Kategorie

Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie
Audi
2-litrowy, wolnossący benzyniak z wtryskiem bezpośrednim miał być hitem. Nigdy jednak nie przekonał do siebie kierowców. Silnik 2.0 FSI z pewnością nie jest idealny. Ale to jeszcze nie oznacza, że stanowi ryzykowny wybór.
Reklama

W roku 2004 Grupa Volkswagena wprowadziła do oferty nową jednostkę napędową. Silnik 2.0 FSI pochodził z rodziny EA113 i występował w trzech oznaczeniach AXW, BPG i BWT - przy czym ostatnie występowało głównie na rynku amerykańskim. Co oznaczał skrót FSI? Fuel Stratified Injection, czyli wtrysk z uwarstwieniem ładunku. Mówiąc maksymalnie prostym językiem chodziło o pojawienie się w wolnossącym benzyniaku bezpośredniego wtrysku paliwa. Technologia miała przynieść dwie korzyści. Po pierwsze pozwoliła na zwiększenie mocy. Po drugie powinna gwarantować jednostce oszczędność.

Silnik 2.0 FSI Grupy Volkswagena miał dokładnie 1984 cm3 pojemności. Do tego korzystał z czterech cylindrów, 16 zaworów i zmiennych faz rozrządu. Blok, głowica i tłoki zostały odlane z aluminium. Jeżeli chodzi o rozrząd, ten był napędzany za pomocą paska. Interwał jego wymiany jest określany na 150 lub 180 tysięcy kilometrów. Ostateczna wartość zależy od wersji. Możliwości? Moc w każdym przypadku sięgała 150 koni mechanicznych, a moment obrotowy miał wartość 200 Nm. Jednostka dość szybko trafiła do całej gamy niemieckiej marki. Była montowana pod maską Volkswagenów, Audi, Skód i Seatów.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 2.0 TFSI 211KM

Silnik 2.0 FSI VAG - modele samochodów:

  • Audi: A3 8P, A4 B6 i B7
  • Volkswagen: Golf V, Jetta V, Passat B6
  • Skoda: Octavia II
  • Seat: Leon II, Toledo III, Altea

Silnik 2.0 FSI - dane techniczne producentów:

Model Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie benzyny w litrach na 100 km
Audi A3 8,9 s. 214 km/h 7,2
Seat Altea 8,8 s. 210 km/h 8,2
Volkswagen Passat 9,4 s. 213 km/h 8,2

Oficjalne dane techniczne wskazują, że np. pod maską Volkswagena Passata B6 silnik 2.0 FSI spala średnio nieco ponad 8 litrów benzyny. W rzeczywistości wynik był jednak przeciętnie o litr do półtora wyższy. A to oznacza, że założenie dotyczące wyższej oszczędności nawet w perspektywie 150 koni mocy raczej nie zostało wypełnione. To jednak nie koniec problemów z wolnossącym benzyniakiem Grupy Volkswagena. Jednostka z całą pewnością nie była wolna od wad i borykała się bowiem też z dość poważną usterką dotyczącą gromadzenia się nagaru na zaworach ssących i w kolektorze dolotowym.

Zobacz również: Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Silnik 2.0 FSI - główny problem dotyczy… nagaru!

Reklama

Objawy? Kierowcy aut zauważali wyraźny spadek mocy oraz nierównomierną pracę silnika 2.0 FSI. Co więcej, symptomy te pojawiały się często już po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów. Nagaru można się pozbyć na dwa sposoby. Czasami wystarczy chemiczne czyszczenie dolotu, a czasami konieczne jest czyszczenie mechaniczne - wraz z rozebraniem elementów. W pierwszym przypadku specjalny płyn można kupić w sklepie motoryzacyjnym już za 60 - 70 złotych. W drugim procedura trwa kilka godzin i kosztuje u mechanika przeciętnie jakieś 600 złotych. Warto wspomnieć o tym, że problem z nagarem dotyczy głównie wersje z początku produkcji. Później Niemcy zmodyfikowali program sterujący i ograniczyli odkładanie się sadzy.

Silnik 2.0 FSI Grupy Volkswagena opiera się w swojej pracy na niezwykle precyzyjnym spalaniu benzyny. To sprawiło, że wymaga też paliwa dobrej jakości. Gorszy napęd potrafi powodować wyskakiwanie błędów w komputerze pokładowym. Z wyrzucaniem błędów związana jest jeszcze jedna usterka niemieckiego benzyniaka. Mowa o możliwości uszkodzenia czujnika spalania stukowego. W skrajnym przypadku awaria prowadzi do zaświecenia kontrolki „check engine”. Całe szczęście nowa sonda kosztuje często mniej niż 200 złotych. W silniku 2.0 FSI znane są też raporty dotyczące niskiej trwałości wałków rozrządu - przypadki takie nie są jednak nagminne.

Silnik 2.0 FSI Volkswagen - podsumowanie:

Nowoczesny benzyniak z bezpośrednim wtryskiem paliwa miał przynieść Grupie Volkswagena zasadniczy argument w walce z konkurencją. Niestety efekty pojawienia się nowego motoru nie były tak spektakularne jak spodziewali się Niemcy. Silnik 2.0 FSI nie cieszył się potężnym zainteresowaniem i nie był tak oszczędny jak powinien, przez co jego produkcja została zakończona już po 5 latach - w roku 2009. Czy to jednak oznacza, że dziś należy go omijać szerokim łukiem na rynku wtórnym? Zadbane wersje ze zmienionym oprogramowaniem i ograniczonym odkładaniem się nagaru potrafią być naprawdę trwałe. Zatem doświadczenie pokazuje, że kandydaturę tego napędu warto rozważyć podczas poszukiwania auta na rynku wtórnym.

Silnik 2.0 FSI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 30 zł
  • filtr paliwa - od 48 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 297 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 168 zł
  • sprzęgło komplet - od 371 zł
  • koło dwumasowe - od 1171 zł
  • wtryskiwacz - od 188 zł
  • zawór EGR - od 357 zł
  • świeca zapłonowa - od 9 zł
  • cewka zapłonowa - od 97 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 141 zł
  • czujnik spalania stukowego - od 184 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?