające mu kwasy. Antyoksydanty pomagają dłużej zachować odpowiednie właściwości oleju, zaś środki dyspersyjne usuwają szkodliwą sadzę i szlamy. Modyfikatory tarcia ułatwiają pracę ruchomych części, co z kolei podnosi wydajność paliwową. Natomiast dodatki przeciwkorozyjne zabezpieczają silnik przed korozją.

„Jeśli planując wymianę szukamy oleju o normie określonej przez producenta, ale wahamy się czy wybrać olej o lepkości 0W-30 czy 5W-30, to więcej korzyści przyniesie wybór oleju 0W-30” - przekonuje Cezary Wyszecki – ekspert techniczny Shell Polska. - ,,Tak samo skutecznie chroni silnik w najwyższych obciążeniach i wysokiej temperaturze pracy, a przy rozruchu niemal natychmiast zacznie ten silnik smarować. Dobry przykładem takiego produktu jest olej z normą 504.00/507.00. Dzięki unikalnej technologii Shell PurePlus olej Shell Helix ECT C2/C3 0W-30 daje pełną moc w każdych warunkach.” – dodaje.

Rozważając zakup i wymianę oleju warto również wcześniej zajrzeć do instrukcji samochodu, aby zapoznać się z rekomendacjami producenta. Pomocne w wyborze oleju będą także specjalne programy takie jak Shell LubeMatch (http://lubematch.shell.pl/pl), dzięki któremu możemy precyzyjne dopasować olej do marki, modelu, rocznika i wersji posiadanego pojazdu.

Źródło: Materiały prasowe Shell

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA