| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Badanie geometrii nadwozia – co to jest?

Badanie geometrii nadwozia – co to jest?

Badanie geometrii nadwozia jest dość drogie. Czy warto w nie zainwestować i czego możemy się z niego dowiedzieć na temat badanego samochodu.

Wirtualny model nadwozia

Producenci samochodów na etapie projektowania każdego modelu tworzą wirtualny model nadwozia. Na takim komputerowym trójwymiarowym obrazie samochodu są zaznaczone tzw. punkty kontrolne. Wirtualny model nadwozia z wyznaczonymi punktami kontrolnymi stanowi wzór do którego można odnieść wyniki pomiarów nadwozia każdego już wyprodukowanego egzemplarza.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

Badanie geometrii nadwozia – co to jest?

Geometrię nadwozia bada się z wykorzystaniem zaawansowanego urządzenia pomiarowego. Operacja zajmuje nawet kilka godzin bo do jej prawidłowego wykonania niezbędna jest częściowa rozbiórka nadwozia.

Specjaliści badają położenie poszczególnych punktów kontrolnych, w efekcie generowana jest mapa nadwozia, którą porównuje się do wzoru wykonanego przez producenta. Badanie jest precyzyjne i wykazuje wszelkie odstępstwa od normy. Kosztuje do 1000 zł

Zobacz też: Czy można udostępniać na filmie numery rejestracyjne samochodu?

Badanie geometrii nadwozia – co daje?

Badanie geometrii nadwozia nie ma na celu stwierdzenia, czy auto ma kolizyjną bądź wypadkową przeszłość, ale czy konstrukcja nadwozia trzyma wymiary i spełnia normy producenta. Jeżeli spełnia, świadczy to o tym, że nawet jak samochód przeszedł poważniejsze naprawy blacharskie, zostały one przeprowadzone właściwie.

Jak sprawdzić czy auto miało wypadkową przeszłość?

Wykrycie skrzętnie ukrywanej wypadkowej przeszłości pojazdu może nie być proste. Jednak można znacznie ograniczyć ryzyko zakupu trefnego auta. Badanie geometrii nadwozia wykryje niechlujną naprawę. Podobny skutek może przynieść zbadanie geometrii zawieszenia, o czym pisaliśmy tutaj.

Niemniej warto również sprawdzić organoleptycznie karoserię pojazdu. Zwłaszcza szerokość szczelin pomiędzy poszczególnymi elementami karoserii. Jeżeli nie czujemy się na siłach wykonać kontrolę powłoki lakierniczej i blacharskiej samodzielnie, warto udać się do warsztatu blacharsko-lakierniczego. Z pewnością znajdziemy tam fachową pomoc.

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Badanie geometrii nadwozia – co to jest?
Badanie geometrii nadwozia – co to jest?

Potrącenia z wynagrodzeń i zasiłków Praktyczne wskazówki59.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »