REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?

Jakubowski Ryszard
 Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?; Fot. Fotolia
Jak sprawdzić, czy kupowany pojazd będzie spełniał kryteria pojazdu zabytkowego?; Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na pierwszy rzut oka trudno ocenić, czy dany oldtimerspełnia warunki, aby został uznany za zabytkowy. Nawet dokładniejsze oględziny nie zawsze pozwalają na rozpoznanie, czy zastosowane podczas jego eksploatacji części są oryginalne, czy użyte w zastępstwie oryginalnych.

REKLAMA

Zanim kupimy auto, należy rozpocząć jego oględziny - od porównania wyglądu zewnętrznego pojazdu innymi autami tej samej marki i tego samego typu. Ich zdjęcia i opisy można znaleźć w katalogach firmowych oraz na internetowych portalach poświęconych historii i rozwojowi motoryzacji. Jeżeli pojazd nie należy do grupy unikatów, wyprodukowanych w bardzo krótkiej serii, nie powinno być problemów ze znalezieniem odpowiednich informacji.

REKLAMA

Gdy pojazd wygląda dokładnie tak, jak w katalogu, można przystąpić do bardziej szczegółowych oględzin i ewentualnego sprawdzenia informacji w jego książce serwisowej, jeżeli taka była prowadzona. Należy przy tym zwrócić uwagę na daty napraw. Ponieważ części zamienne do danego typu były wytwarzane zwykle nie dłużej, niż przez 9 lat po zaprzestaniu jego produkcji, można przyjąć, że naprawy wykonane 15 i więcej lat od tej daty były wykonane prawie zawsze albo w oparciu o części, pochodzące z rozbiórki, albo były to substytuty części oryginalnych. 

Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?

REKLAMA

Nie ma problemu, jeżeli chodzi o części drobne, mało widoczne, albo takie, które nie zmieniają charakteru pojazdu, jak linki i cięgła giętkie, łożyska, a nawet elementy układu wydechowego, jeżeli zachowano ich oryginalny charakter, czyli jeżeli np. nie zastąpiono zwykłego tłumika tłumikiem wyczynowym typu Abarth. Podobnie z innymi podzespołami. Jeżeli pojazd nosi ślady tuningowania, ulepszeń i usprawnień, wykonywanych przez jego poprzednich właścicieli, jest niemal pewne, że zmieniono w nim wiele elementów na inne, z innych modeli lub nawet marek.

Powrót do stanu pierwotnego może być w przypadku takiego auta dość kłopotliwy, a często – niewykonalny. Na szczęście przepisy o kwalifikowaniu pojazdów do kategorii zabytkowych są dość liberalne i nawet gdy w pojeździe znajdzie się sporo różnych drobnych przeróbek i usprawnień, które jednak nie wpływają w znaczący sposób na jego wygląd, charakter itp. można przyjąć, że eksperci nie będą sprzeciwiali się z uznaniem go za zabytek. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zbadać we własnym zakresie stan techniczny kupowanego pojazdu?

Oczywiście dla pewności warto spisać wszystkie zauważone przeróbki i zasięgnąć opinii eksperta lub osoby z dużym doświadczeniem w pojazdach zabytkowych, czy są one dopuszczalne. Im krótsza lista takich przeróbek, tym lepiej. Ważne przy tym, aby te przeróbki nie były widoczne lub aby nie zmieniały wyglądu wnętrza pojazdu, a jeszcze lepiej, aby były one usuwalne, tak aby można było przywrócić pojazdowi jego dawny wygląd.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA