Regulamin sklepu internetowego po zmianach z grudnia 2014 r.

3 Z Kancelaria Radcy Prawnego Izabela Odziemiec
ekspert z zakresu prawa pracy i prawa cywilnego
rozwiń więcej
Regulamin sklepu internetowego po zmianach z grudnia 2014 r. / Fot. Fotolia / Fotolia
Regulamin sklepu internetowego należy dostosować do zmian, które weszły w życie 25 grudnia 2014 r. Główne modyfikacje to wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy z 10 dni do 14 dni, doprecyzowanie obowiązków informacyjnych oraz problemu zwrotu kosztów przesyłki w przypadku odstąpienia od umowy.

Sprzedaż internetowa

Sprzedaż z tradycyjnych sklepów częściowo została przeniesiona do sklepów internetowych. Zapewne prowadzenie firmy on-line jest mniej kosztowne, bowiem częstokroć odpada konieczność wynajęcia dużych powierzchni usługowych czy magazynowych. Konsumenci również chętnie korzystają z usług on-line, moją możliwość porównania ceny i dostawy towaru bezpośrednio do domu. Może zdarzyć się jednak i tak, że zamówiony towar nie będzie spełniał oczekiwań konsumenta. Może też się okazać, że jest to towar w złym rozmiarze lub zwyczajnie się nie podoba. Dodatkowo konsument ma prawo wiedzieć co kupuje i od kogo.

Regulamin sklepu internetowego

Ochronie konsumentów w sieci służą regulaminy sklepu internetowego. Większość użytkowników Internetu i zwolenników szybkich zakupów drobny druczek odstręcza. Najczęściej korzysta się z niego, gdy pojawia się jakiś problem czy chęć zwrotu  zakupionego produktu.

Zmiany z 25 grudnia 2014 r.

Z dniem 25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta nakładająca liczne obowiązki na przedsiębiorców, w tym świadczących sprzedaż w sklepach internetowych. Najprostszym sposobem wprowadzenia zmian dla świadczącego sprzedaż przez Internet jest przygotowanie regulaminu sklepu internetowego uwzględniającego wszelkie  wymogi ustawowe.

Jak założyć własny sklep internetowy - 5 kroków

Potwierdzenie zapoznania się z regulaminem

Zanim pokrótce je omówię, chcę przybliżyć Państwu czym jest ów regulamin. Zgodnie z postanowieniami kodeksu cywilnego regulamin jest wzorcem umownym czyli narzuconym przez jedną ze stron kontraktem, który w przypadku spełnienia określonych warunków wywołuje skutki dla konsumenta. By konsument był związany postanowieniami takiej umowy, regulamin musi zostać udostępniony przed zawarciem umowy w taki sposób, że konsument może przechowywać regulamin i odtwarzać bez znacznych trudności - kodeks cywilny mówi o odtwarzaniu w zwykłym toku czynności. Dobrze jest umożliwić ściąganie regulaminu na dysk twardy użytkownika sklepu, najlepiej w dostępnym dla wszystkich formacie. Z reguły zamieszczenie regulaminu na stronie internetowej spełnia określone kryteria, dla celu bezpieczeństwa internetowego przedsiębiorcy zalecałabym jednak opcję zaznaczania potwierdzenia zapoznania się z regulaminem przed dokonaniem transakcji.

Zadaj pytanie na FORUM

Obowiązki informacyjne

Na właścicielu sklepu internetowego ciąży szereg obowiązków informacyjnych, te zapisy powinny znaleźć się w regulaminie - chodzi o informacje precyzyjne, wyczerpujące ale jednocześnie napisane prostym i nieskomplikowanym językiem, dotyczące (m.in.) cech rzeczy i świadczonych usług, uprawnienia konsumenta do odstąpienia od umowy, obowiązku poniesienia kosztów zwrotu rzeczy. Dodatkowo prowadzący sklep internetowy jest zobowiązany poinformować o głównych cechach towaru, swoich danych tj. nazwa, adres, mail czy telefon.

Wprowadzając zmiany w regulaminie sklepowym, należy pamiętać o tym jak informować konsumenta - jeśli umowa zawierana na odległość, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, nakłada na konsumenta obowiązek zapłaty. W pierwszej kolejności przedsiębiorca jest zobowiązany dostarczyć konsumentowi w jasny i widoczny sposób - jeszcze przed złożeniem zamówienia głównych cechach świadczenia, łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, czasie trwania umowy, minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy. Dodatkowo przedsiębiorca odpowiada za to, że konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. W przypadku, gdy do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania. Sankcją niezastosowanie tych przepisów jest to, że umowa nie zostanie zawarta, a każda ze stron będzie musiała zwrócić spełnione świadczenie.

Zmiany w sprzedaży bezpośredniej i internetowej

Dłuższy termin na odstąpienie od umowy

W nowym regulaminie przedsiębiorca musi uwzględnić to, iż został wydłużony termin do odstąpienia od umowy zawieranej na odległość z 10 do 14 dni. By zachować ten termin konsument musi wysłać oświadczenia przed jego upływem, bądź też, jeśli przedsiębiorca to umożliwi - złożyć oświadczenia w formie elektronicznej. Konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny.

W przypadku, gdy konsument nie zostanie prawidłowo poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy i terminie na złożenie oświadczenia, prawo to wygaśnie dopiero po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminy 14-dniowego.

Pani Agata w dniu 20 maja zamówiła przez Internet odkurzacz. Przed zakupem była poinformowana o prawie odstąpienia od zawarcia umowy i tym, że może od niej odstąpić w terminie 14 dni.  Pani Agata otrzymała towar w dniu 22 maja. W dniu 25 maja Pani Agata złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odesłała zakupiony odkurzacz. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Pani Agacie koszty zakupu.

Pan Marek w dniu 3 marca zamówił on-line komplet garnków na prezent dla żony. Przesyłkę otrzymał następnego dnia. Przed zamówieniem nie był informowany o prawie odstąpienia od zawarcia umowy i tym, że może od niej odstąpić w terminie 14 dni - sprzedawca nie zamieścił na stronie regulaminu. W kwietniu żona Pana Marka otrzymała garnki w prezencie i postanowiła je oddać. Jest to możliwe, ponieważ nie minął jeszcze termin do złożenia oświadczenia o odstąpieniu, ponieważ z uwagi na brak informacji o odstąpieniu został przedłużony o 12 miesięcy od dnia upływu terminu 14 - dniowego. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić Panu Markowi koszty zakupu.

Sprzedaż alkoholu przez internet - czy możliwa?

Zwrot kosztów dostawy

Swoistym novum jest uregulowanie kwestii spornych, co do zwrotu kosztu dostawy poniesionej przez klienta, w przypadku odstąpienia, przedsiębiorca jest zobowiązany do pokrycia dostawy w cenie najniższego stosowanego sposobu doręczenia.

Pan Robert zamówił bluzę w sklepie internetowym za 100 zł. Miał do wyboru przesyłkę pocztą polską -  cena 6 zł, odbiór w paczkomacie - 7 zł oraz dostarczenie rzeczy przez kuriera - 15 zł. Klient wybrał opcję najdroższą - kuriera i poniósł łączny koszt 115 zł. W przypadku odstąpienia od umowy może domagać się łącznie 106 zł. Sam też musi opłacić zwrot towaru do sklepu. 

Niektóre zapisy nowej ustawy mogą przysporzyć kłopoty sprzedawcom, zwłaszcza przy zmianie dotychczasowych regulaminów. Z całą pewności służą bezpieczeństwu konsumentów korzystających z usług poprzez Internet, co niejako przekłada się również na częstsze zakupy w sieci. 

Czy w sklepie internetowym konieczna jest kasa fiskalna?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...