REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie silniki dobrze znoszą gaz?

Kajetan Sokołowski
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia
Podpowiadamy jakie silniki dobrze znoszą gaz? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Instalacje LPG są cenione w Polsce od dawna, jednak dopiero drastyczne podwyżki cen sprawiły, że zakłady zajmujące się przeróbką silników na zasilanie LPG, przeżywają istne oblężenie. Oto przegląd silników, które dobrze znoszą traktowanie gazem.

Instalacje LPG od lat 90. cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. O ile kiedyś zainstalowanie instalacji gazu nie stanowiło większego problemu, a silniki chętnie tolerowały tego typu modyfikacje, o tyle dzisiaj jest to już nieco bardziej skomplikowane. Najczęściej jest tak, że najlepiej gaz tolerują silniki wolnossące bez wtrysku bezpośredniego. Ponadto samochód z zainstalowaną instalacją gazową wymaga większej troski ze strony właściciela i serwisu. Wiąże się to z tym, że szybciej zużywają się niektóre elementy silnika, jak również sama instalacja gazowa wymaga odpowiedniej opieki. Mimo tych niedogodności, duża część osób decyduje się na taki zabieg, szczególnie kiedy ceny diesla i benzyny poszły gwałtownie w górę i każda dalsza przejażdżka staje się nie tylko kwestią wolnego czasu, ale zasobności portfela.

REKLAMA

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Na rynku jest sporo ciekawych aut, których silniki bez oporu przyjmą instalację gazową. Zazwyczaj są to jednostki z przedziału 1.6 -2.0 litra pojemności. Zasada jest prosta - im starsza konstrukcja silnika, tym lepiej toleruje LPG.

Zobacz też: Test Seat Ibiza 1.6 z LPG: Jaszczurka na gazie

Z grupy VW – Audi bardzo dobrymi jednostkami nadającymi się do założenia instalacji gazowej są silniki 1.6 8V i 1.8 Turbo i 2.0 20V. Tolerują one bez większych problemów gaz, choć spadek mocy jest wyraźnie odczuwalny. Silniki te można znaleźć w VW, Audi i Skodzie, gdzie w wypadku czeskiej marki została opracowana nawet dedykowana instalacja firmy Landi Renzo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

REKLAMA

Połowa starych BMW poruszających się po Polskich drogach jest już zagazowana, jednak jak wygląda sprawa z nowszymi silnikami tej marki? Generalnie bawarskie silniki montowane w autach z lat 2005-2008, które nie posiadają bezpośredniego wtrysku nadają się bez problemu do przeróbki na gaz. Jedynym wyzwaniem jakie stoi przed instalatorem instalacji jest dobranie odpowiedniego parownika, który poradzi sobie z mocą silnika.

Silniki GM również nie robią problemów, jak podłączymy je pod gaz. Szczególnie predyspozycje w tym zakresie wykazują silniki o prostej konstrukcji jak 1.8 16V i 1.6 16V, które można było spotkać w Oplu Vectrze C z lat 2002-2008 jak i starszych modelach.

Zaskoczeniem może być również fakt, że silniki Subaru o pojemności 2.0 16V, a nawet 2.5 16V, poradzą sobie bez problemu z instalacją gazową. Dzieje się tak za sprawą krótkiej głowicy, jaka występuje w silniku typu bokser, solidnych gniazd zaworowych i samych zaworów.

Jak już jesteśmy przy japońskiej myśli technicznej kolejnym silnikiem, który spełni swoje zadanie to 2 litrowa jednostka montowana w Mazdach. Mimo, że jest to dość wymagająca jednostka, jeżeli chodzi o obsługę instalacji gazowej, to wiedza i umiejętności „gazownika” powinny zapewnić jej skuteczną pracę.

Zobacz też: Przeróbka auta na gaz. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Tak jak już pisałem wcześniej, wszystkie te jednostki są wolnossące (oprócz VW 1.8 T) i nie posiadają wtrysku bezpośredniego. Mimo, że teoretycznie instalację gazową można założyć do każdego samochodu i każdego silnika, to w wypadku wtrysku bezpośredniego może to nastręczyć kłopotów, a zasilanie gazem nie będzie działało tak jak powinno. Dlatego najstosowniejszymi jednostkami są silniki z wtryskiem jednopunktowym, bądź wielopunktowym, gdzie zaawansowanie technologiczne nie jest jeszcze tak wysokie, żeby warsztat gazowniczy nie mógł sobie z tym poradzić.

Kolejną ważną kwestią przy zakupie instalacji gazowej jest warsztat w którym nasza instalacja zostanie założona. Osoba, która będzie nam instalowała gaz powinna być dobrym elektrykiem, ponieważ w dużej mierze od tego zależy czy operacja ta zakończy się sukcesem. Nie polecamy zakładania instalacji w niesprawdzonych miejscach, o których trudno znaleźć opinie. Z tego też powodu nawet kiedy założymy te same instalacje w tych samych silnikach u różnych gazowników, to efekty mogą być skrajnie różne.

Gaz jako paliwo silnikowe osiąga o wiele większą temperaturę spalania niż powszechnie stosowana benzyna. Wiąże się to z jego właściwościami chemicznymi i odbija się na naszym silniku, który jest narażony na zwiększone zużycie. Zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia uszczelki pod głowicą, samej głowicy czy zaworów i ich przylgni. Kolejną rzeczą, która znajduje się w grupie „podwyższonego ryzyka” jest wstępna pompa paliwowa, którą możemy zatrzeć, kiedy wejdzie nam w nawyk jazda z małą ilością benzyny. Dzieje się to z powodu tego, że nawet posiadając instalację gazową, pierwsze parę kilometrów musimy przejechać na konwencjonalnym paliwie i dopiero jak silnik trochę się rozgrzeje, możemy przełączyć zasilanie na gaz. Jednym z najczęściej wymienianych elementów oprócz filtra gazu, jest parownik, który się zużywa i odpowiada za przemianę gazu z formy ciekłej do formy lotnej. Zdarzają się również awarie wtryskiwaczy, kiedy posiadamy instalację sekwencyjną. Szybszemu zużyciu ulegają również świece zapłonowe, cewki i przewody wysokiego napięcia.

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Jak widać, regularne serwisowanie instalacji gazowej jest obowiązkowe, mimo, że podnosi koszty eksploatacji. Należy zatem specjalną uwagę zwrócić na szczelność instalacji i przewody układu chłodzenia, ponieważ te zamontowane na potrzeby instalacji zazwyczaj są mniej trwałe od oryginalnych. Warto robić te wszystkie czynności w jednym miejscu, bo instalacja gazowa wymaga stosunkowo częstego serwisu.

Instalacja gazowa nie lubi zbyt długich przestojów, co razem z innymi czynnikami i samym kosztem założenia powoduje, że opłaca się ją założyć dopiero jak jeździmy naprawdę dużo i często. Ceny instalacji wraz z montażem do wyżej podanych silników wahają się w przedziale 2300 - 4500 złotych, w zależności od marki instalacji i silnika, w którym przyjdzie jej pracować.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

REKLAMA

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

REKLAMA

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA