REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

REKLAMA

REKLAMA

Wygodny sedan z przestronnym wnętrzem, pojemnym bagażnikiem, rozsądnym wyposażeniem - takie były założenia przy projektowaniu nowego Peugeota 301. A i było jeszcze jedno – jak najniższa cena. Czy to mogło się udać?

Peugeot 301: nadwozie

Peugeot 301, bliźniaczy model Citroena C-Elysee, produkowany w hiszpańskiej fabryce w Vigo mierzy 4,44 m długości  i 1,46 m wysokości. Rozstawem osi wynoszącym 2652 mm wygrywa nawet z popularnymi sedanami klasy kompakt takimi jak Ford Focus czy Toyota Corolla. Samochodów cechuje się łagodną linią nadwozia oraz rozległymi, zwłaszcza z tyłu, płaszczyznami blachy. Bardzo stonowany projekt karoserii Peugeota 301 sugeruje, że z jednej strony adresowany jest on do szerokiej grupy klientów a z drugiej, że koszty produkcji były skrupulatnie szacowane. Trzeba jednak przyznać, że zachowawcza linia nadwozia zapewne przykuje uwagę osób statecznych i rozsądnych. Nadmierna ekstrawagancja mogła by bowiem istotnie zawęzić grono potencjalnych odbiorców Peugeota 301.

REKLAMA

Zobacz też: Peugeot 301: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Zewnętrzna bryła francuskiego sedana ozdobiona chromowanymi listwami podokiennymi każe sądzić, że auto ma aspiracje do klasy wyższej. Choć cena pojazdu temu przeczy, to tak odbierany jest on przez osoby trzecie. Dopiero zajęcie miejsca w kabinie i dokładna analiza jej wykończenia pozwalają dostrzec, jak dużo trzeba zrobić, aby suma kosztów w tak dużym samochodzie nie przekroczyła bariery 10 tys. Euro.

Peugeot 301: wnętrze

Oświetlenie kabiny ograniczono do jednej żarówki, plastik jaki posłużył do wykończenia deski rozdzielczej jest twardy i niskiej jakości, kolumna kierownicza ma tylko pionową regulację, wskaźniki są bardzo proste (choć czytelne), zagłówki na tylnej kanapie zostały zintegrowane z kanapą co uniemożliwia pasażerom prawidłowo podeprzeć głowę, brakuje regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa, przyciski służące sterowaniu szyb powędrowały na tunel środkowy, a osłona przeciw słoneczna kierowcy  nie posiada lusterka ani tym bardziej dodatkowego oświetlenia. Zabrakło też odpowiedniej ilości materiałów wygłuszających zarówno pod maską i przy nadkolach, jaki i w bagażniku. Ten ostatni jest ogromny, ale jego klapa ma duże zawiasy, które głęboko wnikają do niego.

Peugeot 301: przestronność

Trzeba jednak przyznać, że w wersji Allure sam projekt deski rozdzielczej Peugeota 301 z wbudowanym w nią radiem i ekranem do jego obsługi  jest przejrzysty i może się podobać. Dodatkowy wyświetlacz od elektronicznie sterowanej manualnej klimatyzacji dodaje mu nowoczesności. Miejsca w kabinie Peugeota 301 jest naprawdę dużo i nie brakuje go także na tylnej kanapie nawet dla osób o wzroście ponad 1,8m. To rzadkość nawet w autach kompaktowych. Fotel kierowcy można precyzyjnie ustawić, choć na dłuższych trasach nie jest on wystarczająco wygodny. Świetne są przednie reflektory, zakres światła jakie kierują na pobocze jest szeroki i przyznam, że już dawno nocna jazda nie była dla mnie tak komfortowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Peugeot 301: silnik 1.2 VTI 72 KM

Słabiej ocenić muszę za to układ napędowy Peugeota 301. W trakcie wyprzedzania benzynowy silnik 1.2 VTI o mocy 72KM, choć głośno warczy, ma taką samą ochotę do walki jak francuska partyzantka w czasie II Wojny Światowej. Tyle tylko, że w przypadku 301-ki takie zachowanie ma racjonalne argumenty – średnie spalanie na trasie można utrzymać na poziomie 4,3-5,0 l na 100km ( prędkość 90-100 km/h). W mieście zużycie paliwa rośnie do 6,5-7,5 l w zależności od stylu jazdy i obciążenia pojazdu.

Peugeot 301: manualna skrzynia biegów

Najgorszą cechą jaką będę wspominał z jazd Peugeotem 301 to praca jego skrzyni biegów. Drążek zmiany biegów pracuje z wyraźnym luzem, a kierowca ma wrażenie, że użycie zbyt dużej siły wobec niego, zakończy się jego kapitulacją. To ewidentna pięta Achillesowa Peugeota i element do poprawy.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

Peugeot 301: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie i układ kierowniczy to naprawdę ciekawie dostrojone układy. Zawieszenie jest miękkie, ale dzięki temu bardzo dobrze radzi sobie np. wśród leśnych duktów skutecznie tłumiąc wszelkie dołki. Zaleta nieopisana biorąc pod uwagę lokalizację nowo powstających osiedli mieszkaniowych w strefie podmiejskiej Stolicy. Co więcej, gwałtowne szarpnięcie kierownicą w celu wyminięcia przeszkody nie wytrąca pojazdu z równowagi, choć przechył nadwozia jest wyraźnie odczuwalny. Mała średnica zawracania (mniejsza niż w przypadku np. Fiata 500C !!!) pozwala na łatwe manewrowanie na parkingu.

Peugeot 301: układ hamulcowy

Układ hamulcowy Peugeota 301 daje poczucie zaufania. Auto w sposób zdecydowany reaguje nawet na lekkie wciśnięcie środkowego pedału i skutecznie wytraca swoją prędkość. Pod tym względem Peugeot 301 zachowuje się lepiej niż Skoda Rapid czy Chevrolet Aveo  – jego najwięksi klasowi rywale.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Peugeot 301: cena i wyposażenie wersji Allure

Główny zamysł projektu o nazwie Peugeot 301 dotyczył stworzenia przestronnego pojazdu za relatywnie niską cenę. Trzeba przyznać, że udało się wykonać powierzone zdanie. Prezentowany egzemplarz, choć dysponuje najsłabszym silnikiem w gamie, posiada najbogatsze wyposażenie (Allure). Ma w zasadzie wszystko co niezbędne do wygodnej podróży – klimatyzację, 4 poduszki powietrzne, system ABS i ESP, skórzaną kierownicę, radio z odtwarzaczem CD, wejściem USB i AUX, pełną elektrykę szyb i lusterek, tempomat, duży podłokietnik, alufelgi. W zasadzie brakuje tylko kurtyn powietrznych. Tak skonfigurowane auto kosztuje 55 tys. zł. Biorąc pod uwagę jego rozmiary i 5 letnią gwarancję jaką zostało ono objęte jest to bardzo rozsądna oferta. Właściwie jedynym rywalem mogącym mu zagrozić jest Chevrolet Aveo. Skoda Rapid, ze względu na cenę może okazać się poza zasięgiem klienta. Poza tym, Peugeota 301 można mieć w swoim garażu nawet wtedy, gdy dysponuje się budżetem mniejszym niż 40 tys. zł.

Podsumowanie

Trzeba przyznać, że Peugeot stworzył naprawdę duży i pakowny samochód za rozsądne pieniądze. Oszczędności jakie poczynił francuski koncern przy jego projektowaniu, widać w wielu aspektach, ale sumaryczny obraz tego co oferuje Peugeot 301 jest pozytywny. To ciekawa oferta zarówno dla rodzin, które docenią przestronność kabiny pasażerskiej i 506-litrowego bagażnika jak i dla taksówkarzy. Wygodę podnosi komfortowe zestrojone zawieszenie, małą średnica zawracania i świetna widoczność, także po zmroku. Szkoda tylko, że nie popracowano bardziej nad skrzynią biegów. Entuzjaści zamiejskich podróży powinni zwrócić uwagę na silnik diesla, bowiem jednostka 1.2 VTI sprawdzi się tylko w mieście. 5-letnia gwarancja zamyka obszerny koszyk zalet jakim dysponuje Peugeot 301. A jaki on jest? Rozsądny.

Dane techniczne Peugeot 301 1.2 VTI 72KM Allure

Peugeot 301 1.2 VTI 72KM Allure

Typ silnika

Benzynowy

Pojemność

1199 cm3

Układ cylindrów/zawory

R3/12

Maksymalna moc

72 KM/5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

110 Nm/3000 obr./min.

Napęd

Przedni

Skrzynia biegów

5+1

Wymiary (dł./szer./wys.)

444,2/195,3/146,6 cm

Rozstaw osi

265,2 cm

Masa własna

980 kg

Maksymalna ładowność

479 kg

Średnica zawracania

10,9 m

V-max

160 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

14,2 s

Zużycie paliwa*

7,0/5,3/4,3 l

Pojemność bagażnika (rozł. fotel.)

506/1332 (do wys. dachu) l

Cena od

46 300zł Allure (38 100 zł Acces)

*miasto/trasa/cykl mieszany

Peugeot 301 przód
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 las
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 tył
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 tylny reflektor
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 bok
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 polna droga
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 deska rozdzielcza
Peugeot 301 przednie fotele
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 zagłówki tylnej kanapy
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA