Kategorie

Rekompensata za zbyt późno wypłacone odszkodowanie?

Rekompensata za zbyt późno wypłacone odszkodowanie?
Rekompensata za zbyt późno wypłacone odszkodowanie?
Zakłady ubezpieczeniowe mają określony czas na wypłatę należnego odszkodowania. Jeżeli nie dotrzymają terminu, będą musiały wypłacić ubezpieczonemu rekompensatę. W jakich przypadkach?

Jeszcze kilka lat temu, spóźnienia w trakcie likwidacji szkód, były stosunkowo częste. Obecnie sytuacja wygląda nieco lepiej. Poprawę osiągnięto m.in. dzięki działalności Rzecznika Ubezpieczonych (obecnie Rzecznika Finansowego). Nie można jednak powiedzieć, że spóźniona wypłata odszkodowań i zadośćuczynień już się nie zdarza. W takiej sytuacji, poszkodowana osoba powinna otrzymać odpowiednią rekompensatę (m.in. odsetki). Przed skierowaniem swoich roszczeń do ubezpieczyciela trzeba jednak wiedzieć, jakie są ustawowe terminy wypłaty odszkodowania i zadośćuczynienia.

Zobacz też: Stawki OC w 2017 r. pójdą w górę?

Przekroczenie 30 dni na wypłatę jest możliwe tylko w ramach wyjątku

Termin wypłaty odszkodowania/zadośćuczynienia jest newralgiczną kwestią, która rodzi pokusę dla ubezpieczycieli. Towarzystwa odraczając likwidację szkód, mogłyby uzyskiwać dodatkowy kapitał na finansowanie swojej działalności. Dlatego ustawodawca wyznaczył pewne zasady chroniące poszkodowanego. Ogólny przepis z kodeksu cywilnego (patrz art. 817 paragraf 1 KC), mówi, że: „ubezpieczyciel obowiązany jest spełnić świadczenie w terminie trzydziestu dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku”. Czasem ustalenie okoliczności dotyczących odpowiedzialności towarzystwa lub wysokości odszkodowania, jest niemożliwe w ciągu 30 dni. Wówczas świadczenie powinno być spełnione przed upływem dwóch tygodni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności jest możliwe ustalenie kluczowych faktów. „Bezsporna część świadczenia musi być jednak wypłacona w podstawowym terminie (30 dni od zgłoszenia szkody). Ponadto umowa ubezpieczenia lub OWU może przewidywać warunki, które są korzystniejsze dla klienta” - zaznacza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki Ubea.

Kodeks cywilny przewiduje konieczność wypłaty świadczenia w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody ubezpieczycielowi. W wyjątkowych okolicznościach, ten termin może być przedłużony. Bezsporną część świadczenia, ubezpieczyciel zawsze musi wypłacić w ciągu 30 dni (od dnia zgłoszenia szkody).

Trzeba pamiętać, że w przypadku polis OC dla kierowców, obowiązują nieco inne zasady wypłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia. Zostały one uregulowane w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych (patrz art. 14 tego aktu prawnego). Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych ustala takie same terminy likwidacji szkody, jak artykuł 817 paragraf 1 KC (podstawowy termin: 30 dni od zgłoszenia szkody, przedłużony termin: 14 dni od wyjaśnienia sprawy przy zachowaniu należytej staranności). W przypadku ubezpieczeń OC dla kierowców, obowiązują jednak dwie dodatkowe zasady. Po pierwsze, termin ostatecznej wypłaty odszkodowania nie może przekroczyć 90 dni od zgłoszenia szkody (chyba, że w przedmiotowej sprawie toczy się postępowanie karne/cywilne). Przed upływem 30 dni od zgłoszenia szkody, zakład ubezpieczeń musi wypłacić bezsporną część świadczenia i wysłać list wyjaśniający poszkodowanemu przyczyny ewentualnych komplikacji. 

Więcej porad z zakresu ubezpieczeń znajdziesz tutaj

Warto nadmienić, że w przypadku odmowy wypłaty odszkodowania z OC dla kierowców, dany zakład ubezpieczeń informuje o tym poszkodowanego i przesyła odpowiednie dokumenty do UFG. „W takiej sytuacji spowodowanej np. brakiem ubezpieczenia sprawcy, to Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny zajmie się likwidację szkód, a później w ramach regresu odzyska poniesione koszty od odpowiedzialnej osoby” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

W przypadku ubezpieczeń OC dla kierowców, główne terminy wypłaty świadczeń są takie same, jak dla innych ubezpieczeń. Obowiązuje jednak dodatkowe ograniczenie terminu wypłaty (najpóźniej 90 dni od zgłoszenia szkody), które będzie stosowane również wtedy, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.

Ubezpieczyciel może ponieść nie tylko koszt odsetek za opóźnienie …

Oprócz terminów likwidacji szkód, obowiązujące przepisy precyzują również sankcje dla niesolidnego ubezpieczyciela. Taka firma przy nieterminowej wypłacie odszkodowania lub zadośćuczynienia, będzie musiała uwzględnić ustawowe odsetki za opóźnienie (nawet jeśli nie ponosi odpowiedzialności za zwłokę). Te odsetki będące powszechną karą za nieterminowe wykonywanie umów (nie tylko ubezpieczeniowych), obecnie wynoszą 7,00% w skali roku (stan na dzień: 12 styczeń 2017 r.). Stawka odsetek za opóźnienie jest ustalana jako stopa referencyjna NBP + 5,50 punktu procentowego. Umowa ubezpieczenia może przewidywać również inną wysokość odsetek za opóźnienie (nie niższą jednak od stawki wynikającej z kodeksu cywilnego). Maksymalna wysokość odsetek za opóźnienie to 200% limitu wyznaczonego w art. 481 par. 2 KC (obecnie 14,00% w skali roku). Warto również podkreślić, że ustawowe odsetki za opóźnienie należą się już od pierwszego dnia po przekroczeniu terminu wypłaty odszkodowania/zadośćuczynienia (zobacz np. wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 1 kwietnia 2014 r. - sygn. akt I ACa 825/13).   

Odsetki za opóźnienie to podstawowa sankcja dla ubezpieczyciela spóźniającego się z wypłatą odszkodowania lub zadośćuczynienia. Jeżeli strony nie ustaliły innej stawki, to odsetki za opóźnienie wynoszą 7,00% w skali roku. Odsetki są naliczane nawet po przekroczeniu terminu likwidacji szkody o jeden dzień.

Zobacz też: Zakup polisy na firmę lub osobę prywatną - znaczące różnice

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, poszkodowany otrzymujący od ubezpieczyciela opóźnione świadczenie, dodatkowo może domagać się naprawienia szkody wynikającej ze zwłoki (zobacz art. 481 par. 3 KC). To oznacza, że ubezpieczyciel będzie musiał pokryć dodatkowe koszty, które wynikają z opóźnionej wypłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia. Charakter tych kosztów, może być bardzo różny. „Poszkodowany musi jednak udowodnić ich związek ze spóźnioną likwidacją szkody (np. uzasadnić, że utracił część dochodów z działalności gospodarczej przez opóźnioną naprawę auta). Otrzymanie dodatkowej rekompensaty od ubezpieczyciela, zwykle wymaga złożenia pozwu sądowego” - zwraca uwagę Paweł Kuczyński, prezes porównywarki Ubea.pl.  

Skarga do KNF-u może być dodatkowym problemem dla ubezpieczyciela, który opóźnia się z wypłatą zadośćuczynienia/odszkodowania. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, taką skargę składa osoba poszkodowana w wypadku drogowym i domagająca się wypłaty z ubezpieczenia OC sprawcy. W ramach sankcji za opóźnioną likwidację szkód, Komisja Nadzoru Finansowego może między innymi nałożyć na ubezpieczyciela karę finansową w wysokości do 0,5% składki zebranej w poprzednim roku. Warto pamiętać, że poszkodowanemu w przypadku spóźnionej wypłaty świadczeń przez ubezpieczyciela, przysługuje również możliwość wniesienia skargi do Rzecznika Finansowego.  

Osoba pokrzywdzona ze względu na opóźnioną wypłatę odszkodowania lub zadośćuczynienia, dodatkowo może się domagać naprawienia poniesionych szkód (na zasadach ogólnych wynikających z kodeksu cywilnego) i dodatkowo złożyć skargę do KNF-u lub Rzecznika Finansowego.

Źródło: Ubea.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?