Wpływ technologii cyfrowych na rozwój przedsiębiorstw

Dell
rozwiń więcej
Wpływ technologii cyfrowych na rozwój przedsiębiorstw /shutterstock.com / www.shutterstock.com
Skutki cyfrowej transformacji przedsiębiorstw można dziś łatwo zaobserwować niemal w każdej branży. Zastosowanie nowoczesnych technologii zwiększa możliwości, jak również często zdecydowanie poprawia sytuację firm, niezależnie od ich wielkości i obszarów prowadzonej działalności.

W badaniu Digital Transformation Index Survey, przeprowadzonym niedawno przez Dell EMC, 52% ankietowanych potwierdziło, że w ostatnich trzech latach w ich sektorze nastąpiły istotne zmiany. Ankieta objęła ponad 4 000 przedstawicieli kadry kierowniczej wyższego szczebla z 16 krajów. Niemal połowa respondentów obawia się, że w ciągu najbliższych pięciu lat sposób działania ich przedsiębiorstw stanie się przestarzały.

Wspomniane statystyki dostarczają jednak nie tylko negatywnych informacji. Wskazały one, że sektor przedsiębiorstw wreszcie dostosowuje się do dynamicznych zmian potrzeb klientów i modernizuje swoją infrastrukturę IT. We współczesnym globalnym środowisku biznesowym coraz częściej kluczem do sukcesu jest szybkość docierania do odbiorców i elastyczność działania. Do tego dochodzą zmieniające się oczekiwania pracowników i presja na silniejsze ukierunkowania na klienta. Kadry kierownicze muszą więc pogodzić się z faktem, że inwestycje w modernizację środowiska IT to priorytet.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Technologia daje przewagę konkurencyjną

Technologia zwiększa możliwości, a nierzadko diametralnie zmienia sytuację firm, niezależnie od ich wielkości i obszarów działania. Rywalami dużych, doświadczonych firm z sektora usług, finansów i ubezpieczeń coraz częściej stają się zdecydowanie mniejsze podmioty. Nierzadko są to start-upy, które duży nacisk kładą na technologię, mają niższe koszty operacyjne i znacznie większą elastyczność. Widać to w wynikach badania Dell EMC, w którym 78% ankietowanych przedstawicieli kadry kierowniczej przyznało, że największą konkurencją dla ich firm są i będą start-upy. Kolejne 62% respondentów dostrzegło już w swojej branży nowe podmioty, które powstały dzięki dostępności nowych technologii i narzędzi cyfrowych.

Pokonywanie barier

W przypadku firm, które zamierzają dopiero rozpocząć proces transformacji cyfrowej, z danych wyłania się kilka wyraźnych przeszkód, utrudniających modernizację IT. Najczęściej deklarowanym przez badanych problemem jest brak środków finansowych i zasobów — wymieniła go jedna trzecia ankietowanych. Należy tu podkreślić, że ograniczenia budżetowe nie zawsze stanowią barierę nie do pokonania. Oferta dostawców technologii coraz częściej obejmuje usługi finansowe towarzyszące samym produktom, umożliwiające rozłożenie płatności w czasie. Jednocześnie, wraz z pojawieniem się tańszych, bardziej zaawansowanych technologii wirtualizacji i chmur, przedsiębiorstwa uzyskały też szeroką gamę opcji pozwalających im wdrażać przyszłościowe technologie, a jednocześnie oszczędzać na kosztach sprzętu i utrzymania. Technologie tego typu zapewniają większą elastyczność i możliwość rozbudowy środowiska na bieżąco, w miarę pojawiania się nowych potrzeb.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017


Drugim kluczowym problemem dla przedsiębiorstw dążących do transformacji cyfrowej okazały się kwestie związane ze szkoleniem i pozyskiwaniem wyspecjalizowanych pracowników. Globalny niedobór kwalifikacji rośnie (zwłaszcza w sektorze technologicznym), coraz trudniej jest więc znaleźć doświadczonych specjalistów, którzy mogliby pokierować wprowadzaniem zmian technologicznych. Problem ten można jednak zniwelować poprzez rozpoczęcie współpracy między odseparowanymi dotychczas działami i wymianę wiedzy. Innym rozwiązaniem jest krótkoterminowe zatrudnienie konsultantów zewnętrznych. W przypadku tych przedsiębiorstw, które nie mogą sobie pozwolić na trwałe zwiększenie liczebności personelu, wsparcie z zewnątrz może okazać się niezbędne do udanej instalacji nowych rozwiązań, a jednocześnie pozwoli wewnętrznym ekspertom zdobyć umiejętności niezbędne do obsługi zmodernizowanego środowiska IT.

Przetrwają najszybsi

Szybka ewolucja platform technologicznych dla przedsiębiorstw i użytkowników indywidualnych sprawia, że konieczne jest opracowanie solidnej strategii cyfrowej, która uwzględni aktualne i przyszłe potrzeby, potencjalne wahania rynkowe i pojawianie się nowych rywali. Szefowie firm zdają sobie z tego sprawę, lecz mimo tego nowe wyzwania potrafią trwale blokować proces wdrażania rozwiązań kolejnej generacji.

Aby z powodzeniem wdrożyć strategię transformacji cyfrowej, kierownictwo musi ocenić potrzeby przedsiębiorstwa, przeanalizować trendy rynkowe, wymagania klientów i zasoby dostępne do sfinansowania projektu i pokierowania jego realizacją. Firmy mają dziś do dyspozycji wiele narzędzi cyfrowych oraz wsparcie dostawców, sprzedawców i zewnętrznych konsultantów, dlatego znalezienie optymalnych rozwiązań, dostosowanych do potrzeb i możliwości danego przedsiębiorstwa, jest jak najbardziej możliwe. Nawet kwestie budżetowe stanowią coraz mniejszą barierę, kiedy elastyczne opcje finansowania pomagają stworzyć realny plan płatności, dostosowany do możliwości firmy.

Autor: Adam Wojtkowski, Dyrektor Generalny Dell EMC, Enterprise Business w Polsce

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...