REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W silniku przybywa oleju? A twój diesel ma DPF?

bagnet olej poziom oleju Fot. Fotolia
bagnet olej poziom oleju Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rosnący poziom oleju w silniku to scenariusz, który coraz częściej zdarza się w przypadku nowoczesnych diesli. Co to oznacza i jak radzić sobie z problemem?

Przez lata powtarzano kierowcom, że ci powinni kontrolować poziom oleju w silniku, bo zbyt niski może doprowadzić do zatarcia motoru. Dziś sytuacja zaczyna się odwracać. W nowoczesnych silnikach diesla wyposażonych w DPF poziom smarowidła nie spada, a rośnie. Z czego to wynika? Problem jest związany z filtrem cząstek stałych, a właściwie przerwaną procedurą jego wypalania.

REKLAMA

Bardzo często zdarza się tak, że w sytuacji w której komputer sterujący pracą silnika inicjuje procedurę wypalania sadzy w osadniku, samochód akurat porusza się w mieście. To oznacza, że kierowca nie ma możliwości zwiększenia obciążenia silnika na kilka czy kilkanaście minut. Sterownik jednak nie zdaje sobie z tego sprawy i mimo wszystko wzbogaca mieszankę paliwową. Skutek? Cały olej napędowy nie zostaje spalony oraz zaczyna ściekać po ściankach cylindra do układu smarowania i miesza się z olejem silnikowym.

Rosnący poziom oleju w dieslu: to groźny scenariusz!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Scenariusz, w którym w silniku diesla z DPF przybywa oleju jest skrajnie niebezpiecznym i to z kilku powodów. Po pierwsze przekroczenie wartości maksymalnej w misce olejowej może doprowadzić do przedostania się smarowidła do komory spalania i powstania tzw. efektu rozbiegania silnika. W takim przypadku jednostka będzie pracować tak długo, dopóki nie zużyje całego oleju i nie dojdzie do zatarcia jej metalowych elementów. Proces kończy się efektownym hukiem i pojawieniem się dużej ilości dymu z rury wydechowej.

Czy rozbieganie można zatrzymać? Z pewnością mało skuteczne jest wyłączenie stacyjki. Silnik i tak żyje swoim życiem. Tym samym odcięcie zasilania nic tutaj nie zmieni. Mało skuteczne jest też wrzucenie luzu. Tak, auto w ten sposób zatrzyma się. Mimo wszystko rozbieganie dalej będzie postępować. Jedyną skuteczną metodą ograniczenia skali zniszczeń może się stać próba wygaszenia procesu spalania za pomocą hamowania biegami.

Oczywiście rozbieganie choć jest najbardziej drastyczne, nie wyczerpuje jeszcze listy niepożądanych skutków przybywania oleju w silniku. Drugą z konsekwencji jest bowiem utrata właściwości pierwotnych przez smarowidło. Rzadki olej nie jest w stanie prawidłowo chronić nie tylko elementów ukrytych w bloku, ale także np. turbosprężarki. To w skali długofalowej eksploatacji jest w stanie doprowadzić do uszkodzenia silnika, ewentualnie jego przedwczesnej i poważne awarii.

W silniku przybywa oleju - co zrobić?

Co zrobić, aby gdy w silniku diesla z DPF przybywa oleju? W pierwszej kolejności należy udać się na wymianę smarowidła. Po zalaniu motoru nowym płynem, konieczne jest skupienie się na filtrze cząstek stałych. W przypadku, w którym auto jest eksploatowane głównie w warunkach miejskich i na krótkich dystansach, konieczne okazuje się systematyczne zabieranie samochodu w trasę w celu „przepalenia” osadnika. Podczas kilkunastokilometrowego przejazdu należy wrzucić czwarty bieg i utrzymywać obroty silnika nieco powyżej 2000. Wystarczy robić podobną wycieczkę np. na obwodnicę miasta przeciętnie raz w tygodniu.

Na koniec warto dodać, że problem rosnącego poziomu oleju w dieslu nie dotyczy wszystkich silników. Przede wszystkim wolne od niego są te motory, które osadnika nie posiadają lub posiadają filtr typu mokrego FAP. Kiedy DPF przestaje być powodem rozrzedzania smarowidła? Głównie wtedy, gdy samochód jest eksploatowany intensywnie i porusza się na dłuższych trasach. W takim przypadku procedura wypalenia osadnika jest przeprowadzana prawidłowo i przestaje stanowić problem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA