REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?

Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?
Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółki akcyjne są dominującymi podmiotami na krajowym rynku ubezpieczeń. Kierowcy szukający polis komunikacyjnych (OC/AC), mogą się również natknąć na ofertę Towarzystw Ubezpieczeń Wzajemnych. Tak zwane TUW-y mają bardzo podobną ofertę jak spółki ubezpieczeniowe, ale ich skala działania jest mniejsza. Nazwa „TUW” może wzbudzać konsternację i obawy wśród osób nieobeznanych z branżą ubezpieczeniową. W związku z powyższym, warto wyjaśnić podstawowe zasady działania Towarzystw Ubezpieczeń Wzajemnych i cechy tych podmiotów, które odróżniają je od spółek ubezpieczeniowych (S.A). 

TUW-y można nazwać „ubezpieczeniowymi spółdzielniami”

REKLAMA

Obecnie na terenie Polski możliwa jest działalność ubezpieczeniowa (poza reasekuracją) w dwóch formach - zakładu ubezpieczeń jako spółki akcyjnej oraz towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (TUW). Podmioty funkcjonujące w tej drugiej formie, muszą posiadać nazwę uwzględniającą skrót „TUW” lub „towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych”. Po transformacji ustrojowej, pozwolono na tworzenie TUW-ów, gdyż takie organizacje mają dość bogatą historię w naszym kraju. Wystarczy wspomnieć, że organizacje oferujące ubezpieczenia wzajemne, już w XIX wieku prężnie działały na terenie Polski. 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Podmioty oferujące polisy, mogą działać w dwóch formach prawnych - spółki akcyjnej oraz towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (tzw. TUW-u). Dodatkowo możliwe jest prowadzenie działalności w Polsce przez notyfikowanych zagranicznych ubezpieczycieli z krajów członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz oddziały ubezpieczycieli (z krajów UE/EFTA). 

Obecnie na krajowym rynku działa dziesięć TUW-ów. Osiem towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, może zaproponować polisy majątkowe (np. OC dla kierowców). Najbardziej rozpoznawalnymi TUW-ami jest: TUW TUZ  i TUW TUW. Pozostałe dwa towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych działają w segmencie polis życiowych (dział I ubezpieczeń). Warto wiedzieć, że TUW-y, podobnie jak spółki akcyjne, nie mogą jednocześnie oferować polis na życie oraz polis majątkowych.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

REKLAMA

Zgodnie z nazwą, główną cechą TUW-ów jest wzajemność. Takie podmioty można potocznie nazwać ubezpieczeniowymi spółdzielniami, ponieważ nie są one ukierunkowane na zysk i świadczą usługi dla swoich członków. Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych posiadają swój statut i muszą zostać wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Statut TUW-u jest zatwierdzany przez Komisję Nadzoru Finansowego, która później kontroluje działalność takiego podmiotu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych muszą posiadać statut zatwierdzony przez KNF i podlegają bieżącemu nadzorowi tej instytucji. Najważniejszą cechą TUW-ów jest wzajemność ubezpieczenia członków. 

Warto zwrócić uwagę, że TUW-y mogą warunkowo ubezpieczać osoby niebędące ich członkami, jeżeli statut przewiduje takie rozwiązanie. Składki od członków muszą jednak stanowić przynajmniej 90% łącznej składki zebranej przez towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych. Zgodnie z przepisami, wyróżnia się tzw. małe TUW-y, które świadczą usługi tylko dla swoich członków posiadających więzi zawodowe i przez trzy ostatnie lata zebrały mniej niż 5 mln euro/rocznie składki przypisanej brutto. Małe TUW-y podlegają mniej restrykcyjnym wymogom formalnym i prawnym.   
Niezależnie od statusu towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, jego działalność nie jest ukierunkowana na generowanie zysku.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy po spożyciu alkoholu

Nadwyżki finansowe wypracowane przez TUW, mogą skutkować lepszymi warunkami ubezpieczenia dla swoich członków (np. obniżką składki w kolejnym okresie ubezpieczenia). Decyzja o wykorzystaniu nadwyżki jest podejmowana na podstawie wyników głosowania członków. W ramach demokratycznej procedury, członkowie TUW-u decydują również o wyborze zarządu i rady nadzorczej. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Celem działania TUW-u, nie jest generowanie zysku (tak jak w przypadku ubezpieczeniowych spółek akcyjnych). Ewentualna nadwyżka finansowa z działalności TUW-u zwykle służy do poprawy warunków ubezpieczenia członków (np. obniżenia składki).

Dla kierowcy oferta TUW-u może być ciekawą alternatywa 

Z punktu widzenia kierowców poszukujących ochrony, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych mogą być realnymi konkurentami dla ubezpieczeniowych spółek akcyjnych. Polskie TUW-y oczywiście nie posiadają takiego zaplecza marketingowego, jak liderzy rynku ubezpieczeń. To jednak nie wyklucza korzystnych warunków oferty dotyczącej polis komunikacyjnych. Kierowcy nie powinni również obawiać się problemów z likwidowaniem szkód przez TUW, gdyż taki podmiot działa pod nadzorem KNF-u i Rzecznika Finansowego. 

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Osoby rozważające przystąpienie do TUW-u, przed wypełnieniem deklaracji członkowskiej, wpłaceniem wpisowego i wykupieniem udziałów, powinny przestudiować statut tej organizacji. We wspomnianym dokumencie, znajdują się wszystkie informacje o prawach i obowiązkach związanych z członkostwem. Warto pamiętać, że członkowie TUW-u czasem muszą pokryć jego stratę bilansową (np. poprzez dopłaty do składki). 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed dołączeniem do TUW-u, trzeba dokładnie przeczytać jego statut i zwrócić uwagę na obowiązki członków (np. związane z wykupieniem udziałów i pokryciem straty). Kwestie członkostwa są nieistotne dla osób, które będą korzystać z oferty TUW-u jako klienci „zewnętrzni”.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA