reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Pasek klinowy piszczy. Czy to oznacza usterkę?

Pasek klinowy piszczy. Czy to oznacza usterkę?

Jeszcze kilka lat temu pasek klinowy piszczący podczas rozruchu w starych samochodach był popularnym zjawiskiem na polskich drogach. Co oznaczał niepokojący dźwięk?

Pasek klinowy choć niedoceniany, pełni w silniku niezwykle ważną rolę. To on przekazuje napęd do takich elementów jak kompresor klimatyzacji, pompa wspomagania, pompa wody czy alternator. Podczas przenoszenia mocy silnika z wału gumowy pasek jest poddawany silnym przeciążeniom. A w ten sposób powinien on podlegać okresowej wymianie.

Pasek klinowy piszczy: co ile powinien być wymieniany?

Jeżeli napęd osprzętu jest oparty o pasek klinowy, jego wymiana powinna być realizowana co 30 - 40 tysięcy kilometrów. Paski wielorowkowe mają wyższą wytrzymałość - ta sięga 100 tysięcy kilometrów. Co więcej, poza kryterium przebiegu stosuje się również kryterium wieku. I tak przyjmuje się, że gumowy pasek z uwagi na starzenie się materiału nie powinien być eksploatowany w silniku przez okres dłuższy niż 4 lata.

Pasek klinowy piszczy: co się stało?

Pasek klinowy piszczy z kilku powodów. Podstawą jest oczywiście jego zużycie. Poza tym nieprzyjemny dźwięk pojawia się też wtedy, gdy napęd jest źle wyregulowany, ewentualnie doszło do uszkodzenia napinacza lub rolki przy jednym z elementów napędzanego osprzętu. Popularną przyczyną piszczenia paska zewnętrznego są też wszelkiego rodzaju wycieki - pojawienie się paliwa, oleju lub wody na powierzchni paska sprawia, że ten ślizga się w czasie pracy. Warto zaznaczyć jeszcze, że piszczenie paska wzmaga się wraz z jego obciążeniem.

Zerwanie paska klinowego lub wielorowkowego doprowadzi do unieruchomienia auta. Albo w samochodzie zabraknie prądu, albo np. dojdzie do przegrzania silnika. Dobra informacja jest taka, że wymiana paska nie jest przesadnie droga. Ceny napędów wraz z zestawem rolek zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych. Sama wymiana będzie kosztować u mechanika od 10 do 50 złotych.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Smart MBC

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama