| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Wydarzenia > Toyota testuje autobus na wodór

Toyota testuje autobus na wodór

Toyota testuje w Tokio swój nowy ekologiczny autobus. Tym razem sercem jego układu napędowego będzie silnik zasilany ogniwami wodorowymi.

Autobus na wodór w Tokio

Toyota we współpracy z Hino Motors testuje w Tokio autobus na wodorowe ogniwa paliwowe przed wprowadzeniem go na rynek w 2016 roku. Celem programu jest sprawdzenie praktycznych aspektów wykorzystywania autobusów na ogniwa paliwowe w wielkim mieście. Testy obejmą także zastosowanie ogniw paliwowych zasilających miejskie autobusy do zaopatrywania w energię centrów pomocy kryzysowej w przypadku naturalnych katastrof.

W grudniu 2014 roku Toyota rozpoczęła sprzedaż pierwszego na świecie seryjnego samochodu na wodorowe ogniwa paliwowe — Toyoty Mirai. Był to ważny krok na drodze do urzeczywistnienia wizji społeczeństwa wodorowego. Miesiąc później autobus na wodorowe ogniwa paliwowe produkcji Toyoty i Hino Motors rozpoczął pracę w systemie komunikacji miejskiej w Toyota City. Trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia nowego modelu do oferty komercyjnej.

Zobacz też: VW Golf Variant napędzany wodorem

Od 24 do 30 lipca autobus na ogniwa paliwowe będzie testowany na trasach autobusowych w Tokio. Producent zdobył już pierwsze doświadczenia podczas eksploatacji w Toyota City. Kolejne testy są konieczne ze względu na inne warunki drogowe oraz większe natężenie ruchu w metropolii. Toyota zbierze od mieszkańców stolicy oraz władz miasta opinie o autobusie, które uwzględni podczas dalszych prac nad udoskonaleniem produktu. Akcja ma na celu także zwiększenie świadomości o możliwościach autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe wśród użytkowników komunikacji miejskiej.

Testy obejmą wykorzystywanie systemu ogniw paliwowych miejskich autobusów do zaopatrywania w energię elektryczną centrów ewakuacji ludności organizowanych w razie klęski żywiołowej w szkołach i ośrodkach kultury. Jeden autobus może zaopatrywać budynek w energię przez 5 dni przy zużyciu 50 kWh dziennie.

Harmonogram testów

1. Testy drogowe autobusów na ogniwa paliwowe

Daty: 24 i 27-30 lipca 2015

Miejsce: centrum Tokio i nabrzeże

Liczba pojazdów: 1

2. Testy systemu zasilania urządzeń zewnętrznych „Vehicle to Home”

Data: 25 lipca 2015

Miejsce: Metropolitan Research Institute for Environmental Protection w Tokio

Liczba pojazdów: 1

Autobus na wodorowe ogniwa paliwowe

Autobus na ogniwa paliwowe powstał we współpracy Toyoty z należącym do Toyota Group Hino Motors, na bazie hybrydowego autobusu Hino oraz systemu ogniw paliwowych opracowanego do Toyoty Mirai. System wytwarza energię elektryczną w reakcji wodoru i tlenu. Wodór jest przechowywany w specjalnych zbiornikach, zaś tlen pobierany z powietrza. Tankowanie autobusu trwa 10 minut i zapewnia zasięg 150 km. Autobus wyposażony jest w dwa zestawy ogniw paliwowych i dwa silniki elektryczne oraz osiem wysokociśnieniowych zbiorników wodoru.

Specyfikacja autobusu na wodorowe ogniwa paliwowe

Pojazd

Długość / szerokość / 
wysokość (mm)

10 525 / 2 490 /

3 340

Liczba miejsc (siedzących, stojących i dla kierowcy)

77 (26+50+1)

Zespół ogniw paliwowych

Nazwa

Zespół ogniw paliwowych Toyoty

Typ

Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym

Maksymalna moc

114 kW × 2 /

155 KM × 2

Silnik elektryczny

Typ

synchroniczny AC

Maksymalna moc

110 kW × 2 /

149,5 KM ×2

Maksymalny moment
obrotowy

335 Nm × 2

Zbiorniki sprężonego wodoru

Typ

Na sprężony wodór

Ciśnienie wodoru

70 MPa

Liczba zbiorników

8

Pojemność

480 l

Akumulatory

Typ

Niklowo-metalowo-
wodorkowy

System zasilania odbiorników zewnętrznych „Vehicle to Home”

Maksymalna moc / napięcie

9,8 kW/ DC 300 V

Źródło: materiały prasowe Toyota

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »