Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 CDTI Opla - awarie, problemy, opinie

Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTi
Opel Astra 1.6 BiTurbo CDTi
Opel
Miał być mocny, oszczędny i rekordowo cichy. I choć dieslowi 1.6 CDTI Opla nie da się odmówić zaawansowania technologicznego, jednostka nie jest też wolna od wad. Jakich? O tym za chwilę.

Rok 2013 zaczął się dla koncernu General Motors pod znakiem prezentacji nowego, wolumenowego diesla. Silnik 1.6 CDTI został pokazany światu podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, jego produkcja została uruchomiona w zakładzie na Węgrzech i z miejsca zaczął być wdrażany praktycznie do całej gamy modelowej marki. Diesel miał przynieść rynkową rewolucję - był reklamowany jako wyjątkowo cichy. W jaki sposób to osiągnięto? Inżynierowie zadbali o to, aby poziom wibracji i hałasu był rekordowo niski. Drugą twarzą jednostki była ekologia - silnik spełniał wymogi normy Euro 6.

Silnik 1.6 CDTI Opla - turbo VGT, DPF i SCR

Nowy diesel Opla ma 1598 cm3 pojemności. Zarówno głowica, jak i blok zostały wykonane z aluminium, a wtryskiwanie paliwa do czterech cylindrów stało się zadaniem powierzonym systemowi common rail. Turbosprężarka montowana w jednostce napędowej General Motors korzysta ze zmiennej geometrii łopatek, a rozrząd jest oparty o łańcuch. Niezwykle precyzyjne jest sterowanie procesem spalania. To realizuje komputer sterujący, w którym aż 150 rozwiązań zostało opatentowanych. Uzupełnieniem konstrukcji stał się filtr cząstek stałych oraz konwerter katalityczny SCR odcedzający ze spalin tlenki azotu.

Zobacz również: Katalizatory trójfunkcyjne, utleniające oraz SCR i DeNOx. Do czego one służą?

Diesel 1.6 CDTI Opla występuje w pięciu wersjach mocy. Bazowa oferuje 95 koni mechanicznych i stawia przede wszystkim na oszczędność paliwa. Przykład? Pod maską Opla Merivy B jednostka według deklaracji producenta spala w cyklu mieszanym tylko 4 litry oleju napędowego! W przypadku Astry generacji K stosowana jest topowa odmiana diesla. W tym przypadku motor posiada aż dwie turbosprężarki, zminimalizowany efekt turbo dziury i aż 160 koni mechanicznych. Tak skomponowany motor nadal jest oszczędny, ale do tego gwarantuje hatchbackowi dobre osiągi.

Silnik 1.6 CDTI Opla pamięta o wysokiej kulturze pracy. Na wolnych obrotach pracuje prawie jak benzyniak! W efekcie choć był dedykowany autom popularnym, spokojnie sprawdziłby się też w samochodach segmentu premium.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.6 CDTI Opla - wersje mocy i modele aut:

  • 160 KM, 350 Nm, bi-turbo: Astra K
  • 136 KM, 320 Nm: Astra J i K, Zafira C, Meriva B, Mokka, Insignia A
  • 120 KM, 320 Nm: Insignia A, Zafira C
  • 110 KM, 300 Nm: Astra J i K, Meriva B, Mokka
  • 95 KM, 280 Nm: Astra K, Meriva B

Bardzo ważne w tym zestawieniu jest to, że kompaktowy Opel, czyli Astra, stał się głównym odbiorcą tych jednostek. Opel Astra to bowiem flotowy hit - a floty jak nikt cenią sobie oszczędne jednostki wysokoprężne.

Silnik 1.6 CDTI Opla - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie w l na 100 km
Astra K 160 KM 350 Nm 8,6 s. 220 km/h 4,2
Zafira C 136 KM 320 Nm 11,2 s. 195 km/h 5,2
Insignia A 120 KM 320 Nm 11,9 s. 195 km/h 4,1
Mokka B 110 KM 300 Nm 12,5 s. 178 km/h 3,9
Meriva B 95 KM 280 Nm 13,8 s. 174 km/h 4,0

Silnik 1.6 CDTI Opla choć cichy i oszczędny, nie jest wolny od wad. Kierowcy skarżą się głównie na niską żywotność łańcucha rozrządu. Ten może wymagać wymiany już po pokonaniu 80 - 100 tysięcy kilometrów. Objawy? Po dłuższym postoju - gdy olej spłynie do misy - po rozruchu pojawia się charakterystyczny hałas. Winny rozciąganiu napędu jest prawdopodobnie wadliwy napinacz. Za zestaw konieczny do wymiany rozrządu trzeba zapłacić w sklepie motoryzacyjnym jakieś 700 złotych. Sama wymiana nie powinna być droższa niż 400 - 450 złotych. W przypadku ASO kwoty mogą wzrosnąć nawet o 50 proc.

Zobacz również: Używane: Opel Meriva B (2010 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 CDTI Opla - problemem jest rura idąca do EGR

Problemy z łańcuchem rozrządu nie wyczerpują listy usterek silnika 1.6 CDTI Opla, na które kierowcy skarżą się na forach internetowych. Pojawiają się również informacje dotyczące uszkodzeń kolektorów wydechowych. Jako że te są zintegrowane z rurą karbowaną doprowadzającą spaliny do zaworu EGR, element jest drogi. Nowa część kosztuje jakieś 1600 złotych, używana zostanie wyceniona na 500 - 600 złotych. Wysokie są też koszty wymiany. A wszystko za sprawą tego, że do elementu niezwykle trudno jest się dostać mechanikowi.

Na listę usterek diesla 1.6 CDTI Opla wpisać można też usterki czujników ciśnienia DPF. Nowa część kosztuje jakieś 150 - 200 złotych. Cena oczywiście dotyczy zakupu w sklepie motoryzacyjnym, a nie ASO. Poza tym niską trwałość mają wtryskiwacze oleju napędowego - ich niesprawność zwiastuje komunikat "Awaria pojazdu - skontaktuj się z serwisem". Początkowo serwisy stosują adaptacje. To jednak rozwiązanie prowizoryczne. Ostatecznie i tak konieczna jest wymiana. W sieci nowy mechanizm można kupić już za 1450 złotych za sztukę. W przypadku wyboru usług autoryzowanej stacji nowy wtryskiwacz zostanie wyceniony na 2,5 tysiąca złotych.

Zobacz również: Łańcuch czy pasek rozrządu - trwałość i koszt wymiany

Silnik 1.6 CDTI Opla - podsumowanie:

Kierowca podczas zakupu Opla z silnikiem 1.6 CDTI musi się liczyć z dwiema rzeczami. Tak, mocniejsze wersje gwarantują wystarczające osiągi, a do tego diesel naprawdę mało spala. Z drugiej strony jego obsługa nie będzie należała do tanich oraz ma on kilka usterek, które mogą się ujawnić w toku eksploatacji. Zdecydowanie nie jest to motor, który można kupować w ciemno. Z drugiej strony po wnikliwej kontroli i przy skróceniu interwały wymiany oleju (do maksymalnie roku lub 10 - 15 tysięcy kilometrów), powinien zaoferować przyzwoitą trwałość.

Silnik 1.6 CDTI Opla - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 71 zł
  • filtr paliwa - od 135 zł
  • pasek wielorowkowy - od 48 zł
  • sprzęgło komplet - od 761 zł
  • koło dwumasowe - od 1398 zł
  • zawór EGR - od 696 zł
  • świeca żarowa - od 58 zł

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(4)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • gen
    2021-10-30 15:55:24
    auto jak auto, opel nie ma sie czego wstydzic . silnik 136 KM ? srednio z ta moca są w mercedesach, renaut , nissan i jakos bujaja sie . do 150 tys km nie ma strachu jezeli olej wymieniany max 15 tys. many pod max na miarce wtedy nie ma problemu z cisnieniem na napinaczu łancucha . Olej 0/30 max 5/30. Dobry ON + dodatki do czyszczenia wtrysków ,DPF lac systematycznie i nie katujac silnika, te 300 tys.przebiegu powinno byc OK. Rozrzad. ? nie czekaj 100-120 max 150 tys. km i wymień. w normalnym warsztacie w 1200-1500 zł. całość i spoko na natępne 100 tys. Nic nie jest wieczne . Jak dbasz tak masz. Jak kupisz auto z 300 tys. licznik krecony, walony przodem, zrobiony pod interes- to na początku jest taniej pózniej, mus wyjdzie prawda- wtrysk, turbo,sprzegło itp.,swoje nalezy zawsze zaplacic - i niejednokrotnie i t.z frycowe . Powtarzam max 150.000 km. auto nie katowane z wygladu - wiec nie powinno byc strachu.
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • Tiko
    2021-07-08 11:30:07
    Mam indigene 1,6 Diesel ale 136koni rocznik 2016 i tez sie tlucze lancuch Abo napinacz
    2
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.