| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Zima > Jak bezpiecznie wykryć śliską nawierzchnię?

Jak bezpiecznie wykryć śliską nawierzchnię?

Dostatecznie wczesne wykrycie śliskości nawierzchni drogi jest niesłychanie ważne z punktu widzenie bezpieczeństwa jazdy, bowiem pozwala na dostosowanie prędkości do sytuacji oraz przygotowanie się na konieczność ewentualnego wyprowadzanie samochodu z poślizgu.

Śliskość na drodze występuje z wielu powodów, przy czym mróz i towarzysząca mu gołoledź należą do najbardziej znanych. Tymczasem w poślizg można wpaść nawet latem, przy słonecznej pogodzie, na suchej nawierzchni. Dlatego ważne jest zapamiętanie, w jakich warunkach droga może stać się niebezpiecznie śliska.

Jednym z największych wrogów kierowców są kałuże rozlanego na drodze oleju. Często trudno je zauważyć na nawierzchni czarnej, asfaltowej, zwłaszcza gdy znajdują się tuż za zakrętem. W praktyce szanse na wyprowadzenie samochodu z poślizgu na oleju są jak 1:100. Podobnie niebezpieczne są rozjazdy i okolice szyn tramwajowych biegnących w jezdni, które są smarowane dla właściwego funkcjonowania. 

Zobacz też: Czym grozi wjazd w głęboką kałużę?

Poślizg w takich warunkach jest bardzo trudny do opanowania, ponieważ smar lub olej wciska się w szczeliny bieżnika opony i w znacznym stopniu zmniejsza jej przyczepność do drogi nawet do kilkunastu i więcej metrów po przejechaniu przez takie zatłuszczone miejsce. Dlatego pod żadnym pozorem nie należy wjeżdżać w kałuże rozlanych płynów na suchej drodze i podejrzanie wyglądające ciemne plamy, za którymi widać niewysychające ślady opon pojazdów, które w nie wjechały.

Nieco łatwiej można zauważyć tłuszcz na drodze mokrej. Wpływa on na powierzchnię wody, która pod jego wpływem staje się czasem różnokolorowa, częściej – ma wygląd oleju, zanieczyszczonego stałymi cząsteczkami, np kurzem. Na wodzie powstaje szary kożuch zanieczyszczeń.

Jest pewien rodzaj nawierzchni dróg, zdecydowanie bardziej śliski od pozostałych. To kostka bazaltowa. Spotyka się ją głównie na tzw. ulicach zabytkowych, ale często także na niektórych mniej uczęszczanych drogach. Kostkę bazaltową można poznać po ciemnoniebieskiej, lub szarogranatowej barwie, kształcie zbliżonym do kwadratu i połyskliwej, lekko wypukłej górnej płaszczyźnie. Śliskie miejsca powstają czasem także tuż przy zmianie rodzaju nawierzchni, np przy przejściu z betonu (kostki lub płyt betonowych) w asfalt.

Zobacz też: Jak radzić sobie podczas gołoledzi?

Śliskości można się spodziewać także w sąsiedztwie różnych poprzecznych garbów, nierówności i wybojów na drodze. Pochodzi ona ze smarów, które gdy są użyte w nadmiarze, spadają płatami z podwozi samochodów pod wpływem wstrząsu, do jakiego dochodzi na takiej przeszkodzie.

Gdzieniegdzie, na mniejszych mostkach, można spotkać nawierzchnię drewnianą. Po deszczu staje się ona tak śliska, jak lód. Równie śliskie są miejsca, pokryte ziemią lub gliną, nawiezioną przez pojazdy, wyjeżdżające z pół uprawnych lub placów budowy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Snochowska

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »