| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Poradniki > Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca sprzedający towary przez internet

Przedsiębiorca świadczący usługi przez internet ma obowiązek wykonania umowy najpóźniej w terminie 30 dni od dnia złożenia zamówienia. Przed wysłaniem towaru nie może żądać od klienta zapłaty. Musi też przyjąć zamówiony przez konsumenta towar, nawet gdy ten nie poda powodu jego zwrotu.

Nie ma jednej i generalnej reguły określającej optymalny sposób zabezpieczenia się danej firmy przed ewentualnymi działaniami nieuczciwych kontrahentów przy zawieraniu na odległość umów kupna-sprzedaży, a następnie jej wykonywaniu. Każda firma zajmująca się taką działalnością powinna zwracać uwagę przede wszystkim na sprawdzenie zasad reprezentacji obowiązujących u przedsiębiorcy będącego jej kontrahentem, a także ustalenie, kto w imieniu danego kontrahenta jest uprawniony do zawarcia z naszą firmą kontraktu. Jeśli kontrahentem jest przedsiębiorca wpisany do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, należy zapoznać się z odpisem z tego rejestru, aby sprawdzić zasady reprezentacji danego przedsiębiorcy oraz to, czy osoby mające reprezentować naszego kontrahenta przy zawieraniu umowy są ujawnione w tym Rejestrze jako osoby uprawnione do jego reprezentowania. Jeżeli ich nie ujawniono w Rejestrze, należy zażądać stosownego pełnomocnictwa udzielonego przez osoby ujawnione w Rejestrze Przedsiębiorców.
Sam fakt zawarcia umowy kupna-sprzedaży winien być udokumentowany na piśmie. W przypadku zawierania na odległość umów kupna-sprzedaży najczęściej będzie tu chodzić o udokumentowanie okoliczności złożenia zamówienia oraz przyjęcia go przez drugą stronę do realizacji. Dokumentacja ta winna zawierać przynajmniej podstawowe składniki treści zawieranej na odległość umowy kupna-sprzedaży, takie jak: kto, komu, co, za ile sprzedaje i kiedy ma być wykonana dostawa lub zapłata. Przedsiębiorca powinien również dokumentować wszystkie etapy wykonywania już zawartej umowy w zakresie dostarczania towaru bądź otrzymania ceny, a także wszelkich okoliczności wskazujących na zaistnienie jakichkolwiek nieprawidłowości w wykonywaniu umowy. Ważne jest to przede wszystkim w przypadku zaistnienia sporu przed sądem gospodarczym, bowiem sądy te przy rozpoznawaniu tego rodzaju sporów bazują przede wszystkim na dokumentach. W przypadku zaistnienia perturbacji w wykonaniu przez drugą stronę zawartego kontraktu firma nie powinna zbyt długo prowadzić negocjacji, odkładając w ten sposób wystąpienie na drogę sądową. Z praktycznego doświadczenia można wywnioskować, iż przedłużające się negocjacje służą nieuczciwemu kontrahentowi do wyprowadzenia majątku, w tym otrzymanego towaru. Lepiej jest zaatakować przeciwnika na drodze sądowej, by uzyskać sądowe udzielenie zarządzenia tymczasowego celem zabezpieczenia dochodzonego roszczenia bądź nakaz zapłaty i w ten sposób polepszyć, na drodze procesu, swoją pozycję negocjacyjną.
Przedsiębiorca sprzedający towary na odległość z dużą dozą ostrożności powinien podchodzić do instytucji kredytu kupieckiego, tj. odraczania w czasie terminu płatności za sprzedany towar. W przypadku wydania towaru przed terminem płatności całe ryzyko ekonomiczne transakcji spoczywa na sprzedawcy, dlatego też dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z instytucji zastrzeżenia własności rzeczy sprzedanej do momentu uiszczenia ceny z art. 589 i nast. kodeksu cywilnego. Zastrzeżenie to powinno być dokonane w formie pisemnej z datą pewną, co powoduje jego skuteczność wobec wierzyciela kupującego. W przypadku udzielenia kredytu kupieckiego sytuacja finansowa dłużnika między otrzymaniem towaru a terminem zapłaty może ulec zmianie wskutek działań, np. innych wierzycieli naszego kontrahenta. Warto również umieścić na samym towarze wzmianki o zastrzeżeniu prawa własności. Pozwoli to wyłączyć dobrą wiarę ewentualnych dalszych nabywców towaru, w sytuacji gdy nasz nieuczciwy kontrahent sprzedałby uprzednio od nas kupiony towar, lecz nam nie zapłacił. Należy rozważyć korzystanie z instytucji poręczenia, gwarancji bankowej, gdyż są to mechanizmy wprowadzające odpowiedzialność osoby trzeciej za zobowiązanie naszego kontrahenta. Nie można zapominać o możliwości ustanowienia zabezpieczeń rzeczowych na innych składnikach majątku naszego kontrahenta, czy to w postaci zastawu rejestrowego (rzeczy ruchome, wierzytelności, prawa), czy też hipotek (nieruchomości). W tym przypadku podstawowe znaczenie ma określenie wartości zabezpieczonego majątku do wysokości naszej wierzytelności. W realiach polskiego obrotu gospodarczego może nie sprawdzić się natomiast zabezpieczenia w postaci weksli. W Polsce praktycznie nie istnieje rynek obrotu wekslowego, co powoduje, że weksel jedynie ułatwia uzyskanie stosownego orzeczenia sądowego zasądzającego zapłatę, którego egzekucja i tak zależy od aktualnej kondycji finansowej naszego kontrahenta.

JACEK SIŃSKI
radca prawny, partner w kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Najda Consulting

Realizacja projektów inwestycyjnych dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »