REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koncerny w Europie chcą pozyskiwać ropę ze źródeł, które zwiększą efekt cieplarniany?

ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia
ciężarówka ekologia diesel Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy koncerny paliwowe będą uzyskiwać ropę ze szkodliwych piasków bitumicznych, bogatych w ropę jednak niezwykle szkodliwych dla środowiska? Według najnowszych raportów ekspertów wiele na to wskazuje.

Nowe opracowanie ujawnia europejskie rafinerie zdolne do uzyskiwania ropy ze szkodliwych piasków bitumicznych (roponośnych). Ponad połowa rafinerii w Europie jest gotowa do przetwarzania wysokowęglowych piasków bitumicznych, jednego z najbardziej szkodliwych paliw w procesie produkcji – ujawnia przekrojowy raport poświęcony europejskiemu przemysłowi rafineryjnemu [1].

REKLAMA

71 z 95 europejskich rafinerii (w tym dwie w Polsce) ma możliwość przetwarzania surowca pochodzącego z piasków bitumicznych i po raz pierwszy zostały one oznaczone na mapie stworzonej przez organizacje „Friends of the Earth Europe” i „Transport & Environment”, do której należy INSPRO [2].

Zobacz też: Nowy rodzaj paliwa: Blue Crude i Audi e-diesel

REKLAMA

Wydobycie i rafinacja piasków bitumicznych wytwarza od trzech do czterech razy więcej gazów cieplarnianych niż konwencjonalna ropa [3]. Mapa i studium udowadnia konieczność zwiększenia działań powstrzymujących przetwarzanie tego surowca w Europie, w celu powstrzymania efektu cieplarnianego poniżej 2°C, oraz by zapewnić przejście na demokratyczny i oparty na odnawialnych źródłach energii system.

Laura Buffet, specjalistka od paliw w T&E stwierdziła: „Wiemy, że paliwa kopalne powinny pozostać w ziemi, a szczególnie te wysoko nasycone węglem jak piaski bitumiczne, jeśli tylko chcemy uniknąć zwiększenia efektu cieplarnianego. Ale teraz wiemy również, że ponad połowa europejskich rafinerii lekceważy tę niewygodną prawdę. Europejczycy mają prawo wiedzieć skąd pochodzi paliwo, którego używają i jak szkodliwe ono jest. To studium udowadnia potrzebę oznaczania paliw – ile emitują węgla lub o ile tę emisję zmniejszają.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odrzucenie przez prezydenta Baracka Obamę realizacji projektu rurociągu Keystone XL to jasny komunikat – piaski bitumiczne nie powinny być częścią miksu energetycznego [4]. Tymczasem Unia Europejska nie robi nic, by powstrzymać napływ tego szkodliwego dla klimatu surowca. Raport NRDC z 2014 r. stwierdza, że nieograniczony import piasków bitumicznych może zwiększyć europejski wpływ na klimat o równowartość dodatkowych 6 milionów aut na drogach [5].

Zobacz też: Audi produkuje nowe paliwo

REKLAMA

Colin Roche, aktywistka ds. przemysłu wydobywczego Friends of the Earth Europe stwierdziła: „Piaski bitumiczne są szkodliwe dla klimatu, a polityka energetyczna Unii dodatkowo podtrzymuje tę niebezpieczną branżę. Nasza mapa rzuca światło na rynek ropy, rafinerie i tym samym pozwala obywatelom zlokalizować pobliskie rafinerie i wyrazić sprzeciw wobec sprowadzania piasków bitumicznych w Europie. Projekty związane z piaskiem roponośnym, w Kanadzie i nie tylko, powinny być natychmiast przerwane, a inwestycje powinny być przekierowane w stronę czystych, odnawialnych i zrównoważonych źródeł energii.”

Pierwsza dostawa surowca z piasków roponośnych dotarła do Europy w czerwcu 2014, do Bilbao w Hiszpanii [6]. Wstępna propozycja Komisji Europejskiej implementacji dyrektywy o jakości paliw (FQD), zniechęcała do użycia wysoko węglowych paliw kopalnych, takich jak piaski bitumiczne, niestety nie znalazło to odzwierciedlenia w finalnej wersji tekstu.

Źródło: materiały prasowe INSPRO

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA