Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć

Federacja Konsumentów
Federacja Konsumentów
rozwiń więcej
wyjazd zimowy - jak go zaplanować
Planując zimowy wyjazd, musimy mieć na względzie, że choć z prawnego z punktu widzenia nie różni się on specjalnie od wakacyjnego letniego wyjazdu, to faktycznie jego organizacja wymaga dużo więcej uwagi. Jak zaplanować zimowy wyjazd?

Model wypoczynku

Przede wszystkim dlatego, że w przeciwieństwie do wyjazdów letnich większość zimowych urlopów połączona jest z uprawianiem sportu, w szczególności narciarstwa, co jak wiadomo może być przyczyną
kontuzji i urazów nawet u najbardziej doświadczonych amatorów białego szaleństwa.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Po pierwsze, musimy podjąć decyzję odnośnie modelu wypoczynku Mamy tu do wyboru dwie opcje - wyjazd przygotowany na własną rękę lub impreza organizowana przez biuro podróży. Obie mają wady i zalety. W wariancie pierwszym mamy pełną swobodę doboru środka transportu, lokalizacji i terminów, musimy jednak liczyć się z tym, że w przypadku gdy coś pójdzie nie tak, sami będziemy musieli składać reklamację i dochodzić roszczeń od poszczególnych usługodawców, np. hotelu, przewoźnika itp. Wybierając wypoczynek z biurem podróży, konsument musi dopasować się do ofert przedstawionych przez organizatora. Jednak w przypadku nieprawidłowości w wykonaniu usługi to właśnie biuro będzie adresatem wszystkich skarg, bez względu na to którego elementu wczasów dotyczą.

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Przed zawarciem umowy z biurem podróży warto ją dokładnie przeczytać. Należy wiedzieć, że w większości przypadków będą do niej dołączone tzw. Ogólne Warunki, które również warto znać. W umowie na pewno znajdzie się zapis, że kwitujemy odbiór tych warunków oraz oświadczamy, że się z nimi zapoznaliśmy. Praktyka pokazuje, że w rzeczywistości mało kto otrzymuje taki regulamin do ręki. A naprawdę warto się o niego upomnieć! Świadomy i dobrze zorganizowany konsument powinien się także zaopatrzyć w kopię oferty, na podstawie której dokonał wyboru konkretnego wyjazdu. Może to być katalog lub wydruk ze strony internetowej. Ustawa o usługach turystycznych, która reguluje funkcjonowanie tego rynku, stanowi, że w przypadku nieuregulowania określonej kwestii w umowie organizator związany jest treścią oferty umieszczonej np. w katalogu.

Drugą istotną kwestią jest ubezpieczenie

Nie powinniśmy wyruszać na zimowy urlop, szczególnie za granicę, nieubezpieczeni. W przypadku jakiegokolwiek zdarzenia, nawet niegroźnego, koszty opieki medycznej w innych krajach mogą nas niemile zaskoczyć.

Osoby wyjeżdżające do krajów Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii i Szwajcarii powinny przed wyjazdem wyrobić Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Procedura uzyskania karty jest bardzo prosta, szybka i bezpłatna, formularz dostępny jest również w Internecie. Gwarantuje ona podstawową opiekę w nagłych wypadkach. Turysta posiadający kartę powinien zostać potraktowany przez służbę zdrowia w danym kraju jak osoba, która jest w tym kraju normalnie ubezpieczona. Ale w różnych krajach zasady opieki zdrowotnej i świadczenia związane z ubezpieczeniem zdrowotnym mogą wyglądać różnie, co oznacza, że niektóre mogą być płatne lub płatne częściowo. Dopiero po powrocie oraz wypełnieniu wniosku i przedstawieniu rachunków możemy ubiegać się o odzyskanie niektórych poniesionych kosztów. Karta nie jest zamiennikiem ubezpieczenia od kosztów leczenia oraz następstw nieszczęśliwych wypadków.

Nowe prawo konsumentów i obowiązki e - sklepów

Przed wyruszeniem w drogę powinniśmy zatem zawrzeć dodatkową umowę ubezpieczenia. Nie należy jednak sugerować się wyłącznie wysokością składki. Należy zwrócić uwagę na:

  • Sumę ubezpieczenia, czyli górną kwotę, do której ubezpieczyciel będzie odpowiadał za naszą szkodę.
  • Sposób podziału sumy ubezpieczenia. W przypadku, gdy suma ubezpieczenia jest bardzo wysoka przy relatywnie niskiej składce, należy zrobić się podejrzliwym i dokładnie przestudiować Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Zdarza się, że choć suma jest wysoka, to na świadczenia ambulatoryjne, czyli takie, które są z reguły najczęściej przydarzają się, możemy wydać tylko bardzo mały jej ułamek, np. 250 euro.
  • Wymagany sposób zgłaszania zaistnienia szkody. Część towarzystw ubezpieczeniowych w swoich warunkach zastrzega, że szkoda musi być zgłoszona Centrum Alarmowemu Ubezpieczyciela w ciągu 24 godzin od jej powstania, chyba że uniemożliwiają to czynniki obiektywne, np. pacjent jest nieprzytomny.
  • Wariant, w jakim zawieramy umowę. Większość polis oferowanych jest w dwóch wariantach. Pierwszy, podstawowy obejmuje tylko zdarzenia nagłe, niezwiązane ze schorzeniami i stanami wykrytymi przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Drugi, rozszerzony rozciąga opiekę ubezpieczeniową także na zdarzenia, będące konsekwencje chorób przewlekłych. Należy wziąć to pod uwagę.
  • Ochrona na wypadek uprawiania sportów zimowych. Część polis nie obejmuje ochroną urazów powstałych wskutek amatorskiego uprawiania sportów zimowych. Rozszerzenie polisy o to ryzyko wymaga dopłaty. Warto to zweryfikować przed zawarciem umowy.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy


Odrębną kwestią jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

Jest ono przydatne, gdy – na przykład jeżdżąc na nartach - zrobimy komuś krzywdę. W wielu przypadkach to my będziemy zobowiązani do pokrycia kosztów leczenia poszkodowanej osoby. Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej będzie nas od tego chronić.

Obyło się bez nieszczęśliwych wypadków, ale organizator nie wywiązał się należycie ze swoich obowiązków

W takiej sytuacji należy jak najszybciej złożyć reklamację. W reklamacji opisujemy wszystkie nieprawidłowości, które miały miejsce oraz wskazujemy, jakiej rekompensaty z tego tytułu żądamy. Przy ustaleniu wysokości roszczenia pomocna może okazać się Tabela frankfurcka, która, choć nie ma w Polsce wiążącego charakteru, jest to dokument nieformalny, to może być przydatna, gdy jakość rzeczywiście świadczonych usług różniła się od oferty biura podróży i zawartej umowy. Znajdują się w niej takie działy, jak: rodzaj usługi, typy wady w jej wykonaniu, propozycja, wyrażona w procentach, zwrotu ceny imprezy turystycznej proporcjonalnie do zaistniałych uchybień czy nienależytego wykonania usługi.

Obowiązki sprzedawcy wobec konsumentów

Składając reklamację pamiętajmy jednak, że organizator odpowiada jedynie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, a nie za spełnienie naszych wewnętrznych oczekiwań związanych z wyjazdem.
Pamiętajmy również, że to na turyście spoczywa obowiązek udowodnienia nieprawidłowości. Stąd warto jest robić zdjęcia, kręcić filmy, zebrać poświadczenia od innych uczestników imprezy turystycznej.

Reklamację należy złożyć pisemnie - listem poleconym. Można to uczynić już w trakcie imprezy lub w terminie trzydziestu dni od momentu jej zakończenia. Należy jednak pamiętać, że jest to termin, w którym biuro podróży musi ją otrzymać, a nie termin na nadanie pisma. Do tak złożonej reklamacji organizator musi ustosunkować się w przeciągu 30 dni od momentu jej otrzymania. Niezajęcie stanowiska w tym terminie będzie równoznaczne z uznaniem jej.

W sytuacji, w której reklamacja nie została uznana, pomimo iż usługa nie była należycie świadczona, pozostaje droga sądowa. Przed podjęciem decyzji o wytoczeniu powództwa warto zgłosić się do Oddziału Federacji Konsumentów. Doradca konsumencki, po zapoznaniu się z dokumentami, udzieli porady, może sporządzić wystąpienie do biura podróży, a nawet przygotować pozew do sądu.

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...