REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstanie obwodnica Płocka?

PAP
Budowa obwodnicy Płocka ma zostać zakończona w 2018 roku
Budowa obwodnicy Płocka ma zostać zakończona w 2018 roku
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Do 2018 roku ma zostać zakończona budowa obwodnicy Płocka. W ramach inwestycji powstać mają dwa odcinki trasy, za łączną kwotę 120 mln zł.

Płock będzie mieć obwodnicę w 2018 roku

Do 2018 r. Płock (Mazowieckie) planuje dokończyć budowę obwodnicy miasta. To dwa odcinki trasy, które z wykorzystaniem środków unijnych z perspektywy 2014-20, mają powstać kolejno w latach 2016-17 oraz 2017-18. Łączny koszt inwestycji to ponad 120 mln zł.

REKLAMA

Pierwszy odcinek obwodnicy Płocka, prowadzący od dróg krajowych nr 60 i 62 do drogi wojewódzkiej nr 567 o długości 1,6 km oddano do użytku w listopadzie 2014 r. Koszt jego budowy wyniósł 43 mln zł, z czego 30 mln zł zrefinansowano ze środków unijnych, jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy 2007-13.

Dokończenie przedsięwzięcia, czyli budowa drugiego odcinka trasy o długości ok. 2,1 km oraz trzeciego o długości 2,3 km, pozwoli na całkowite wyprowadzenie z Płocka ruchu pojazdów ciężarowych, w tym z ładunkami niebezpiecznymi, ułatwi połączenie z kompleksem rafineryjno-petrochemicznym PKN Orlen i terenami przemysłowymi miasta, położonymi w rejonie tamtejszego lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej oraz z drogą krajową nr 60 w kierunku Ciechanowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki przeznaczone na kontynuowanie tej strategicznej dla Płocka inwestycji zostały zapisane w uchwalonym już budżecie miasta na 2016 r., który zamyka się kwotą blisko 848 mln zł - w sumie na inwestycje przewidziano tam 188 mln zł, z czego 103 mln zł to środki własne samorządu, natomiast pozostała część ma pochodzić z dotacji z UE.

Jak poinformował w środę PAP wiceprezydent Płocka Jacek Terebus, na dokończenie budowy obwodnicy w budżecie miasta na 2016 r. zarezerwowana została kwota ponad 52 mln zł, na którą składa się 20 proc. wkładu własnego samorządu i 80 proc. środków unijnych, pochodzących z nowego Regionalnego Programu Operacyjnego woj. mazowieckiego.

„Czekamy obecnie na uruchomienie środków unijnych. Mamy sygnały, że może to nastąpić na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. To jest dla nas bardzo dobra prognoza, gdyż w zasadzie jesteśmy już gotowi na rozpisanie przetargu, który obejmowałby oba etapy inwestycji. Jej harmonogram wyglądałby w ten sposób, że do końca 2017 r. chcielibyśmy wybudować drugi odcinek obwodnicy, a trzeci realizowany byłby po części równolegle, od 2017 do 2018 r.” – oświadczył Terebus.

Dodał, że wartość całego przedsięwzięcia, czyli obu odcinków obwodnicy, szacowana jest łącznie na ponad 120 mln zł, przy czym najkosztowniejszy będzie ostatni etap, w ramach którego powstanie w sumie pięć dużych obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty i mosty.

Terebus przypomniał, że drugi i trzeci odcinek obwodnicy Płocka realizowany będzie w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli autorskiego projekt samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przez Komisję Europejską, którego głównym celem jest równomierny rozwój regionu poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym. Maksymalny poziom dofinansowania unijnego poszczególnych przedsięwzięć prowadzonych z wykorzystaniem tego instrumentu może wynieść do 80 proc. kosztów.

Jak zaznaczył Terebus, termin dokończenia budowy obwodnicy Płocka planowany na 2018 r. to jeden z wymogów Komisji Europejskiej, która wyznaczyła tzw. +kamienie milowe+ przy realizacji przedsięwzięć w ramach perspektywy 2014-20. „Przygotowując RIT należało wskazać zadania, które będą w tym czasie wykonane. To one będą dla Komisji Europejskiej w stosunku do płockiego samorządu sprawdzeniem właściwego zaawansowania inwestycji i właściwego wydatkowania środków” – wyjaśnił.

Terebus przyznał, że w przypadku ewentualnego opóźnienia w uruchomieniu środków unijnych, Płock i tak rozpocznie budowę drugiego odcinka obwodnicy w 2016 r. z wykorzystaniem środków własnych, ale zakres i harmonogram całości inwestycji, z uwzględnieniem jej trzeciego, ostatniego etapu, będzie musiał być wówczas poddany korekcie.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedy projekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny) podpisały władze Płocka oraz jedenastu okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród. W ramach RIT planowanych jest kilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć, jak np. rewitalizacja nabrzeży Wisły w Płocku i Wyszogrodzie, rewitalizacja najstarszej części Gąbina czy budowa ścieżek rowerowych, w tym wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA