Zalety wywiadu gospodarczego

Kancelaria Effect
Kancelaria Effect z Krakowa zajmuje się dochodzeniem odszkodowań komunikacyjnych i powypadkowych na terenie całego kraju
rozwiń więcej
Zalety wywiadu gospodarczego
Wywiad gospodarczy pozwala zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorców sprzedających swoje towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. W takiej sytuacji wywiad gospodarczy pozwoli sprawdzić czy kontrahent jest zadłużony, czy niewypłacalny.

Szukanie nowych rynków zbytu na towary i usługi to priorytet dla wielu przedsiębiorców. Każdy nowy kontrahent, to potencjalnie dodatkowy dochód dla firmy, a przecież w prowadzeniu działalności gospodarczej chodzi właśnie o to, by przynosiła ona zyski. Prowadzenie działalności gospodarczej bywa jednak ryzykowne. Nie każdy kontrahent jest bowiem rzetelnym płatnikiem. Czasem wynika to ze zwykłej nieuczciwości, czasem z innych względów. Bez względu na powody, brak terminowej płatności jest jednak zawsze problemem dla przedsiębiorcy. Dlatego też, niezależnie od branży i wielkości firmy warto sprawdzać wiarygodność potencjalnego partnera handlowego.Taką możliwość daje wywiad gospodarczy.

Zobacz: Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Wywiad gospodarczy jest usługą pozwalającą zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy, to przede wszystkim przedsiębiorców sprzedających swe towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. Jest to najczęściej spotykana w obrocie gospodarczym, a jednocześnie najbardziej ryzykowna dla sprzedającego lub usługodawcy, forma współpracy handlowej. Z płatnościami nie będzie miał bowiem problemów przedsiębiorca sprzedający towar za gotówkę lub też za przedpłatą. Jedynie przy transakcjach z odroczonym terminem płatności istnieje ryzyko nie uzyskania zapłaty w terminie, pomimo dostarczenia towaru lub wykonania usługi. Dlatego właśnie przy sprzedaży z odroczonym terminem płatności warto sprawdzać czy kontrahent, któremu udzielamy kredytu kupieckiego nie jest poważnie zadłużony lub nawet całkowicie niewypłacalny.

Zobacz też: Nowe sposoby dotarcia do dłużnika

Na czym polega wywiad gospodarczy?

Usługa wywiadu gospodarczego polega w szczególności na uzyskaniu oraz analizie informacji dotyczących sytuacji prawnej i finansowej wskazanego przedsiębiorcy. Raporty gospodarcze zawierają zazwyczaj najważniejsze informacje o kontrahencie, takie jak np.: dane rejestrowe i teleadresowe przedsiębiorstwa, zakres jego działalności, strukturę kapitałową, personalia członków zarządu i udziałowców, powiązania osobowe i kapitałowe z innymi podmiotami, informacje o zaległościach finansowych, postępowaniach egzekucyjnych oraz postępowaniach windykacyjnych, majątek ruchomy i nieruchomy. Dane te uzyskiwane są z rejestrów sądowych i urzędowych (KRS, rejestr REGON, CEIDG), raportów i sprawozdań finansowe publikowane przez przedsiębiorstwa oraz innych źródeł (np. Internet, biura informacji gospodarczej, osobiste wizyty w siedzibie kontrahenta, wywiad środowiskowy).

Zobacz: Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

Prawidłowo przeprowadzony wywiad gospodarczy pozwala ograniczyć ryzyko zawierania umów z nierzetelnymi lub niewypłacalnymi kontrahentami, a tym samym uniknąć kosztów oraz czasu poświęconego na późniejszą windykację należności lub prowadzenie postępowań sądowych i egzekucyjnych.

Wywiadu gospodarczego nie można utożsamiać z nielegalnym szpiegostwem gospodarczym. Jego celem nie jest bowiem uzyskanie w sposób nielegalny tajemnic handlowych konkurencyjnego przedsiębiorstwa, lecz zbadanie - wyłącznie za pomocą legalnych środków - wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta.

Zobacz: Skarga na czynności komornika a obowiązki wierzyciela

Kiedy potrzebny wywiad?

Tak jak wspomniano powyżej, wywiad gospodarczy z reguły stosuje się do nowych i nieznanych partnerów handlowych, można go jednak użyć także w stosunku do znanych kontrahentów, którzy zaczęli wykazywać pogorszenie dyscypliny płatniczej. W niektórych branżach, szczególnie narażonych na problemy z nieterminowymi płatnościami, takich jak np. branża budowlana, warto cyklicznie sprawdzać stałych kontrahentów, nawet gdy nic nie wskazuje na to, by mogli oni mieć problemy finansowe. Wystarczy bowiem jedna nieudana inwestycja lub też jeden nieuczciwy kontrahent, by prężnie działająca firma z rzetelnego płatnika zamieniła się w bankruta.

Na koniec warto zauważyć, że informacje uzyskane w ramach wywiadu gospodarczego mogą być również bardzo przydatne na etapie ewentualnej egzekucji komorniczej, prowadzonej względem niewypłacalnego kontrahenta.

Zobacz: W jakiej kolejności są zaspokajani wierzyciele?

Autor: Rafał Latos – Prawnik

Kancelaria Effect

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...