REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekundniki przy sygnalizatorach - zmniejszają korki?

Korek uliczny./ Fot. Fotolia
Korek uliczny./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sekundniki przy sygnalizatorach mają upłynnić ruch w mieście. Czy faktycznie rozładowują korki?

Sekundniki kontra Inteligentny System Transportu

Największe polskie miasta zmagają się z odwiecznym problemem korków. Inwestują w rozwiązania, które mają zagwarantować im rozładowanie ruchu na drogach. Na przełomie maja i czerwca, specjaliści z portalu korkowo.pl zbadali prędkość na drogach trzech największych Polskich miast, starając się  porównać działanie sekundników i ITS. Która z metod jest skuteczniejsza?

REKLAMA

Zobacz też: Drony będą sprawdzać jakość dróg w Polsce?

ITS, czyli inteligentny system transportu (Intelligent Transport Systems), jest wprowadzany w życie systematycznie od 2012 roku. Jest to system, który zsynchronizowany z sygnalizacją świetlną ocenia natężenie ruchu na drodze i dostosowuje do niego czas przejazdu przez poszczególne skrzyżowania. Wcześniej kilka miast, w tym Wrocław, wprowadziło na swoje ulice sekundniki odliczające czas do zmiany światła na skrzyżowaniach. Po pierwszych wdrożeniach ITS we Wrocławiu sekundniki zostały przeniesione do bardziej oddalonych od centrum części miasta (działają na głównych drogach wjazdowych i wyjazdowych z Wrocławia oraz w w dalszej odległości od centrum (5-15 km). W ścisłym centrum wszystkich zbadanych miast, Wrocławia, Poznania i Krakowa, funkcjonują ITSy badające natężenie ruchu i na jego podstawie wydłużające lub skracające czas przejazdu oraz dające pierwszeństwo pojazdom komunikacji miejskiej. To jednak sekundniki wydają się być bardziej lubiane przez kierowców – wśród internautów wybuchła burza na wieść o planach ich usunięcia, a po miastach, których ulice nigdy ich nie widziały, do dziś krążą legendy o ich cudownym działaniu. Eksperci portalu Korkowo.pl postanowili sprawdzić, w jaki sposób obecność sekundników wpływa na prędkość na drogach.

ITS nie jest tak skuteczny jak zakładano?

Okazało się, że na obszarze działania ITS, czyli w promieniach 0-2 km oraz 2-5 km od centrum, prędkość poruszania się samochodów we wszystkich miastach jest podobna. W promieniu do 2 km od centrum wynosi ona około 30 km/h, a w promieniu 2-5 km od centrum 38 km/h. Natomiast w godzinach popołudniowych w rejonach bardziej oddalonych od centrum Wrocławia ruch jest wyraźnie szybszy od pozostałych dwóch miast. Średnia prędkość w rejonie 5-10 km od centrum wynosiła we Wrocławiu 52 km/h, a w promieniu 10-15 km od centrum aż 57km/h! Dla porównania w innych miastach prędkości te były dużo niższe – w promieniu 5-10 km prędkość w poznaniu wynosiła 45 km/h, a w Krakowie 48 km/h. W promieniu 10-15 km natomiast średnia prędkość z jaką porusza się pojazd w Poznaniu to 52 km/h, a w Krakowie 50 km/h. Widać więc, że różnice sięgają nawet 7 km/h i mogą być uznawane za ważne dla przejezdności miasta.

Zobacz też: Którą autostradę wybrać? Ile czasu można zaoszczędzić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tabela 1: Średnie prędkości godziny 6-18

Odległość od centrum Wrocław Poznań Kraków
0-2 km  28 km/h 30 km/h 29 km/h
2-5 km 37 km/h 38 km/h 38 km/h
5-10 km 52 km/h 45 km/h 48 km/h
10-15 km 57 km/h 52 km/h 50 km/h

Źródło: Korkowo.pl

Wygląda więc na to, że ITS działa, lecz nie przynosi spektakularnych efektów. We wszystkich miastach prędkość po jego zastosowaniu kształtuje się podobnie. Natomiast na terenie w którym stosowane są sekundniki we Wrocławiu, szybkość poruszania się pojazdów znacznie przyspiesza w porównaniu do pozostałych miast. Dlaczego więc nie można stosować sekundników również w centrum? Według ekspertów wespół z ITSem mogły by one kreować zagorzenie – ITS oznacza brak stałej długość przejazdu przez skrzyżowanie, co oznacza że sekundniki te mógłby nie zdążyć dostosować się do inteligentnych systemów zmiany świateł.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA