| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Wydarzenia > Toyota testuje autobus na wodór

Toyota testuje autobus na wodór

Toyota testuje w Tokio swój nowy ekologiczny autobus. Tym razem sercem jego układu napędowego będzie silnik zasilany ogniwami wodorowymi.

Autobus na wodór w Tokio

Toyota we współpracy z Hino Motors testuje w Tokio autobus na wodorowe ogniwa paliwowe przed wprowadzeniem go na rynek w 2016 roku. Celem programu jest sprawdzenie praktycznych aspektów wykorzystywania autobusów na ogniwa paliwowe w wielkim mieście. Testy obejmą także zastosowanie ogniw paliwowych zasilających miejskie autobusy do zaopatrywania w energię centrów pomocy kryzysowej w przypadku naturalnych katastrof.

W grudniu 2014 roku Toyota rozpoczęła sprzedaż pierwszego na świecie seryjnego samochodu na wodorowe ogniwa paliwowe — Toyoty Mirai. Był to ważny krok na drodze do urzeczywistnienia wizji społeczeństwa wodorowego. Miesiąc później autobus na wodorowe ogniwa paliwowe produkcji Toyoty i Hino Motors rozpoczął pracę w systemie komunikacji miejskiej w Toyota City. Trwają ostatnie przygotowania do wprowadzenia nowego modelu do oferty komercyjnej.

Zobacz też: VW Golf Variant napędzany wodorem

Od 24 do 30 lipca autobus na ogniwa paliwowe będzie testowany na trasach autobusowych w Tokio. Producent zdobył już pierwsze doświadczenia podczas eksploatacji w Toyota City. Kolejne testy są konieczne ze względu na inne warunki drogowe oraz większe natężenie ruchu w metropolii. Toyota zbierze od mieszkańców stolicy oraz władz miasta opinie o autobusie, które uwzględni podczas dalszych prac nad udoskonaleniem produktu. Akcja ma na celu także zwiększenie świadomości o możliwościach autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe wśród użytkowników komunikacji miejskiej.

Testy obejmą wykorzystywanie systemu ogniw paliwowych miejskich autobusów do zaopatrywania w energię elektryczną centrów ewakuacji ludności organizowanych w razie klęski żywiołowej w szkołach i ośrodkach kultury. Jeden autobus może zaopatrywać budynek w energię przez 5 dni przy zużyciu 50 kWh dziennie.

Harmonogram testów

1. Testy drogowe autobusów na ogniwa paliwowe

Daty: 24 i 27-30 lipca 2015

Miejsce: centrum Tokio i nabrzeże

Liczba pojazdów: 1

2. Testy systemu zasilania urządzeń zewnętrznych „Vehicle to Home”

Data: 25 lipca 2015

Miejsce: Metropolitan Research Institute for Environmental Protection w Tokio

Liczba pojazdów: 1

Autobus na wodorowe ogniwa paliwowe

Autobus na ogniwa paliwowe powstał we współpracy Toyoty z należącym do Toyota Group Hino Motors, na bazie hybrydowego autobusu Hino oraz systemu ogniw paliwowych opracowanego do Toyoty Mirai. System wytwarza energię elektryczną w reakcji wodoru i tlenu. Wodór jest przechowywany w specjalnych zbiornikach, zaś tlen pobierany z powietrza. Tankowanie autobusu trwa 10 minut i zapewnia zasięg 150 km. Autobus wyposażony jest w dwa zestawy ogniw paliwowych i dwa silniki elektryczne oraz osiem wysokociśnieniowych zbiorników wodoru.

Specyfikacja autobusu na wodorowe ogniwa paliwowe

Pojazd

Długość / szerokość / 
wysokość (mm)

10 525 / 2 490 /

3 340

Liczba miejsc (siedzących, stojących i dla kierowcy)

77 (26+50+1)

Zespół ogniw paliwowych

Nazwa

Zespół ogniw paliwowych Toyoty

Typ

Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym

Maksymalna moc

114 kW × 2 /

155 KM × 2

Silnik elektryczny

Typ

synchroniczny AC

Maksymalna moc

110 kW × 2 /

149,5 KM ×2

Maksymalny moment
obrotowy

335 Nm × 2

Zbiorniki sprężonego wodoru

Typ

Na sprężony wodór

Ciśnienie wodoru

70 MPa

Liczba zbiorników

8

Pojemność

480 l

Akumulatory

Typ

Niklowo-metalowo-
wodorkowy

System zasilania odbiorników zewnętrznych „Vehicle to Home”

Maksymalna moc / napięcie

9,8 kW/ DC 300 V

Źródło: materiały prasowe Toyota

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »