Kategorie

Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?

Kuba Brzeziński
Wtrysk bezpośredni a instalacja LPG - jak to połączyć?
Fotolia
Czy da się zamontować instalację LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem? To pytanie, na które odpowiedzi postanowiliśmy poszukać. Zobaczcie czy w nowoczesnych silnika też można się cieszyć jazdą za grosze!
Reklama

Podstawowe pytanie postawione przed tym materiałem brzmi: czy da się zamontować instalację LPG w samochodzie z silnikiem wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa? Odpowiedź brzmi tak. I gdy w tym momencie na twarzach kierowców lubiących niską cenę gazu pojawił się uśmiech, mamy jeszcze jedną i dużo gorszą informację. O wiele ważniejszą kwestią jest jednak nie wykonalność samego montażu, a raczej jego opłacalność. W tym przypadku optymizm utrzymuje się na dużo niższym poziomie i tak naprawdę zależy od bardzo wielu czynników.

Silniki benzynowe wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa mają dość prostą zasadę działania. W ich przypadku dostarczanie paliwa jest realizowane za pomocą specjalnych wtryskiwaczy, które są wprowadzone wprost do komory spalania. Co to daje? Specyfika działania mechanizmu pozwala na dużą zmienność dawki paliwa dostarczonej do procesu spalania. Dzięki temu sterownik może precyzyjnie dobrać skład mieszanki optymalnej w danym momencie jazdy, minimalizuje ewentualne straty oraz ogranicza spalanie i emisję szkodliwych związków.

LPG wielopunktowo, benzyna bezpośrednio!

Wtryskiwacz wpuszczony bezpośrednio do komory spalania jest jednak poddawany ogromnym przeciążeniom termicznym. Działa na niego bowiem cała temperatura generowana podczas procesu spalania. Żeby mechanizm nie został szybko uszkodzony, jest chłodzony za pomocą... paliwa, które zaraz trafi do komory spalania. Fakt ten wydłuża czas życia układu wtryskowego i jednocześnie stanowi największą przeszkodę podczas montażu instalacji LPG. Gazownik nie może bowiem wyłączyć pracy wtryskiwaczy. W przeciwnym razie już podczas krótkiego przejazdu przegrzeją się i będą się nadawały wyłącznie do wymiany.

Zobacz również: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Kwestia chłodzenia na szczęście została dość szybko rozwiązana. A pierwszym wprowadzonym na rynek remedium stał się tzw. dotrysk benzyny. To oznacza, że raczej nie ma takiej sytuacji w silniku, w której mieszankę trafiającą do komory spalania tworzy głównie LPG. Zakres dotrysku benzyny w przypadku większości silników waha się między 5 a 100 proc. objętości. Górna granica jest osiągana przede wszystkim na postoju lub przy niskim obciążeniu. Ceny tego typu instalacji startują na ogół od 4 tysięcy złotych.

Wtrysk LPG poprzez… bezpośredni wtrysk w silniku

Reklama

W drugim systemie wtrysk gazu jest realizowany za pomocą fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia wtłaczającej paliwo do fabrycznych wtryskiwaczy. Aby to stało się jednak możliwe, konieczna jest mocniejsza modyfikacja jednostki napędowej. Instalator pracujący u gazownika musi przerobić pompę wysokiego ciśnienia i dostosować ją do pracy na LPG. Tak, w tym systemie dotrysk benzyny nie musi być realizowany. Z drugiej strony modyfikacja pompy może być naprawdę droga. A to przekłada się na wyższą cenę instalacji.

Zazwyczaj montaż instalacji, w której do wtryskiwacza do komory spalania LPG wykorzystuje się fabryczne wtryskiwacze, kosztuje ponad 9 tysięcy złotych. A to dwukrotnie więcej niż układ, w którym gaz jest wtryskiwany wielopunktowo, a benzyna dotryskiwana. Dopłata gwarantuje wygodę eksploatacji i niższe koszty związane z zakupem paliwa. Z drugiej strony cenie montażu wynoszącej ponad 9 tysięcy złotych, pojawia się pytanie o opłacalność. Samochód musi pokonywać naprawdę duże przebiegi, żeby wydatek miał szansę zwrócić się w ciągu pierwszych kilku lat eksploatacji.

Zobacz również: Koszt instalacji LPG, a zwrot inwestycji

LPG i bezpośredni wtrysk - podwójna instalacja w przyszłości?

Oczywiście gazownicy polscy jeszcze nie powiedzieli ostatniego słowa. Mają już zatem kolejny pomysł na przeróbkę na LPG samochodów wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowy system zakłada wtryskiwanie niewielkich ilości LPG poprzez standardowe wtryskiwacze - głównie celem ich chłodzenia oraz wtryskiwanie normalnej dawki LPG wielopunktowo w kolektorze ssącym. Zalety tego systemu? Instalator nie musi przerabiać fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia. Wady? Nadal nadmierna cena. Przewiduje się, że system zaproponowany klientom powinien kosztować ponad 6 tysięcy złotych.

Nowoczesność poprawia wygodę eksploatacji samochodów. Z drugiej strony powoduje też to, że auta stają się bardziej zaawansowane i trudniejsze w przeróbkach. Skutek? Kierowcy mogą zapomnieć o zakupie prostego benzyniaka, wyposażeniu go w instalację LPG za 2 tysiące złotych i cieszeniu się z obniżeniu wydatków na paliwo o 50 proc. Co ważne, bezpośredni wtrysk nie sprawia, że montaż instalacji gazowej nie jest niemożliwy. Winduje jednak jego cenę i powoduje, że sens tego montażu należy postawić pod coraz większym znakiem zapytania.

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.