Japońskie coupe przekonało do siebie przede wszystkim sportowym nadwoziem, mocnymi silnikami, bardzo dobrym zachowaniem na drodze, rozsądną ceną i przede wszystkim niezawodnością. W znacznej mierze ostatnia cecha była konsekwencją rozsądnych, przemyślanych i nieskomplikowanych rozwiązań technicznych.
CRX II i system VTEC
Tak naprawdę Honda CRX zawdzięcza swoją renomę dzięki zastosowaniu bardzo nowatorskich jak na lata 80-te silników benzynowych. Prawie wszystkie jej wersje wyposażone były w jednostki napędowe o pojemności 1,6 litra pracujące na dwóch wałkach rozrządu (prawdziwą rzadkością jest wersja 1.4 91KM SOHC). Na piedestale chwały stanął jednak najmocniejszy ich wariant, dostępny od 1990 roku – 1.6 VTEC o mocy 150KM (ozn. modelu EE8). Silnik tej odmiany oferował bardzo wysoką moc pomimo swej niedużej pojemności skokowej. Kluczem do jego sukcesu było zastosowanie w nim systemu zmiennych faz rozrządu VTEC. Układ hydrauliczny przy odpowiednich obrotach jednostki napędowej przestawiał oba wałki rozrządu tak, by dźwignie zaworowe były popychane przez większe krzywki. Czas otwarcia zaworów i ich wznios był więc regulowany. W rezultacie silnik miał dwoistą naturę. Do 5200 obr./min nie przejawiał on nadmiernej chęci do rozpędzania auta. Po przekroczeniu tej granicy obrotów, łapał potężnych oddech powietrza a jego zapał do pracy zaskakiwał nawet największych malkontentów. Ten niepowtarzalny charakter silnika stał się ikoną i znakiem rozpoznawalnym Hondy na kolejne dwadzieścia lat. Dziś VTEC w swojej elektronicznej odmianie został niebywale ugrzeczniony i na próżno szukać w nowych Hondach tego ekscytującego pierwiastka.
reklama
reklama
Zobacz też: Technologia VTEC w silnikach Hondy
CRX II jako pojazd zabytkowy
Aby poczuć prawdziwego sportowego ducha japońskiej Hondy warto posiadać takie auto. Co więcej, istnieje teraz świetna okazja, aby myśleć o CRX II jako aucie zabytkowym. Najstarsze egzemplarze mają obecnie 26 lat, a ich właściciele mogą śmiało ubiegać się o nadanie im statusu samochodu zabytkowego.
Części zamienne do CRX II są łatwo dostępne
Osoby starające się o wyposażenie swojego samochodu w żółte tablice, mają największy problem ze spełnieniem wymogu, aby 75% jego głównych części było oryginalnych. W przypadku Hondy CRX dostęp do tych podzespołów nie jest trudny, a wiele części nadal można dostać w oficjalnej sieci sprzedaży Hondy. Na rynku nie brakuje też używanych podzespołów, które poprzez internet możemy zamówić nawet z odleglejszych miejsc w Europie. Warto pamiętać, że CRX został zbudowany w oparciu o model Civic.