| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Teren > Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jazda z przyczepą, zwłaszcza gdy jest ona ciężka lub duża, np. campingowa, wymaga od kierowcy trochę umiejętności o doświadczenia. Oto, na co należy zwracać uwagę ciągnąć przyczepę po drogach nieutwardzonych.

Ciężka przyczepa znacznie ogranicza możliwości pojazdu w każdych warunkach. Na drodze z twardą nawierzchnią są trzy główne czynniki, które powinien brać pod uwagę kierowca:
- opory toczenia (opór łożysk w kołach i opór toczenia kół po nawierzchni drogi);
- opór powietrza;
- bezwładność (im większy ciężar tym trudniej rozpędzić i wyhamować zestaw przyczepa + samochód).

Podczas jazdy bezdrożami i drogami nieutwardzonymi, gdzie z racji niewielkich prędkości opór powietrza jest do pominięcia, dochodzi dodatkowy czynnik: opór, jaki miękkie podłoże stawia zapadającym się w nim kołom. W większości przypadków jest to największy z oporów, jakie musi pokonać samochód ciągnący przyczepę. Dlatego decydując się na zjechanie przyczepą z utwardzonej drogi powinniśmy być świadomi, że musimy wykorzystać więcej mocy silnika do jazdy.

Należy też pamiętać, że masa i bezwładność przyczepy wpływają na dłuższą drogę hamowania, zwłaszcza na śliskiej (np. mokrej) nawierzchni. Należy więc hamowanie rozpoczynać wcześniej. Tak samo jest z ruszaniem: będzie ono o wiele trudniejsze. Parkując taką przyczepą w terenie należy unikać miejsc, gdzie koła opony (często węższe i mniejsze niż koła samochodu) mogą zapaść się w podłoże. Ruszenie z miejsca będzie o wiele trudniejsze.

Pamiętajmy też, że koła przyczepy nie są napędzane. Należy unikać więc wszelkich miejsc, gdzie dobra trakcja opon ma kluczowe znaczenie: np. płytkie potoki i rozlewiska. Auto z napędem na cztery koła i dobrymi oponami da sobie radę, jeśli jednak założymy do niego przyczepę, to możemy mieć problem.

Zobacz też; Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

Szerokość opon przyczepy jest zazwyczaj mniejsza, czasem nawet dużo mniejsza, niż szerokość opon samochodu. Oznacza to, że koła przyczepy znacznie łatwiej zapadają się w miękkim podłożu. Miejsca, które pokonał samochód, mogą być bardzo trudne do pokonania przez przyczepę.

Jeśli często zjeżdżamy z przyczepą z utwardzonych dróg możemy rozważyć zakup specjalnych opon terenowych do przyczepy. Wytrzymują większe obciążenie i mają wzmocnione boczne ścianki, przez co są bardziej odporne na uszkodzenia. Takie opony produkuje m.in. Kumho i Goodyear. Bardzo się przydają zwłaszcza jeśli przyczepa jest ciężka, np. jest na niej łódź.

Jednoosiowa przyczepa (tandem jest traktowany jako jedna oś) podąża prawie zawsze śladem ciągnącego ją samochodu. Jedynie na zakrętach zacieśnia nieco łuk. Dotyczy to zwłaszcza ciasnych zakrętów, w których tor jazdy przyczepy jest inny niż samochodu, co oznacza że może ona ocierać się o przydrożne przeszkody, które bez problemu minął samochód.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »